دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم تعزیه خوانی در امامزاده نورعلی روستای کرمجگان

حوزه/ تعزیه به خودی خود اشکالی ندارد؛ چون یک نوع عزاداری نمایشی است؛ البته شرایطی هم دارد و آن اینکه: کار حرامی به همراه نداشته باشد و متن آن از نسخه های صحیح و مستند باشد و کارشناسان خبره تأیید کرده باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

      

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اقسام عزاداری از دیرباز، تعزیه خوانی و شبیه گردانی بوده است و تأثیر فراوانی هم بر روی مخاطبان خود دارد؛ چون کاری سمعی و بصری است؛ به این معنا که حادثه کربلا را به نمایش می گذارد.

این سوال از گذشته وجود داشته که آیا تعزیه خوانی و شبیه گردانی از نظر شرعی اشکال دارد یا خیر؟ که فقها جواب دادند به خودی خود اشکالی ندارد؛ چون یک نوع عزاداری نمایشی است؛ البته شرایطی هم دارد و آن اینکه: کار حرامی به همراه نداشته باشد و متن آن از نسخه های صحیح و مستند باشد و کارشناسان خبره تأیید کرده باشند و دروغ در آن نسخه ها نباشد و تاریخ صحیح کربلا را به نمایش گذاشته باشند و همچنین افرادی که در آن نقش دارند، افراد خوش نامی باشند تا تصور بد و خلافی در ذهن افراد به وجود نیاورند و نکته دیگر اینکه در این تعزیه خوانی و نمایش ها کاری که باعث سست شدن اعتقاد مردم نسبت به اسلام باشد، اتفاق نیفتد که به اصطلاح می گویند موجب وهن اهل بیت (ع) نباشد و نکته بعدی اینکه رفتار افراد صاحب نقش در تعزیه و شبیه خوانی، رفتاری نباشد که سبب شود صاحب نقش اصلی در ذهن مخاطبان خدشه دار شود؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد، نباید چنین کاری را انجام دهند؛ اما اگر تمام این موازین را رعایت کردند، اشکالی ندارد و چنین تعزیه ای یک نوع اظهار علاقه و برگزاری مجلس سوگواری خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha