دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران فارس

حوزه/ عضو جامعه اساتید حوزه علمیه فارس به بررسی سبک و فرهنگ زندگی از نگاه اسلام پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی، شامگاه یکشنبه در مراسم عزاداری سید الشهدا(ع) که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، به موضوع سبک و فرهنگی زندگی اسلامی پرداخت و اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم هر جامعه سبک و فرهنگ زندگی مردم آن جامعه است.

به گفته مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس اگر بخواهیم ببینیم یک جامعه مطلوب و بالنده است یا جامعه ای در حال تنزل است باید به سبک و فرهنگی زندگی آن جامعه بنگریم.

وی با تصریح اینکه بررسی سبک و فرهنگ زندگی به دو صورت امکان پذیر است، اضافه کرد: اگر بخواهیم سبک زندگی و فرهنگ یک جامعه را مورد بررسی قرار دهیم در مرحله نخست باید ساختار ها و چار چوب های آن جامعه و در مرحله دوم صورت مبانی لاحیه ژرف آن جامعه را مورد بررسی قرار دهیم.

محمودی عنوان کرد:  همچنین اگر می خواهیم سبک زندگی مردم یک جامعه را از منظر جامعه شناختی مورد بررسی قرار دهیم باید بدانیم که مردم ان جامعه چگونه رفتارهایی از لحاظ اجتماعی دارند، بنابراین رویکرد نخست سبک زندگی، رویکرد جامعه شناختی است، منظر دومی که سبک زندگی و مورد بررسی قرار می گیرد، از منظر اقتصادی است، به این معنا که نوع مصرف و کمیت مصرف را محور گفت و گو قرار می دهند، همچنین سومین از منظر روانشناسی است که رفتار های فردی آن جامعه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شریعت اسلام از یک منظر جامعه تر سبک زندگی را مورد بررسی قرار می دهد که هم رفتار های فردی و هم اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است که بسیار حائز اهمیت است.

 محمودی گفت: نخستین عامل موثر در سبک زندگی باور ها و اعتقادها است، از این رو کسی که اعتقاد به آخرت دارد، قطعا به جامعه خدمت می کند. رفتار ها و عملکرد ما نیز عامل دوم است، آیا سیره نبوی را جزو سیره خود در زندگی قرار داده این نوع رفتار ها علوی و نبوی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha