یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تبریز

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: هیچ گاه در مسیر توسعه و اجرای پروژه‌های وقفی سنگ اندازی نکردیم و نیازمند همکاری و مساعدت مدیریت شهری برای اجرای پروژه‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، امروز در نشست تخصصی کارگروه رسیدگی به پروژه‌های مشترک اداره اوقاف و شهرداری تبریز، با بیان این‌که بیش از یک هزار پروژه میان این دو نهاد وجود دارد، گفت: می‌توان مشکلات و راهکارهای حل آن‌ها را در این کارگروه بررسی و به تصویب رساند.

وی با اشاره به ساخت هفت بیمارستان و تعداد بالایی مدرسه در تبریز بر روی زمین وقفی، افزود: با رویکرد جدید سازمان اوقاف، این نهاد وارد عرصه تولید و خدمت رسانی عمومی نیز شده و اقداماتی چون ساخت انحصاری انواع تجهیزات جراحی‌ها، تولیدات بخش کشاورزی و حتی حمایت از حوزه دانش بنیان، ساخت خودروی برقی و غیره را انجام داده است.

 حسینی، با بیان این‌که وقف، پشتوانه اقتصادی اسلام است، ادامه داد: مجموعه‌های وقفی بسیاری در سطح استان وجود دارند از جمله عرصه وقفی ۳۸ هزار هکتاری قائم مقام فراهانی که می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ و سرمایه گذاری بر روی آن‌ها، اشتغالزایی و درآمدزایی برای اقشار مختلف مردمی را رقم زد.

وی، با اشاره به مدفون بودن بیش از ۲۰۰ امامزاده در استان، اظهار کرد: در بخش عمران و آبادانی این اماکن مذهبی بسیار عقب مانده‌ایم در این راستا نیز از تمامی اعضای شورای شهر تبریز درخواست داریم تا با همکاری بیشتر با مجموعه اوقاف، بتوانیم گام‌های مثبت و مؤثری برای آبادانی امامزاده‌ها برداریم.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که هیچگاه در مسیر توسعه و اجرای پروژه‌های وقفی سنگ اندازی نکردیم، بیان کرد: نیازمند همکاری و مساعدت تمامی مجموعه شهری برای اجرای پروژه‌ها هستیم.

وی متذکر شد: در راستای توسعه گردشگری مذهبی شهر تبریز تاکنون چندان اقدام اساسی انجام نگرفته به طوری که در این کلانشهر به جز مصلای تبریز هیچ مکان دیگری برای تجمع آیینی وجود ندارد. در این خصوص و حفظ پیشینه فرهنگ شهر، پیشنهاد احیای محلات قدیمی تبریز از جمله محله سرخاب را به شهرداری منطقه داده بودیم که این مورد تاکنون عملیاتی نشده است.

 حسینی از افتتاح مجموعه شاه حسین ولی تبریز جهت مجموعه فرهنگی آموزشی خبر داد و گفت: یک مگاپروژه برای احیای امامزاده سید حمزه تبریز و ساخت صحن و مجموعه بزرگ گردشگری در این منطقه طراحی شده که نیازمند تعامل بیشتر با شهرداری برای ساخت آن هستیم. در این پروژه، مسیرهای جدید جهت تردد احداث می‌شود که بار ترافیکی این منطقه را کاهش داده و در کنار آن، صحن بزرگی نیز احداث خواهد شد.

وی بیان کرد: پیش از این رئیس جمهور و وزیر کشور بازدیدی از این امامزاده داشته و در جریان این پروژه قرار گرفته‌ و به آن عنایت داشتند ما می‌توانیم این پتانسیل عظیم و حتی احیا و توسعه مقبره‌الشعرای تبریز را با مساعدت شهرداری به یک مجموعه ملی تبدیل کنیم.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی در ادامه با بیان این‌که مساجد هیچ بودجه دولتی ندارند، افزود: مصوبه‌ای وجود داشت که بر اساس آن، تا ۲۵ متر مربع، کاربری تجاری رایگان به مساجد داده می‌شد تا برای گردش مالی خود درآمدزایی کنند، اما این امر عملیاتی نشده و انتظار داریم تا توجه ویژه‌ای به آن انجام بگیرد.

وی با اشاره به معضل ترافیکی خیابان ۱۷ شهریور تبریز که یک منطقه‌ای درمانی و مملو از پزشکان است، گفت: ما آماده‌ ساخت پارکینگ طبقانی در این منطقه برای تردد راحت مسافران درمانی و مردم بومی شهر هستیم.

حسینی، با اشاره به ورود اوقاف به حوزه ورزش و ساخت اماکن ورزشی نیز افزود: حاضریم زمین برای ساخت اماکن ورزشی مختلف در تبریز در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

عباس رنجبر، شهردار تبریز نیز در این نشست با بیان این‌که مجموعه اوقاف در بخش خدمات دهی به مردم فعالیت می‌کند، گفت: اداره امور شهری باید بر اساس اصول انجام بگیرد. ساخت پارکنیگ طبقاتی در خیابان ۱۷ شهریور تبریز و سایر موارد موجود همگی باید پیوست و توجیه اقتصادی داشته باشند.

وی ادامه داد: مگاپروژه صحن امامزاده سیدحمزه تبریز که منجر به برخی تغییرات در این منطقه خواهد شد نیز مشکلات و موارد خاص خود را دارد که باید به‌صورت جمعی و با اظهارنظر دو نهاد و متولیان ساخت آن و نه تنها یک شخص خاص تصمیم گیری شود.

شهردار تبریز، با بیان این‌که مسیر تعامل بین این دو نهاد هموار است، گفت: ما موظف هستیم تا حق تمامی افراد را پرداخت کنیم. اولویت اول ما حق الناس و سپس نگاه به بیت المال است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha