یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ دیدار شخصیت برجسته مصری با حجت الاسلام والمسلمین کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: به عنوان دنیای اسلام این ظرفیت را داریم که تمدن خود را عرضه کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوره تربیت مربی بین الملل که در سالن شهید دستغیب شیراز برگزار شد، ضمن گرامی داشت ۱۳آبان، اظهار کرد: ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار و آمریکا است،

وی به وظایف و رسالت های حوزه های علمیه در قبال وضعیت دنیای معاصر اشاره و اضافه کرد: اگر بخواهیم به وظایف خود بپردازیم شاید مهمترین مقدمه ان این است که بدانیم در چه شرایطتی و دنیایی زندگی می کنیم.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور عنوان کرد: اگر بخواهیم مهمترین ویژگی دنیای معاصر را در چند کلمه معرفی کنیم باید از سخنان مقام معظم رهبری بهره بگیریم؛ ما در یک نقطه پیچ تاریخی قرار داریم، مقام معظم رهبری فرمودند ما در یک نقطه ای قرار داریم که مسیر تاریخ در حال تغییر است.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: جمع بندی که مقام معظم رهبری دارند این است که با یک تحولات جهانی مواجه هستیم، مهمترین ویژگی این نقطه در پیچ این است که چینش تمدنی عالم دستخوش تغییرات می شود، اتفاقات تمدنی اتفاقات کوتاه مدت نیست بلکه در بازده زمانی ۵۰ الی ۱۰۰ ساله شکل می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از تغییرات تمدنی در دهه های اخیر تقسیم بلوک شرق و غرب بود، اکنون بلوک شرق دیگر وجود ندارد، بلوک غرب نیز با محوریت آمریکایی ها  دچار افول هایی شده است، البته از بین نخواهد رفت، اما شاید شامل تغییراتی مانند شوروی شود.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: اینکه می گوییم به سمت حرکت تمدنی می خواهیم برویم، شاید برخی نگاه ساده ای نسبت به این مقوله دارند، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند می خواهیم در گام دوم گام های موثری برداریم.

وی افزود: در گام اول یک گام با جلوه های تمدنی برداشتیم، مهمترین رسالت امروز حوزه های علمیه این است که در این مقطع مهم تاریخی بتوانیم یک قرائت تمدنی از اسلام را به دنیای امروز عرضه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با طرح این سؤال که اگر می خواهیم حرکت تمدنی داشته باشیم با چه مطالباتی مواجه خواهیم شد؟ بیان کرد: بشر امروز در خصوص مطالبات خود خواسته های بسیار پیچیده ای دارد، اسلام این ظرفیت را دارد که به این مطالبات بشر امروز پاسخ دهد، یکی از مطالبات بشر این است که به دنبال جمع میان دنیا و آخرت است، لذا با قرائت اسلام مسیحی که می گوید اگر می خواهید به خدابرسید باید این بخش از استعداد های طبیعی خود را کنار بگذارد که اینگونه نخواهد بود.

وی مطرح کرد: ویژگی دوم مطالبه بشر امروز جمع میان عقلانیت و عاطفه است، بشر امروز می خواهد یک مطلبی بیاید که آموزه های عقلانی باشد و در عین حال شور آن را نیز سامان دهد نه به دنبال شور به تنهایی و نه به دنبال شعور به تنهایی است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور ادامه داد: بشر امروز به دنبال این است که با واقعیت های خود مواجه شود ،در عین حال نمی خواهد آرمان های خود را رها کند، یکی از خلا های بسیار جدی بشر این است که برای خود آرمان هایی دارد، ویژگی بعدی این است که بشر به دنیال دنیای درونی و بیرونی خود است.

وی عنوان کرد: جمع میان مقام نظر و عمل یکی دیگر از ویژگی ها است، که می خواهد از کارهای سطحی برگردد، بشر امروز به دنبال یک حرف جدیدی است که مقام نظر و عمل را جمع می کند، میان یک عمق معرفتی و میان یک جریان کاملا کف صحنه، جمع می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان کرد: از مطالبات جدی بشر امروز جمع میان عدالت و پیشرفت است، همه کشور ها به دنبال پیشرفت هستند اما می خواهند این توسعه با اخلاق و عدالت همراه باشد، و باز در اسلام برای این حرف های مهم و جدی داریم.

وی، جمع میان انسانیت و جمع میان تفاوت های جنسیتی را از دیگر ویژگی ها برشمرد و گفت: بشر امروز می خواهد به انسانیت خود توجه کند، بشر امروز به دنبال یک مکتبی است که از سویی آن کرمت و انسانیت را مورد توجه قرار دهد، بشر امروز علی رغم شعار هایی که می دهد ازشعارهای فمینیستی خسته است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: بشر امروز مکتبی می خواهد که هم گذشته، حال و آینده را جمع کند و اسلام این ویژگی ها را دارا است، جمع میان حس، تجربه، عقل و دل بشر برای رسیدن به معرفت و پیشرفت یکسری راه هایی را دارد، بشر امروز حاضر نیست به عنوان اینکه قرار است از عقل خود استفاده کند دل خود را کنار بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری افزود: از مطالبات جدی و مهم بشر امروز جمع میان سیاست و دیانت است، برای این کار امروز بشر مقرراتی را گمارده است، جمع میان حقیقت و واقعیت، فقه و قانون، عقل و عرف و مصلحت، جمع میان دین، علم و عقل، جمع میان هنر، تعالی و هدف مندی جزو مطالبات بشر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha