دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ابراهیم حسینی

حوزه/ امام جمعه ساوه ضمن تشریح راهکارهای افزایش اقبال مردمی به مساجد گفت: یکی از راهکارهای تقویت حضور مردم در مساجد این است که در مسجد سرگرمی‌های سالم و هدفمند در قالب کانون‌های فرهنگی هنری، پایگاه‌های مقاومت و... برای نوجوانان و جوانان ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین با اشاره به ضرورت تقویت جایگاه مساجد در مناطق مختلف عنوان کرد: ارتقا کارکردهای مساجد مهم‌ترین راه تقویت جذب مردم به سوی مسجد است.

وی با بیان اینکه عده‌ای مساجد را فقط محل عبادت می‌دانند گفت: درست است که مساجد محل عبادت هستند ولی کارکرد مساجد فقط در عبادت کردن منحصر نیست.

امام جمعه ساوه افزود: خداوند در آیات پایانی سوره توبه در خصوص مسجد قبا به عنوان مسجد طراز اسلامی می‌گوید « در آن مسجد مردانی هستند که خواهان پاکیزگی و طهارت جسم و جان هستند» که این نشان می‌دهد مسجد باید محل تزکیه نفس باشد و برای آن برنامه داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی عنوان کرد: از دیگر کارکردهایی که مساجد باید داشته باشند این است که به مرکز بصیرت بخشی، تثبیت انقلاب و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اسلام، مسلمانان و نظام اسلامی تبدیل شوند.

وی ادامه داد: همانطور که مسجد ضرار تخریب شد مساجدی که به توطئه‌پردازی بر ضد نظام اسلامی و ولایت جامعه اسلامی می‌پردازند نیز باید از دور خارج شوند.

امام جمعه ساوه در ادامه با اشاره به ضرورت تبدیل مساجد به مراکز جمع‌آوری کمک‌های مومنانه و توزیع آن بین نیازمندان گفت: زمانی که امام علی(ع) در مسجد و در حال رکوع انگشتر خود را به نیازمند داد و آیه ولایت نازل شد این حقیقت روشن شد که مساجد باید برای کمک مؤمنانه به نیازمندان و رفع مشکلات آنان پررنگ ظاهر شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی ادامه داد: احداث مهدکودک در مساجد یکی از خلاقیت‌های کاربردی است که برای جذب کودکان و همچنین آرامش حضور والدین آنان در مسجد مؤثر است و برخی از مساجد این برنامه را به صورت موفق عملیاتی کرده‌اند.

وی تعیین تفریحات سالم برای نوجوانان و جوانان در مساجد را از دیگر راهکارهای تقویت حضور مردم در مساجد دانست و گفت: فلسفه تأسیس پایگاه‌های مقاومت مساجد و همچنین کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد این است که سرگرمی‌های سالم و هدفمند برای نوجوانان و جوانان ایجاد شود.

امام جمعه ساوه یافتن دوست مومن و حقیقی را از دیگر کارکردهای مسجد برشمرد و گفت: حضور مداوم در مسجد و انس گرفتن با حقیقت آن نیازمند یک دوست و همراه واقعی است که انسان را به یاد خدا بیندازد و برای رشد و کمال انسان موثر باشد؛ حضور مردم در مساجد باید آنقدر پررنگ باشد که امکان یافتن چنین دوستی را به افراد بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان کرد: توسعه مسجدمحوری و افزایش حجم حضور مردم در مساجد در گرو تقویت کارکرد مساجد بر اساس آیات و روایات است که متولیان مساجد از جمله امام جماعت هر مسجد باید برای پیشبرد آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha