شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

حوزه/ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با توسعه مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور و به منظور سامان‌دهی این مدارس در نهادی مستقل، سال ۱۳۷۵ تأسیس شد و در ۲۸ استان کشور، مدیریت استانی و نمایندگی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، تاریخ تشیع شاهد نقش‌آفرینی زنان عالمه‌ای است که منشأ آثاری گران‌سنگ در فرهنگ دینی جهان اسلام بوده‌اند و شکل‌گیری حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان پدیده‌ای نو و مبارک تأثیرات ارزشمندی در توسعه این فرهنگ بر جای نهاده است. پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی، علمای بلاد به کمک افراد خیّر به تأسیس خودجوش مدارس علمیه خواهران اقدام کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با تأسیس جامعه‌الزهراءسلام‌الله‌علیها در قم با نظر موافق حضرت امام خمینی‌قدس‌سره در سال ۱۳۶۳، مرحله‌ای جدید از فعالیت‌های حوزوی خواهران بنیان‌گذاری شد و علمای بلاد سایر شهرها را نیز به الگوگیری از این اقدام برای تأسیس مدارس علمیة خواهران وا داشت.

تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در سال ۱۳۷۵

با توسعه حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور، شورای عالی حوزه‌های علمیه در سال ۱۳۷۵ تصمیم گرفت سامان‌دهی این مدارس را به نهادی مستقل بسپارد و با تأسیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و برداشتن گام‌هایی مؤثر در جهت توسعه و هماهنگی و ارتقای مدارس علمیه، نقطه عطف دیگری در تحولات حوزه‌های علمیه خواهران روی داد. با این همه، به خاطر ضرورت هماهنگی، رشد و شکوفایی هر چه بیشتر جامعه‌الزهراءسلام‌الله‌علیها و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و به منظور انسجام در امر سیاست‌گذاری و یکپارچه‌سازی امور مربوط به آن‌ها، با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی و حمایت مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در سال ۱۳۹۱ تشکیل گردید.

اهداف این شورا سرپرستی و هدایت کلان حوزه‌های علمیّه خواهران از راه سیاست‌گذاری، تصویب اصول، ضوابط و برنامه‌های کلی و نظارت بر حسن اجرای مصوّبات و فرآیند مدیریّت حوزه‌های علمیّه خواهران است.

با توسعه مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور و به منظور سامان‌دهی این مدارس در نهادی مستقل، سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تأسیس شد

فعالیت در ۲۸ استان کشور با قریب به ۵۰۰ مدرسه علمیه

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در ۲۸ استان کشور، مدیریت استانی و نمایندگی دارد و در ۳ مقطع تحصیلی به صورت ناپیوسته طلبه می پذیرد.

این مرکز در حال حاضر ۴۱۲ مدرسه علمیه سطح دو، ۸۶ مرکز یا مؤسسه تخصصی حوزوی سطح سه و ۱۹ مرکز یا مؤسسه تخصصی حوزوی سطح چهار را در کشور تحت پوشش دارد.

ـ مقطع سطح ۲ (کارشناسی)

دروس این دوره، عمومی و ممحض در فقه و اصول می باشد که طلاب در این دوره با گذراندن ۱۹۰ واحد با نگارش ۲ مقاله پایانی، دانش آموخته می شوند.

ـ مقطع سطح ۳ (کارشناسی ارشد)

دروس این مقطع تخصصی و رشته ای/گرایشی است و در حال حاضر این مقطع ۱۲ رشته و ۲۱۴ محل رشته در ۲۸ استان کشور دارد.

«تفسیر و علوم‌ قرآنی»، «فقه ‌و اصول»، «فلسفه‌ اسلامی»، «کلام اسلامی»، «تاریخ اسلام»، «مطالعات اسلامی زنان»، «مدرسی ادبیات عربی»، «اخلاق و تربیت اسلامی»، «کلام با گرایش امامت»، «کلام با گرایش مهدویت»، «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» و «تربیت دینی کودک و نوجوان» عنوان ۱۲ رشته این مقطع تحصیلی هستند.

طلاب این دوره با گذراندن ۹۵ تا ۱۰۲ واحد و با نگارش پایان نامه دانش آموخته می شوند.

ـ مقطع سطح ۴ (دکتری)

دروس این  مقطع تخصصی و رشته ای/گرایشی است و در حال حاضر این مقطع ۵ رشته و ۳۹ محل رشته در ۱۱ استان کشور دارد.

«تفسیر تطبیقی»، «فقه خانواده»، «حکمت متعالیه»، «کلام اسلامی» و «علوم و معارف قرآنی» عنوان رشته هایی است که طلاب در این سطح به صورت تخصصی فرا می گیرند.

طلاب این دوره با گذراندن ۸۰ واحد و با نگارش رساله علمی، دانش آموخته می شوند.

حرکت حوزه های علمیه خواهران به سمت مرجعیت یافتن علمی و تخصصی زن و خانواده

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می کوشد در افق پیش روی خود از ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۴ یعنی ۱۵ سال به مرجعیت علمی و تخصصی زن و خانواده تبدیل شود و در این راستا سه برنامه ۵ ساله را طراحی کرده است که در گام اول به دنبال توانمندسازی درونی با رفع نواقص و آسیب ها و همین طور ایجاد اقدامات تمهیدی تا تأمین استانداردها است.

صاحب نظر شدن و کارشناسی در اسلام و اندیشه های ناب محمدی به ویژه در عرصه زن و خانواده محور گام دوم این نهادی حوزوی است و در سومین گام این نهاد به سمت توانمندشدن در عرصه تولید اندیشه و علم اسلامی حرکت خواهد کرد تا در افق ۱۵ ساله به مرجعیت علمی و تخصصی زن و خانواده تبدیل شود.

ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در شهرستان قم، خیابان بلوار امین، نبش کوچه ۵۱ واقع شده است و این مرکز در ۲۸ استان کشور به غیر از استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی مدیریت استانی و نمایندگی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha