سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دانش آموزان

حوزه/ پژوهشگر حوزوی و کارشناس فرهنگی، تصریح کرد: تربیت رسانه ای دانش آموزان، لازمه مصون سازی آنها در مواجهه با فضای مجازی و آفات و آسیب های آن است.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که در دو سال اخیر به جهت شیوع کرونا و به تبع آن غیرحضوری شدن مدارس آموزش و پرورش، میزان رجوع دانش آموزان به فضای مجازی چندین برابر شده است، اظهار داشت: همان طور که بارها نیز از سوی اساتید و کارشناسان مطرح شده، حضور و فعالیت در عرصه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، هم می تواند فرصت ساز باشد و هم تهدیدزا، کما این که تجربه سال های اخیر به ویژه در رابطه نسل جوان با اینترنت و فضای مجازی، مؤید این حقیقت است.

وی افزود: باید دانش آموزان و به طور کلی نسل جدید را در رابطه با نحوه استفاده از ابزارهای رسانه ای مدرن همچون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، تحت آموزش قرار داد، چرا که این آموزش های مبتنی بر سواد رسانه ای باعث تربیت صحیح آن ها در مواجهه با فضای مجازی می شود و در این صورت، تبعات این عرصه به حداقل ممکن، کاهش می یابد.

پژوهشگر حوزوی و کارشناس فرهنگی، همچنین از مسئولان وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید فعالیت خود خواست که نسبت به آموزش سواد رسانه ای دانش آموزان اهتمام جدی داشته باشند و گفت: یکی از آثار و برکات مهم آموزش سواد رسانه ای این است که افراد می دانند به چه میزان باید به فضای مجازی مراجعه کنند و در این عرصه چه نوع کنش و رفتاری داشته باشند تا دچار آفت های خطرناک آن نشوند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: حضور بی ضابطه و غیرهدفمند کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باعث افزایش استرس و اضطراب، همچنین افسردگی در بین آنها می شود، کما این که بسیاری از روانشناسان با بررسی نمونه های بسیار، به این مساله اذعان داشته اند.

وی گفت: در حقیقت، دسترسی به فضای مجازی به موازات نداشتن آموزش های لازمی که نوجوانان و جوانان را از خطرها آگاه کند تا بتوانند خود را در برابر سونامی آسیب ها مراقبت کنند، باعث ایجاد بحران هایی خواهد شد که دچار شدن به مفاسد اخلاقی، انزوا طلبی و گاه پرخاشگری از جمله آثار شوم آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha