دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

حوزه/ ولایتمداری و محبت آیت الله العظمی حکیم به اهل بیت در راهپیمایی های اربعین نمایان بود که با کهولت سن، ارادت خود را به حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام نشان می داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه علمیه قم، با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله حکیم را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

عالم ربانی فقیه مجاهد حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد سعید طباطبایی حکیم نوه دختری آیت الله العظمی سید محسن حکیم و از مراجع تقلید حوزه علمیه نجف و علمای عراق در سن ۸۶ سالگی به ملکوت اعلی پیوست.

 وی پس از سالها تحصیل نزد پدر بزرگوارش آیت الله سید محمدعلی طباطبایی حکیم و آیات عظام میرزا حسن موسوی بجنوردی و سید محسن حکیم و حسین حلی و سید ابوالقاسم خویی، به تربیت طلاب علوم اسلامی و تدوین آثار فقهی و اصولی و تفسیری و اعتقادی و اخلاقی و تاریخی پرداخت.

خدمات اجتماعی و سرپرستی ایتام و رسیدگی به نیازمندان شیعه و سنی و اقلیت های مذهبی و تأثیرات فکری و فرهنگی بین المللی، بخشی از فعالیتهای این مجاهد فی سبیل الله بود.
همه این تلاشهای علمی و اجتماعی آیت الله حکیم در دوران حکومت ظلم و اختناق حزب بعث و بعد از آن بود که با شجاعت و مجاهدت و تحمل هشت سال زندان دژخیمان بعثی پیوند خورد.
ولایتمداری و محبت وی به اهل بیت در راهپیمایی های اربعین نمایان بود که با کهولت سن، ارادت خود را به حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام نشان می داد.

دیدار این مسکین با مرحوم آیت الله حکیم و استماع دیدگاهش نسبت به فلسفه و کلام درس آموز بود.

گستردگی و نثر روان آثارش، منظومه ای بودن اندیشه ی  معظم له را نمایان می سازد.
الکافی فی اصول الفقه را شاید به قصد جایگزینی تدریس رسایل و کفایه نگاشت و المحکم فی اصول الفقه و مصباح المنهاج دوره های درس خارج وی به شمار می آید. حاشیه های این مجاهد به رسائل و مکاسب و کفایه، نشان از اهتمامش به دروس سطح بود.
پرداختن به مسایل مستحدثه فقهی همچون شبیه سازی ژنتیکی و تلقیح، شخصیت به روز این عالم ربانی را نشان می دهد.

فاجعه الطف و فی رحاب العقیده از جمله آثار تاریخی و اعتقادی ایشان است.
خداوند این عالم مجاهد و فقیه متکلم و متخلق را با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام محشور سازد و جنت و رضوان الهی نصیبشان گرداند. ارتحال این عالم فقیه مجاهد را به مراجع تقلید و شاگردان و دوستان و خانواده محترم به ویژه فرزندان فرهیخته اش تسلیت عرض می کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۱۳ شهریور ۱۴۰۰ مصادف با ۲۶ محرم الحرام ۱۴۴۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha