دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتابهای خطی

حوزه / هیأتی از کتابخانه آستان مقدس رضوی برای تصویربرداری نسخه دیجیتال کتابهای خطی و نایاب در کتابخانه امام صادق (ع) حوزه علمیه قزوین مستقر شد.

عباسیان، سرپرست تیم اعزامی از کتابخانه آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، در رابطه با اهداف تصویربرداری کتابهای خطی این کتابخانه گفت: این تیم به هفت استان در کشور سفر کرده و تا الان بسیاری از نسخه های خطی کتابهای نفیس در دفاتر مراجع را تصویربرداری و به صورت دیجیتال تحویل کتابخانه آستان قدس رضوی نموده است.

وی خاطرنشان کرد: تصویر برداری و اسکن  کتاب‌های ارزشمند و نادر می‌تواند گامی موثر و مثبت در جهت حفظ حفظ میراث اسلامی و اهل بیت (ع) محسوب شود.

سرپرست تیم اعزامی از کتابخانه آستان قدس رضوی ادامه داد:  توافقی در میان کتابخانه امام صادق (ع) حوزه علمیه قزوین و کتابخانه آستان مقدس رضوی انجام شده تا از کتاب‌های ارزشمند و نسخه‌های خطی این کتابخانه تصویربرداری شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر عکس‌برداری و اسکن صفحات کتاب‌ها، کارشناسان واحد نسخه‌های خطی از صفحه‌های کتاب‌ها فیلم‌برداری کوتاهی انجام داده‌اند تا علاوه بر عکس از این نسخه‌ها، فیلم‌های کوتاهی از آنها به آرشیو اضافه شود.

عباسیان تصریح کرد:  در سالهای گذشته تصویر نسخ خطی و نشریات کتابخانه‌های بزرگ در کشور و تصاویر نسخ خطی  از کتابخانه‌های عمومی، خصوصی و شخصی سراسر کشور گردآوری، و تصویربرداری  شد.

سرپرست تیم اعزامی از کتابخانه آستان قدس رضوی ادامه داد: بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی این آستان مقدس، از سال ۱۳۵۱ کار خود را با تهیه میکروفیلم از نسخه‌های نفیس شروع کرد و از سال ۱۳۸۸ تاکنون به طور گسترده در حال دیجیتال‌سازی منابع است.

وی اظهار کرد: در راستای حفظ منابع نفیس و تاریخی ایران اسلامی و حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی طرحی را از سال ۱۳۹۱ به اجرا درآورده که در راستای آن مجموعه‌های خطی و چاپ‌سنگی افراد مختلف را به‌طور رایگان دیجیتال‌سازی می‌کند.

عباسیان تصریح کرد: در جریان این امر تمام هزینه‌ها حتی انتقال منابع، با هزینه این سازمان انجام می‌گیرد و یک نسخه دیجیتال از این منابع، جهت حفاظت و استفاده پژوهشگران در کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس‌ رضوی نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: محققان از طریق کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به صورت غیرحضوری و از طریق مراجعه به تالار محققان و کتابخانه تخصصی مخطوطات آستان قدس رضوی به صورت حضوری می‌توانند از خدمات و منابع دیجیتال اداره مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بهره‌مند شوند.

سرپرست تیم اعزامی از کتابخانه آستان قدس رضوی ضمن توصیه به مردم استان قزوین جهت ارائه تصویربرداری از کتابهای خطی در منازل و کتابخانه های شخصی بیان کرد:مردم فرهنگ دوست ومتدین استان قزوین تقاضا مندیم  در مدت ۶۰ روزی که تیم کتابخانه آستان مقدس رضوی در این مرکز مشغول تصویربرداری کتب نایاب وخطی این مجموعه می باشد می توانند کتابها ی خطی خود را همه روزه به این مرکز آورده تا بتوانیم نسخه دیجیتالی را تهیه و کتاب را در اختیار آنها قرار دهیم.

تصویربرداری از ۲ هزار کتاب خطی و نایاب در کتابخانه امام صادق (ع) قزوین

 انتهای پیام /

تصویربرداری از ۲ هزار کتاب خطی و نایاب در کتابخانه امام صادق (ع) قزوین

تصویربرداری از ۲ هزار کتاب خطی و نایاب در کتابخانه امام صادق (ع) قزوین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha