سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
13آبان

حوزه/تبلور روحیه ضد استکباری و ضد صهیونیستی دانش آموزان، دانشجویان و حوزویان دارالعلم یزد در فضای واقعی و مجازی در یوم الله۱۳آبان ۱۴۰۰ با گذشت بیش از دو سال از محدودیت های کرونایی به بار نشست و علاوه بر حضور در تجمعات سراسری در میادین و خیایان ها در فضای سایبری نیز حماسه آفرینی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، طلاب و روحانیون یزد، روز گذشته با بزرگداشت چهل و سومین سالگرد یوم الله ۱۳ آبان  همگام با دیگر اقشار جامعه در میادین و خیایان ها در سراسر استان یزد حاضر شدند و حضور ضد استکباری و ضد صهیونیستی خود را با مشت های گره کرده و سردادن شعارهای ضد استکباری به نمایش گذاشتند.

اگرچه اکثر رسانه ها حضور در مراسم و سخنرانی ها را ثبت و ضبط کردند ولی اخبار فضای مجازی کمتر مورد توجه قرار گرفت که نیازمند رویکرد اهالی رسانه و توجه به این مهم است.

 با یک رصد گذرا می توان تجلی و تبلور این روحیه ضد استکباری و ضد صهیونیستی را مشاهده کرد که فعالان فضای مجازی محتواهای مختلف ضد استکباری و بصیرتی را در قالب های متنوع عکس نوشته، پوستر، کلیپ، موشن گرافیک، نشست های بصیرتی و تبیینی و... را با هدف حفظ آرمان های انقلاب اسلامی در جبهه سایبری، تولید و انتشار دادند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر مدیریت فضای مجازی تأکید کرده و آن را اینگونه توصیف کرده اند« الان واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده است».

امام خامنه ای در ۱۲ تیر۱۳۹۵فرمودند« یکی دیگر از مسائلی که به نظرم می توانید شما- تشکلهای دانشجویی- انجام بدهید تشکیل یک جبهه‌ واحد ضدّآمریکایی و ضدّصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام است».

مشکلی در زمینه تولید محتوا وجود ندارد

مسئول بسیج دانشجویی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و سالروز یوم الله ۱۳آبان اظهار داشت: فضای مجازی یک شمشیر دولبه است و آسیب ها و مزایایی را به همراه دارد و با استفاده درست و صحیح از فضای مجازی بخشی از محتوای نیاز جامعه را می توان فراهم کرد.

علی پورمیرزایی تصریح کرد: بسیج دانشجویی استان یزد امسال با توجه به فضای کرونا و غیر حضوری بودن دانشگاه‌ها که برگزاری مراسم حضوری خیلی امکان‌پذیر نبود برنامه هایی را با تکیه بر فضای مجازی از جمله برگزاری چندین وبینار و جلسه بصیرت افزایی با تکیه بر روایت صحیح از تسخیر لانه جاسوسی و پاسخ به شبهات این حوزه را برگزار کرد.

وی اذعان کرد: عمده فعالیت های دانشجویان در این حوزه به صورت خودجوش بوده و نقش ما تنها بحث های حمایتی، راهنمایی و مشورتی در این حوزه بوده است.

مسئول بسیج دانشجویی استان یزد گفت: با توجه به لزوم ارائه محتوای مناسب از سویی انواع تولیدات نظیر پادکست، ویدیو، موشن گرافیک، استوری موشن ارائه شده و از سوی دیگر با همکاری صدا و سیما و رسانه های استان یزد محتواهای ویژه این ایام در قالب بیانیه و مصاحبه در رسانه‌های جمعی استان منتشر شده است.

پورمیرزایی ابراز کرد: به هر حال فضای مجازی زمین بازی دشمنان ماست و طبیعتا ما از امکانات کمتری برخوردار هستیم و در موضع ضعف قرار داریم.

وی تصریح کرد: متأسفانه متولیان فرهنگی خیلی به هزینه کرد و مدیریت صحیح این حوزه اعتقاد ندارد و مثلاً در همین مناسبت یوم الله ۱۳ آبان با توجه به کوتاهی هایی که در سال های اخیر صورت گرفته ما برای روشنگری در مورد این واقعه مهم تاریخی کلید واژه «روایت تسخیر» را برگزیده ایم تا اعلام کنیم که باید وقایع تاریخی ما از نو روایت شود.

بررسی ابعاد تجلی روحیه ضد استکباری اهالی درالعلم یزد در جبهه سایبری

مسئول بسیج دانشجویی استان یزد اظهار کرد: خوشبختانه با تکیه به نیروی جوان مؤمن و انقلابی که در دانشگاه‌های استان یزد مشغول به تحصیل هستند مشکلی در زمینه تولید محتوا وجود ندارد که باید برای افزایش کیفیت تولیدات آموزش‌هایی را نیز در نظر گرفت که آن هم نیازمند حمایت و یاری همه مسئولین فرهنگی استان می باشد.

پورمیرزایی در پاسخ به این سئوال که آیا فعالیت های دانشجویان استان در فضای سایبری از انسجام کافی برخورداراست؟ اظهار داشت: متأسفانه این انسجام تاکنون صورت نگرفته درصورتی که اگر به تعبیر رهبر انقلاب که می فرمایند «فضای مجازی تبدیل به قتلگاه جوانان و نوجوانان شده» ایمان داشته باشیم باید چنین فضا و موقعیتی را ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه، دانش آموزان یزدی که در طول دو دهه گذشته در شکستن سد کنکور در سطح کشور پیشتاز بوده اند باید از سوی متولیان فرهنگی مورد توجه جدی و حمایتی قرار گیرند.

امام خامنه ای در ۱۱ شهریور ۹۹ فرمودند« این شبکه‌ شاد که به وجود آمده، بسیار چیز خوبی است منتها بایست مراقبت کنید تا موجب این نشود که جوان ها وارد فضای بی ‌بند و بار و رهای اینترنت بشوند و سرشان گرم بشود به یک چیزهای دیگری که هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ اعتقادی خطرهای بزرگی برای اینها دارد؛ این را باید کاملاً مراقبت بکنید، یعنی پیش‌بینی کنید».

رهبر معظم انقلاب در ادامه می فرمایند« بحث به‌اصطلاح اُنس بچّه‌ها با فضای مجازی، محسّناتی و عیوبی هم دارد. یکی از عیوبش منزوی شدن بچّه‌ها در خانه است؛ وقتی که با این تبلت و مانند اینها آشنا شدند، می روند سرگرم آن کار می شوند و از محیط خانه و خانواده در واقع به تدریج دور می شوند. باید به اینها توجّه کنید و مراقبت کنید».

دانش آموزان نیازمند فراگیری آداب و فرهنگ استفاده از فضای مجازی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار حوزه با گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان و یاد و خاطره شهدای دانش آموز و با اشاره به هفته بزرگداشت دانش آموز اظهار داشت: در حوزه فعالیت های دانش آموزی در هفته ای که به نام هفته بسیج دانش آموزی و استکبار ستیزی نامگذاری شده است چندین عنوان برنامه به صورت حضوری و محدود با توجه به شرایط کرونایی و غیر حضوری بودن مراسم در مدارس و در سطح شهرستان ها از جمله شرکت در نماز جمعه، دیدار با مسئولان، مسابقات ورزشی، دیدار با خانواده شهدای دانش آموز و...و نیز شرکت منسجم و یا خودجوش در تجمعات روز ۱۳ آبان در شهرستان ها و مرکز استان اجرا شده است.

حسینعلی ملانوری در پاسخ به این سئوال که با توجه به غیرحضوری بودن مدارس و نیز استفاده دانش آموزان از فضای مجازی چه اقدامات و برنامه هایی برای تولید محتوا و هدایت نسل جوان به خصوص در زمینه تقویت روحیه استکبار ستیزی انجام شده است؛ اظهار داشت: محتواهای متعدد و پویش های متنوعی در حوزه دانش آموزی به اجرا درآمده و در حال اجراست.

وی برخی از این برنامه ها را شامل تهیه و تولید محتوا با نمایش جنایات آمریکا علیه ایران، تولید مستند در مورد اتفاقات تسخیر لانه جاسوسی، پویش های ملی دانش آموزی «#نوجوان_ پلاس» با موضوع سبک زندگی نوجوان ایرانی و تهیه کلیپ، استنداپ (ویژه پسران)، لب آهنگ (ویژه پسران)، مجری گری، گویندگی، دوبله طنز و جدی، فیلم کوتاه برشمرد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تصریح کرد: به دانش آموزان یادآوری شده که در محتواهای تولیدی از چهارچوب های ایرانی اسلامی انقلابی استفاده شود و نیز این عزیزان  می توانند از موضوع استکبارستیزی هم استفاده نمایند.

وی ادامه داد:  پویش #دنیای_بدون_آمریکا (استکبار) با گزارشگری نوجوانان به صورت مصاحبه پنج سئوال در بین اقشار مختلف مردم و تهیه مستند دو دقیقه ای از آن، ارسال نمایند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد بیان کرد: مسابقه #الماس-صدف با هدف ارائه راهکارهای بهبود وضعیت حجاب دختران توسط خود دانش آموزان ویژه دانش آموزان دختر متوسطه دوم، اجرای برنامه # یک-راه-یک-انتخاب در مدارس به انتخاب خود،  اقدام به برگزاری نمایشگاه نموده و تیم رسانه ای خوب وتوانمند برای انعکاس آن در مدارس حضور یافته و از توضیحات فرمانده واحد در برگزاری نمایشگاه و... گزارش رسانه ای آماده کرده اند.

وی تصریح کرد: تهیه و تولید محتوا (با محوریت امیدآفرینی ،سبک زندگی نوجوان ایرانی وایجاد و تقویت فرهنگ استکبارستیزی در نوجوان و جوانان)، برگزاری مسابقات کتابخوانی  با معرفی کتاب وانتخاب گزیده آن و طرح سئوال از موارد برگزیده، دعوت از اساتید و معلمان انقلابی برای  تبیین مسائل مرتبط با استکبارستیزی و انتشار آن در فضای مجازی،  برگزاری مسابقه با محوریت دانش آموزان، ضبط پیام تبریک مسئولین به مناسبت هفته بسیج دانش آموزی و پخش آن در پیام رسان شاد، جملات کوتاه  به مناسبت هفته بسیج دانش آموزی به دانش آموزان و خانواده آن عزیزان، برخی ازاین برنامه ها بوده است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، خاطر نشان کرد: بر اساس سیاستی که وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کند و در استان نیز مصرانه پیگیر آن هستیم مدارس بخشی از فعالیت های فرهنگی تربیتی خود را می توانند به صورت داوطلبانه و ابتکاری و البته خودجوش با سیاست مدرسه محوری طراحی و اجرا نمایند.

ملانوری خاطر نشان کرد: در این خصوص بخشی از برنامه‌ها به صورت کشوری ابلاغ شد که مدارس مجری این برنامه های کشوری نیز هستند و اکثر فعالیت های فرهنگی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش چه در سطح کشور و چه در سطح استان، شهرستان و مدرسه بر پایه شبکه شاد طراحی و اجرا می شود که بخشی از مدارس از پیام رسان های داخلی همچون ایتا و سروش نیز استفاده می نمایند.

وی ادامه داد: در توانمندی دانش آموزان برای تولید محتوا در فضای مجازی شکی نیست ولی آنچه که باعث نگرانی ما در حوزه تعلیم و تربیت می شود آداب و فرهنگ استفاده از فضای مجازی و استفاده از لوازم و وسایل الکترونیکی موجود برای حضور در این فضا هست.

 معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پروش استان یزد اظهار داشت: دانش‌آموزان  آداب لازم برای حضور در فضای مجازی را قبل از شیوع کرونا و غیر حضوری شدن مدارس فرا نگرفته بودند و با تهدیدها و فرصت‌های این حوزه آشنا نبودند و نیستند بنابراین نگرانی بیشتری به دنبال دارد.

ملانوری تصریح کرد: در زیست بوم جدید کرونا و با توجه به چرخشی که نظام تعلیم و تربیت نسبت به این زیست‌بوم از خود نشان داد چالش عمده حوزه آموزش و پرورش به زیرساخت‌های موجود در این سیستم در حوزه فضای مجازی مربوط می‌شود.

وی افزود: یعنی مدارس زیرساخت لازم برای ارائه آموزش های لازم از طریق شبکه‌های مجازی را نداشتند و خانواده ها در این خصوص آموزش لازم را ندیده بودند و همچنین همکاران ما نیز از سطح توانایی بالایی برخوردار نبودند بنابراین برای هماهنگی این سه اصل که در نظام تعلیم و تربیت جزء مهم و اثر گذار محسوب می شوند هماهنگی و آمادگی لازم ایجاد نشده بود چرا که هیچ کس با این شرایط آشنا نبود.

رسانه های یزد در تعظیم شعائر دینی پای کار می آیند

در ادامه این گفت‌وگو، معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد با تقدیر از حضور اقشار مختلف مردم در تجمع سراسری یوم الله ۱۳ آبان اظهار داشت: شعار محوری بزرگداشت یوم الله ۱۳ آبان امسال« ایستادگی و مقاومت ملت ایران رمز افول سلطه استکباری آکریکا» نامگذاری شد.

سعید زارع با تقدیر از همه رسانه های استان که برنامه های بزرگداشت روز ملی استکبار ستیزی ر ا به تصویر، قلم و بیان کشیده اند تقدیر کرد وافزود: رسانه های استان همیشه در بزرگداشت مناسبت های دینی و ملی حضور متعهدانه داشته اند و پای کار تعظیم شعائر دینی بوده اند و صدا و سیما نیز همیشه به صورت ویژه  اکثر برنامه ها را برای اطلاع عموم اطلاع رسانی کرده است.

وی فعالیت بانوان طلبه استان یزد را علاوه بر حضور در تجمع یوم الله ۱۳ آبان در تولید محتوای فاخر در فضای سایبری خوب ارزیابی کرد و قابل تقدیر خواند.

معاون شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد تصریح کرد: امسال کمیته بانوان ستاد بزرگداشت ۱۳ آبان با مدیریت حوزه علمیه خواهران برنامه های خوبی را اجرا کردند و با تشکیل یک گروه هم اندیشی در فضای مجازی و با حضور اعضای این کمیته از هم اکنون می توان برای مناسبت های بعدی برنامه ریزی کرد.

بانوان طلبه در فضای سایبری حضور فعال دارند

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد نیز در این گفتگو شرکت کرد و با گرامیداشت یوم الله ۱۳ آبان و تقدیر از همه بانوان حوزوی و طلبه استان که به مناسبت این روز فعالیت های گسترده ای را در فضای مجازی به نمایش گذاشتند اظهار داشت: در دو سال گذشته با توجه به محدودیت های کرونایی، فعالیت های حوزه علمیه خواهران در فضای سایبری تقویت شده است و بانوان طلبه با حضور فعالی که در شبکه های اجتماعی دارند به راحتی می توانند محتواهای تولید شده خود را در موضوعات مختلف از جمله ضد استکباری به نمایش عموم و سایر طلاب بگذارند.

خانم حسن پور بخشی از فعالیت های بانوان طلبه به مناسبت ۱۳ آبان علاوه بر حضور منسجم در تجمعات ۱۳ آبان در سراسر مدارس علمیه خوهران استان و در فضای مجازی را شامل برگزاری ده ها نشست بصیریتی و سیاسی در تمام مدارس علمیه ، برگزاری نشست مجازی با عنوان شاخصه های راهبردی استکبار ستیزی رهبر معظم انقلاب، برگزاری مسابقات متعدد کتابخوانی و مجازی ویژه طلاب و فرزندان طلاب، تهیه و تدوین محتوا با موضوع لزوم مبارزه با استکبار در ایجاد تمدن نوین اسلامی، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و حلقه های معرفت، تهیه کلیپ در مورد وظایف دنش آموزان و دوره کنونی و انتشار در فضای مجازی برشمرد.

بررسی ابعاد تجلی روحیه ضد استکباری اهالی درالعلم یزد در جبهه سایبری

وی بیان کرد: برنامه های آموزشی تولید محتوا با برگزاری دوره های آموزشی در مدارس و یا در شبکه کوثر نت برای فعالان فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی گام خوبی در تقویت و ارتقای تولیدات در فضای مجازی بوده است که با ورود طلاب جدیدالورود نیازمند برگزاری این دوره ها برای توانمند سازی همه طلاب هستیم.

 با بررسی برنامه های چند روز گذشته و بیان آن از سوی مسئولان در می یابیم که انگیزه لازم برای تولید محتوا در بین این نسل فرهیخته وجود دارد و مدیریت این فضا که اکنون به بخشی از زندگی واقعی و روزمره مردم تبدیل شده است نیازمند یک عزم ملی است که مثل حل همه بحران ها باید به سرعت به داد آن رسید.

برگزاری نشست های مشترک رصد فضای مجازی در بین هر سه قشر دانش آموز، دانشجو و حوزویان و به اشتراک گذاری راهکارها و تجربیات آنان می تواند در مدیریت و هدایت نسل جوان مؤثر باشد.

با گشترش ابزارهای تهیه محتوا در فضای سایبری، فعالان فضای مجازی نیازمند توانمند شدن در زمینه های هنری با ابزارهای جدید از جمله فتوشاپ، موشن گرافیک، کلیپ، فیلم کوتاه و آشنایی با ادبیات این فضا برای تأثیر گذاری بر قشر خاکستری با هدف جلوگیری از انحراف افکار عمومی و اجرای برنامه های شبهه زدایی و پاسخگویی به شبهات و ترویج سبک زندگی اسلامی هستند.

ایجاد شبکه ملی اطلاعات که یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی است نیازمند عزم ملی است و نیز حضور جریان ساز حوزویان، دانشجویان می توانند به نسل فعلی و حتی نسل بعد کمک نمایند و همه باید به کمک آموزش و پرورش برای مدیریت و هدایت این نسل به سمت توانمند سازی و آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی و آرمان های انقلاب اسلامی ، تقویت روحیه ضد استکباری و جلوگیری از انحراف فکری بشتابند.

گزارش: زهرا صبوحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha