دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)

حوزه/ پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: تبیین صحیح مؤلفه های نهضت عاشورا برای آحاد مردم و از جمله نسل جوان، رسالت مهم وعاظ و روحانیون است.

حجت الاسلام سیدمحمدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر لزوم تبیین بصیرت آمیز زوایای مختلف عاشورای حسینی برای مردم و نسل جوان اظهار داشت: این که امام راحل فرمود "ما هر چه داریم از محرم و صفر است"، این مساله باید به خوبی برای آحاد ملت تشریح و تبیین شود که معنا و مفهوم واقعی این بیان تاریخی و ماندگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی چیست.

وی با بیان این که کربلای حسینی، عامل بقای دین و مکتب است، افزود: یکی از وظایف مهم ما طلبه ها و مبلغین، ارایه شرح درستی بر ابعاد و مؤلفه های نهضت عاشورای حسینی است که از آن جمله ایستادگی برای دفاع از دین و انجام تکلیف دینی است و این مساله بسیار مهمی است چرا که قبل از هر چیز امام حسین(ع) در مسیر احیای سنت های نبوی و مکتب علوی به دنبال حفظ اساس اسلام بودند.

وی خاطرنشان کرد: خود حضرت از آغاز قیام خود تا ظهر عاشورا به نکات بسیار مهمی در این زمینه اشاره کرده اند از جمله احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با حاکم ستمگر و یاری مظلومان، کما این که ایشان در خطبه معروفشان، ضمن انتقاد شدید از سکوت خواص در برابر جنایات بنی‌امیه و سیاست‌های دین‌ستیزانه حاکمان اموی، هرگونه همراهی و سازش با حاکمان ستمگر را گناهی نابخشودنی عنوان کردند.

این استاد حوزه ادامه داد: این فرازها از خطبه حضرت بسیار آموزنده است، آن جا که می فرمایند:" کسی که فرمانروای ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و پیمان الهی را شکسته و با سنت رسول خدا(ص) مخالفت نموده و در میان مردم با گناه و تجاوزگری رفتار می‌کند، ولی در برابر وی با گفتار و کردار خود قیام نکند، خداوند وی را در جایگاه آن ستمگر قرار دهد. ای مردم! آگاه باشید که این جماعت تن به اطاعت شیطان سپرده و اطاعت از خداوند را رها نموده‌اند؛ فساد را آشکار ساخته و حدود الهی را تعطیل نموده‌اند؛ بیت‌المال مسلمین را ملک شخصی خود دانسته‌اند؛ حرام الهی را حلال و حلال الهی را حرام ساخته‌اند و من شایسته‌ترین فرد جهت اصلاح این وضعیت نابسامان هستم ... "

وی بیان داشت: سیدالشهدا(ع) همچنین در مواجهه با برادرشان محمد بن حنفیه به صراحت فرمودند:"قیام من از روی دنیاطلبی و فساد و ستمگری نیست؛ هدف من طلب اصلاح در امت جدم؛ برپایی امر به معروف و نهی از منکر و عمل به سیره جدم رسول خدا(ص) و پدرم علی بن ابیطالب(ع) است. "

وی اضافه کرد: حضرت همچنین در میانه راه به سمت کوفه در یکی از منازل در تبیین چرایی قیام خویش می فرمایند: "آیا نمی‌بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌گردد... (در چنین وضعیتی) وظیفه مومن، استقبال از مرگ در راه خدا است... من چنین مرگی را جز شهادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری نمی‌بینم".

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha