سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نجفی

حوزه/ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: مراکز علمی باید مبانی دینی و معرفتی را بر اساس مقتضیات زمان احصا و الگوسازی و به جامعه عرضه کنند، زیرا نتوانسته‌ایم به زبان دنیا اندیشه‌های خود را تبیین کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه  از اصفهان، پیام نجفی، عصر امروز در نشست هم اندیشی مسئولان برگزاری کنگره بین المللی نهج البلاغه اظهار کرد: دانشگاه با این عنوان که محور فعالیت های علمی است، رسالت خود می داند، بتواند روی معارف دینی و اخلاقی  فعالیت پژوهشی کند و پایگاهی برای پژوهش دینی باشد.

وی تصریح کرد: حقیقتا نهج البلاغه گوهر ارزشمندی برای این چنین فعالیت ها است و چه غفلت های بزرگی که ما از این گوهر ارزشمند کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: مدل های مختلفی درعرصه های متعدد در نهج البلاغه  تبیین شده است، باید بتوانیم با کمک نخبگان علمی روی این مدل ها فعالیت و روی این موضوعات بحث و تبادل نظر کنیم و بتوانیم به جوانان  ودانش پژوهان ارائه دهیم.

وی افزود:  به نظر می رسد که برگزاری کنگره بین المللی نهج البلاغه، آغاز خوبی برای ورود جامعه علمی و نخبگانی دانشگاهی با محوریت های پایان نامه های ارشد و دکترا و محققین است که جهت گیری خود را عوض کنند و مقالات خوب ترویجی چاپ نمایند.

 نجفی ابراز کرد: چه زیبنده است که این کنگره در سطح بین المللی برگزار شود تا بزرگان دنیا متوجه شوند ما چه ذخایر بزرگی معارفی داریم و در پس آن بتوانیم اندیشه های خود را در جهان مطرح سازیم.

وی عنوان کرد: به لحاظ عملیاتی سازی مبانی نظری در عرصه مفاهیم دینی، جای کارِ بسیاری داریم؛ تلاش این چنین کنگره ها آن است که علاوه برتوجه به مباحث علمی و پژوهشی به بحث علمی و ترویجی بپردازیم و آموزه های دینی را در محیط های عملی تربیتی اجرا کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم همه حرف هایی که از کلام اهل بیت(ع) در جامعه زده ایم، نتوانسته ایم در عرصه عملی و محیط های جامعه و رفتارهای عملی جوانان اقدام قابل قبولی کنیم.

وی گفت: ظرفیت بین رشته ای خوبی دراین عرصه ها وجود دارد؛ استمرار در برگزاری این کنگره ها باعث ترویجی شدن مفاهیم علمی است، باید به زبان دانشگاهی و علمی به مفاهمی دینی توجه کرد.

نجفی ابراز کرد: مراکز علمی باید مبانی دینی و معرفتی را بر اساس مقتضیات زمان احصا و الگوسازی و به جامعه عرضه کنند. در جهان علمی امروز، از دانش و معارف اسلام به اندازه کافی سخن نگفته ایم، ما نتوانسته‌ایم به زبان دنیا اندیشه‌های خود را تبیین کنیم و این کنگره در این زمینه مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه نسل جوان الگوهای خود را فقط از مستندات مکتوب ما نمی گیرد، گفت: باید به عرصه های مختلف ترویجی مفاهیم دینی چون فضای مجازی و مباحث هنری، پادکست ها و طرح های گرافیکی و تصویری توجه کنیم، چرا که حضور جوانان دراین عرصه بیش از گذشته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha