دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد جواد فاضل

حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به مقوله مهم و اساسی اجتهاد ابراز داشت: اجتهاد مفید به حال اجتماع و نظام اسلامی است، اجتهاد کلید فهم دین است و اگر کسی اجتهاد نداشته باشد دین را به صورت کامل نمی فهمد و نمی تواند کتاب الهی را تفسیر کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در جمع طلاب جدیدالورود بیست و چهارمین دوره آموزشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد به تبیین اهمیت و جایگاه علم و لزوم توجه جدی طلاب در کسب علوم حوزوی پرداخت.

وی با اشاره به برخی آیات قرآن کریم گفت: ما گاهی فکر می کنیم که علم یعنی چهارتا قاعده و فرمول و مطلب علمی و حال آنکه  علم یک حقیقتی می باشد که  پایانی ندارد، چرا که به فرموده قرآن کریم، کلمات خداوند پایانی ندارد و علم نیز از مصادیق کلمات الهی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه باید برای همه ما ابد مهم باشد، خاطرنشان ساخت: علم چه حوزوی و چه علوم غیرحوزوی پایان ناپذیر است و نباید گفت که علم کی تمام می شود، کسی که این توقع را داشته باشد در حقیقت مفهوم علم را درک نکرده است.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: یکی از نکاتی که گاهی برای ما طلاب مبهم است و باید تحت برنامه هایی برای طلاب مشخص و تبیین شود حقیقت علم حوزه است، اگر کسی حقیقت علم حوزه را دریافت کرد دیگر از تعلیم و تعلم خسته نمی شود، برای او تعطیلی و تحصیلی معنا ندارد چنین شخصی دیگر علم حوزه را وسیله ای برای رسیدن به مناصب پوچ دنیایی قرار نمی دهد.

وی افزود: اگر ما همه عمر خود را برای فهم حتی یک آیه قرآن کریم قرار دادیم می توان گفت که عمرما هدر نرفته است  و توفیق بزرگی است، اما اگر از نورانیت و معنویت بهره ای نبرده باشیم آن وقت دچار خسران واقعی شده ایم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به لزوم تلاوت و تدبر در قرآن کریم به ویژه برای طلاب علوم دینی خاطر نشان ساخت: قرآن مجید کلام الهی است و یک حقیقت جوشان است که هرکسی می تواند استفاده هایی از این حقیقت ببرد که گذشتگان نبرده اند، لذا شایسته است همگان به ویژه طلاب جوان با این کتاب الهی مانوس باشند و در آن تدبر کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) توجه ویژه به علم حوزوی را خواستار شد و تاکید کرد: شما طلاب جوان سعی کنید از علم لذت ببرید، با علم نشاط پیدا کنید که در این صورت نورانی خواهید شد و مثمر ثمر واقع می شوید.

وی در ادامه با طرح این سوال که علم حوزه چه فایده هایی برای شخص و جامعه دارد، گفت: در درجه اول فایده علم حوزه برای خودانسان است، نباید گفت که بعدش چه می شود؟ خود علم دارای ارزش است و در درجات بعدی فایده این علم به جامعه بشری می رسد چرا که امروزه هیچ فعلی از افعال بشر نیست که فقه نتواند آنجا ورود پیدا کند و بی نیاز از فقه باشد.

این استاد حوزه خاطر نشان ساخت: امروزه در عرصه های مختلف فقه می تواند ورود جدی داشت، مثلا در بحث نظامی فقه به میدان می آید و می گوید که تولید سلاح کشتار جمعی حرام است و مقام معظم رهبری نیز در مباحث هسته ای این فتوا را دادند، فقه عزاداری، فقه پزشکی، فقه زنان، فقه کودکان و ده ها قلمروی مهم دیگر که فقه برای آن حرف دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به مقوله مهم و اساسی اجتهاد ابراز داشت: اجتهاد مفید به حال اجتماع و نظام اسلامی است، اجتهاد کلید فهم دین است و اگر کسی اجتهاد نداشته باشد دین را به صورت کامل نمی فهمد و نمی تواند کتاب الهی را تفسیر کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به هدف طلاب از ورود به حوزه علمیه گفت:  باید از خود پرسید که ما در حوزه به دنبال چه هستیم؟ آیا جز فهم کتاب خدا و روایات اهل بیت پیامبر(ص)؟ اصلا ما برای اینها به حوزه آمده ایم، مهم ترین و بهترین نتیجه ورود به حوزه به خود انسان برمی گردد، ما با فهم کتاب خدا متوجه می شویم که کی هستیم، کجا هستیم و به کجا می رویم، لذا باید خیلی با خود زمزمه کنیم که تا بحال چه شده ایم؟ چقدر نورانیت کسب کرده ایم؟ چرا برخی اوقات در نماز کسالت داریم و نشاط نداریم.

وی افزود: علت بی نشاطی در نماز این است که باخدای متعال ارتباط پیدا نکرده ایم، و یقین ما کم شده است، کسی از نماز و عبادت خدای متعال لذت می برد که یقینش به خدای متعال زیاد باشد و با ذات اقدس الهی مانوس شده باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان در توصیه هایی به طلاب جدید الورود به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: درس خواندن و توجه به قوانین مرکز فقهی را جدی بگیرید و نگذارید لحظه ای از عمرتان هدر رود و تلاش کنید خوب درس بخوانید تا در آینده مجتهدان زمان شناسی شوید که برای جامعه و نظام اسلامی موثر باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha