یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران، نظام آموزشی حوزه را از جمله نظام های سنگین تعلیم و تربیتی در جهان دانست و گفت: با فاصله گرفتن از آموزش مجازی و حرکت به سوی آموزش ترکیبی، آغازی بر پایان آموزش مجازی محض در حوزه های علمیه را شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، در نشست برخط با مدیران استان ها و مدارس در سراسر کشور، که در دفتر نمایندگی حوزه های علمیه خواهران در تهران برگزار شد، بر تسریع در امر واکسیناسیون و حضوری شدن کلاس ها در حوزه های علمیه تاکید کرد.

وی گفت: بایستی از نظام مجازی قطعی، فاصله گرفته و به سوی نظام ترکیبی در بحث آموزش پیش رویم و امروز، آغازی بر پایان نظام مجازی محض در نظام تعلیم و تربیت و آموزش حوزه های علمیه باشد.

 مدیر حوزه های علمیه خواهران، نگرانی در عرصه تربیتی را دلیل برتسریع در بحث آموزش حضوری دانست و یادآور شد: حوزه علمیه، دستگاه تربیتی است و نگرانی ما بیشتر از بخش آموزش، در عرصه تربیتی است. چرا که تربیت به صورت چهره به چهره و در تعامل استاد و شاگرد و کادر فرهیخته و متخلق و مودب به آداب اسلامی با طلبه ها شکل می گیرد. اما در نظام آموزشی غیرحضوری، به دلیل فاصله ای که بین طلبه و استاد و محیط حوزه وجود دارد، این تربیت و تاثیرگذاری به خوبی محقق نمی شود.

وی آسیب های موجود در آموزش مجازی در دانشگاه ها و آموزش و پرورش را دغدغه همگان دانست و گفت: این آسیب ها، در حوزه‌های علمیه به مراتب شدیدتر و بزرگتر است و خوف این می رود نسلی که مجازی تحصیل کرده، نتواند حقوق تربیت اسلامی و روحیه و صفات سربازی امام زمان(عج) را ادا کند. چرا که صرف دریافت محفوظات برای یک طلبه، کافی نیست بلکه بخش مهم، بحث تربیت است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد سهم آموزش مجازی در ارتقای دانش، در صورت مهیا بودن شرایط، بیشتر از ۵۰درصد نیست، تصریح کرد: از نگرانی های آموزش و پرورش، این است که دانش آموزان این نسل، دانش‌آموزانی نیستند که توانا باشند تا حقیقت دانش را بیابند و به نحوه شایسته اینها را درونی سازی کنند. نگرانی آنان از بحث انتقال دانش و محفوظات و مهارت های تعلیمی است، اما فراتر از یادگیری، دستیابی به روح دانش، پژوهش محوری و سخت‌کوشی و روح تلاشگری برای تحصیل دانش است با آموزش مجازی محقق نمی شود.

وی یادآور شد: در حوزه‌های علمیه بنا داریم از راه دانش به یقین، و از یقین به ایمان، و از ایمان به بندگی خالص برسیم و از بندگی خالص به پذیرش ولایت الله دست یابیم. طلاب از راه ولایت الله، در مسیری هدایت شوند که به خوبی و شایستگی بتوانند بار رسالت‌های دین را مانند یک پیامبر بر دوش بگیرند. اینها را به آسانی نمی توان به افراد منتقل کرد، لذا از روز اول شیوع کرونا، دغدغه همکاران این بود در صورت عدم آموزش حضوری و چهره به چهره، ارتباط حضوری مجازی جایگزین آن شود. لذا سامانه مدرس تلاشی بود که بتوانیم بخشی از خواسته های مان را در واقع محقق کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور بیان داشت: با وجود تلاش همکاران در بخش فناوری و معاونت آموزش و با همکاری معاونت های دیگر از جمله امور حوزه ها و مدیران محترم استانی، وجود سامانه مدرس، بخشی از نگرانی های ما در این زمینه حل شد و متوجه شدیم که حتی می توانیم از این ظرفیت در آینده نظام تعلیم و تربیت حوزه، به نحو محدود و مشروط استفاده کنیم.

وی فعالیت حوزه های علمیه خواهران در سامانه مدرس را درخشان و قابل قبول توصیف کرد و گفت: در این بخش هم حوزه علمیه بحمدالله پرونده درخشانی دارد و گزارش نمایان و قابل قبولی ارائه کرده است  که این را مدیون تلاش و همدلی همه عزیزان دست اندرکاران هستیم که افتخار می آفرینند و ما مفتخر میشویم گزارش آنها را به مراکز علمی و دینی بدهیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، با بیان اینکه تلاش ما بر این است که به نحو شایسته ای این ماجرا را مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: مدیریت کرونا به این نحو است که بپذیریم این هم مانند دیگر بیماری ها، آسیب خود را تا حدودی رسانده است ولی بشر به لطف خدا تا حدودی توانسته آسیب های آن را با ساخت واکسن، مدیریت کند و آمار مرگ و میرها را کاهش دهد.

وی بر ارائه تحلیل درست از شیوع بیماری کرونا در جامعه تاکید کرد و آن را نه به عنوان عذاب الهی، بلکه تلنگری برای بشریت عنوان کرد تا میزان اعتقاد بشر نسبت به جهان غیب بیشتر شود و اینکه همه امور دنیا بدست حضرت باریتعالی است.   

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با تاکید بر اینکه باید هرچه زودتر نظام تعلیم و تربیت را به جای خود برگردانیم، یادآور شد: جایگاه اصلی تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه، جایگاه حضور و همراهی و هم نفسی استاد و شاگرد است.

وی بیان داشت: امروز را روز پایان آموزش غیرحضوری نمی توانیم قلمداد کنیم، اما آغازی است بر پایان آموزش مجازی محض. بایستی تا جایی که ممکن است، به سمت برقراری آموزش حضوری حرکت کنیم و با مدیریت های استان ها و معاونین آموزش و امور حوزه ها، عهدی ببندیم که تلاش ما این باشد که کلاس ها تا جای ممکن به صورت حضوری برپا و فضا برای آموزش حضوری فراهم شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: البته حرکت به سمت آموزش حضوری، بایست با اقتضائات طبیعی زندگی بانوان طلبه و اساتید مطابق بوده و نباید نگرانی‌های آنها نادیده گرفته شو، بلکه جهت‌گیری کلی باید برگزاری کلاس حضوری تا حد امکان باشد.

وی با بیان اینکه باید نظامی را برای استقرار نظام ترکیبی در حوزه های علمیه خواهران بنا کنیم، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از ریزش‌های حوزه‌ها، مسائل غیرتحصیلی مانند فرزندآوری و ازدواج و منع خانواده ها و ... است. می توانیم از سامانه مدرس به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و بخشی از آموزش ها را در بستر فضای مجازی ارائه کنیم تا بانوان بیشتری بتوانند از فرصت تحصیل در حوزه های علمیه برخوردار شوند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، نظام آموزشی حوزه را به دلیل گستردگی دانشی که باید فراهم کند و به دلیل گستردگی تربیتی که باید درونی شود را از جمله نظام های سنگین تعلیم و تربیتی در جهان دانست و افزود: باید بپذیریم نظام تعلیم و تربیت، نظامی سخت است. در این نظام سخت، طلاب باید خوب رشد کنند و مُلا شوند. نباید نگاه ما به دانشگاه و آموزش و پرورش باشد و بخواهیم حجم درس ها را کم یا ضعیف کنیم،  نظام حوزه های علمیه، مستقل از دانشگاه  است و نباید با کم کردن دروس، به تقلید از دانشگاه باشیم. ما راه خود را داریم و تمدن ما در مقایسه با تمدن غرب، تمدنی جامع نگر است و این هنر ماست که بتوانیم در راستای تمدن اسلامی؛ نسلی جامع تربیت کنیم که نشان می دهد می توان هم رشد علمی و اخلاقی داشت و هم رشد خانوادگی. بانوان در حوزه های علمیه به گونه ای تربیت شوند که هم حضور اجتماعی داشته باشند و هم بانویی توانا در اداره‌ خانه و این هنر حوزه هاست.

وی همچنین با اشاره به گزارش ستاد مبارزه باکرونا که بالغ بر۷۰درصد مردم، دوز اول واکسن را دریافت کرده و اگر ۷۰درصد مردم دوز دوم را هم دریافت کنند، روال طبیعی بازگشته و امکان زندگی با این کرونا و انجام همه فعالیت‌ها فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد جاهل، اقدام به واکسن هراسی می کنند در حالیکه نظام بهداشت کشور و اطبا و بزرگان و مراجع عظام و رهبر انقلاب واکسن را دریافت کرده اند، ما بادیدن فرد معممی که علیه واکسیناسیون صحبت می کند و فضا را برای همراهی مردم با تصمیم نظام تخریب می کنند، شرمنده می شویم. حوزه علمیه باید در مسیر همراهی با اصلاح امور باشد و از برنامه‌ های متخصصین و کارشناسان برای حل مشکلات، استفاده کند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، با بیان اینکه در آموزه های دینی تاکید شده که جاهل در هر چیزی باید به عالم رجوع کند، ابراز داشت: در عرصه‌ی درمان، باید به عالمان این عرصه که پزشکان هستند، رجوع کرد. در مسئله واکسن نیز باید به توصیه آنان عمل کرده و مدیران حوزه ها اجازه ندهند تردیدها در این باب جامعه علمی را دچار مشکل کند.

وی همچنین از تلاش های معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران در تسریع روند واکسیناسیون و برپایی کلاس ها به صورت حضوری در مدارس علمیه در سراسر کشور تقدیر کرد و گفت: من به وجود همکارانی مثل ایشان افتخار می‌کنم که تلاش می‌کنند. با همکاری همه بخش ها با معاونت آموزش امید است که بتوانند به نحوه شایسته این حوزه تعلیم و تربیت کشور را در مسیر اهدافی که برایش تعیین شده حرکت دهند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، از تلاش برای برگزاری کلاس ها در مقاطع سطح ۳ و ۴  در ابتدای مسیر و سپس سطح۲ با حفظ فاصله ها و رعایت نکات بهداشتی خبر داد و از مدیران خواست تا پیگیر تسریع روند برگزاری کلاس ها به صورت ترکیبی حضوری و مجازی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha