سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
بانکداری اسلامی

حوزه/ استاد دانشگاه گفت: ربای بانکی از طرف غرب به ما تحمیل شد و با اشتباه برخی مسئولان تصمیم گیر، در جامعه رواج پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، محمد جواد سلمان پور، شامگاه چهارشنبه در سلسله نشست های گفتمان سازی اقتصاد اسلامی و مقابله با ربا که در بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیراز برگزار شد، اظهار کرد: غرب ربای بانکی را به کشور ما تحمیل کرد و با اشتباه برخی مسئولان حالت شرعی به خود گرفت و در جامعه رواج پیدا کرد.

وی با بیان اینکه باید به دنبال یک کار عملیاتی جهت حذف ربای بانکی باشیم، افزود: بانک امروز موجب رباخواری در سایر سازمان ها نیز شده است و آنها نیز در صورت تاخیر مشتری در پرداخت بدهی خود، روی اصل بدهی ربا می گیرند!

این استاد دانشگاه با اشاره به مبارزه بی امان آیت الله حائری با ربای بانکی، گفت: ایشان در مقابله با ربا یک میراث از خود به جا گذاشت و ما باید قدردان این میراث باشیم و این راه را ادامه دهیم.

سلمان پور ادامه داد: همان کسانی هم که این امر حرام را در جامعه حلال کردند، باید امروز پاسخگوی اعمال خود بوده و با حذف ربا جبران مافات کنند.

وی با اشاره به تدوین طرح اقتصاد اسلامی در کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: این طرح آماده شده، اما بنا بر اظهارات رئیس کمیسیون جهت گرفتن نظرات کارشناسی مراجع و علما ارسال شده است تا بعد به صحن علنی بیاید.

مقابله با ربای بانک ها نیازمند اخلاق است

پوریزدان پرست استاد اقتصاد دانشگاه شیراز هم در این نشست اظهار کرد: آنچه باعث می شود که مردم ربا را از جامعه حذف کنند اخلاق است، چراکه شرع مقدس بر حرام بودن آن تاکید کرده است و مومنان هرگز ربا را قبول ندارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در گذشته که بانک ها کشور اسیر ربا نشده بودند، اقتصاد بازار تعاریف خاص خود را داشت و همه باید از قوانین آن اطاعت می کردند و یک پیوستگی خاصی بین بازار، مدرسه و مسجد وجود داشت، به طوری که همین امروز در بافت قدیم کاملا این پیوستگی را می بینیم.

وی افزود: این پیوستگی نشان از آن داشت که ما بازار را با اخلاق و مسائل شرعی اداره می کردیم و بازاریان هرگز اهل ربا در معاملات نبودند، چراکه مطیع دستورات شرع مقدس بودند.

پوریزدان پرست خاطرنشان کرد: ما باید ابتدا قانون مقابله با ربا را در جامعه اجرا کنیم، اما باید بدانیم که بدون رعایت اخلاق این قانون ابتر خواهد ماند، چراکه برخی راههای دورزدن قانون را خوب بلدند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد و بازار ما اسلامی نیست، افزود: اسلام صرفا با قانون جامعه را اداره نمی کند و این اخلاق است که در نهایت از ارتکاب به خلاف جلوگیری می کند لذا ما برای درست کردن اقتصاد ابتدا باید به سراغ محکم کردن بنیان های اخلاقی برویم.

ربا نه عقلی است نه عرفی نه شرعی!

انوری نژاد فعال اقتصادی نیز در ادامه با اشاره به عواقب نافرجام ترویج ربا در جامعه اظهار داشت: امروز بانک های ما در حالی اسیر ربا هستند که این امر نه عقلی است، نه عرفی نه شرعی.

وی با بیان اینکه ربا کاری کرده که مردم را مجبور به کار خلاف کرده است، افزود: امروز ربا از طریق وام های بانکی به تمام خانه ها راه یافته است و از عواقب آن باید ترسید، چراکه بهره و ربای بانکی در هر جامعه ای باشد، آن جامعه محکوم به سقوط است.

این فعال اقتصادی، تولید با پول ربا را غیرممکن دانست و گفت: کشوری که می خواهد با پول ربا وارد عرصه رقابت شود هنوز وارد نشده، به کشورهای دیگر که بهره بانکی آنها صفر درصد است، باخته است.

انوری نژاد تصریح کرد: واقعا یک نفر باید بگوید که وام بانکی با بهره ۳۰درصد چه نام دارد؟ آیا عقلی است؟ آیا عرفی است و یا شرعی است؟ معلوم است که هیچ کدام از این ها نیست.

وی بر حذف فوری ربا از جامعه تاکید کرد و گفت: این مشکل در مملکت ما باید آنی و فوری حل شود، یعنی مسئولان ارشد کشور اعلام کنند که سود و بهره بانکی صفر است و گرنه با طرح دادن و اقدام عملی نکردن، برداشتن ربا امکان ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha