چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نشست علمی

حوزه/ حجت الاسلام ملکیان گفت: طلاب جوان بدانید، اگر در همین رشته های موجود در حوزه علمیه صاحب نظر شوید و متخصص شوید، دنیا خریدار علم شما خواهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نشست علمی با موضوع «کارکردهای علم و دین در سبک زندگی امروز»، پیش از ظهر امروز با سخنرانی حجت الاسلام رسول ملکیان، در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی (ره) زرین شهر اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام رسول ملکیان  در این نشست علمی بیان کرد: حقیقت آن است علومی که روزی یعنی بیش از یک قرن گذشته، در حوزه های علمیه تدریس می شد، امروز در دانشگاه تدیس می گردد، اما این علوم بسیار توسعه پیدا کرده تا آنجا که درصد کمی از مجموعه علوم در حوزه علمیه باقی مانده و مابقی علوم چون طب، نجوم، ریاضی، ...به دانشگاه کوچ نموده است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: تا یک قرن گذشته در کشوری مثل ایران حوزه های علمیه، تنها نهاد علمی کشور بود و همه علوم در حوزه های علمیه تحصیل می شد، سپس دانشگاه ها به سبک نوین ایجاد شد.

وی بیان کرد: تاریخ حوزه علمیه و دانشگاه برای همه رشته های علمی خواندنی است. باید توجه کرد که  به خاطر گسترده شدن علوم مثل علم نجوم دیگر چنین مباحثی چون گذشته، قابل بازگردانی به حوزه علمیه نیست.

حجت الاسلام ملکیان در ادامه ضمن بر شمردن گروه های علمی بر اساس استاندارد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون در ۱۲ گروه علمی حدود ۶هزار رشته  علمی در ایران موجود است واین یکی ازتقسیمات علم می باشد.

وی ابراز کرد: جالب توجه اینکه دراین دوازده گروه علمی؛ گروه ششم گروه علوم حوزه ای است، یعنی امروز در دانشگاههای کشور، علوم اسلامی به سبک دانشگاه تدریس می گردد.

استاد حوزه همچنین به تقسیم بندی علم به شکل کتابخانه ای به دو روش دیویی در گروه های ۱۰ تایی  و کتابخانه ای به شکل کنگره در ۲۱ گروه اشاره کرد.

 حجت الاسلام ملکیان اصفهانی متذکر شد: در همه علوم نمی توان متخصص شد، امروزه لازم است طلاب معزز تنها در یک رشته علمی به دنبال تخصص باشند، البته پراکنده خوانی برای تشخیص علاقه امری لازم است.

وی در ادامه، نظر آیت الله العظمی جوادی آملی در تقسیم علوم را مطرح کرد که در کتاب (منزلت عقل در هندسه معرفت دینی) می فرمایند: «ما در حوزه روی علوم نقلی کار می کنیم، یعنی قول خداوند را مورد بررسی قرار می دهیم و دانشگاه روی فعل خداوند کار می کند» و این هر دو روی توحید کار می کنند و با هم تنافی ندارند یعنی هردونهاد علمی درخدمت توحید افعالی هستند.

 استاد حوزه خاطرنشان کرد: جدول و یا درختواره علوم حوزوی با همت آیت الله اعرافی در۱۶ گروه  و حدود ۴۰۰ رشته علمی تدوین شده است، البته برای اغلب آن نه کتاب خاص طراحی و نه استاد متخصص تربیت شده است.

وی با اشاره به دعوت دانشگاه کانادا از آیت الله مصباح برای شرکت در نشست علمی، اظهار کرد: طلاب جوان بدانید، اگر در همین رشته های موجود در حوزه علمیه صاحب نظر شوید و تخصص شوید، دنیا خریدار علم شما خواهد.

حجت الاسلام ملکیان با بیان اینکه ضرورت دارد طلاب تاریخ علم و تاریخ دین را مطالعه  عمیق کنند، افزود: اصلاح روش کار علمی در حوزه یک الزام است،

وی با اشاره به نویسنده هندی معروف جهانی «اوشو» که از مجموعه افکار واندیش های این شخص ۶۵۰ کتاب تولید؛ وبه ۶۰ زبان ترجمه شد، گفت: آیا ما دانشمندان برتر در حوزه های عرفان و انسان شناسی و معرفت شناسی نداریم.؟ علت چیست که برخی این گونه می شوند.، امکان وجود چنین نویسنده هایی در ایران هم هست، ولی کتاب های ما به روز نیست  و ویرایش لازم دارد، رنگ و لعاب و قلم روان می خواهد، در سطوح مختلف مثلا برای فلسفه  بایستی کتاب های روان و به روز نوشته شود.

استاد حوزه درباره بیانیه گام دوم انقلاب و وظیفه حوزه علمیه اظهار کرد: امروزه متاسفانه هجمه هایی از سوی قلم به دستان مزدور به الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی وارد می شود.

وی بیان کرد: این مغالطه ها و تضاد ها در تعریف، هدف، روش و فلسفه پیدایش مطرح شده که قابل جمع می باشد، در این گونه تقابل ها و تضاد ها لازم است حوزه علمیه رساله هایی علمی بنویسد تا در مراکز علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و راهکارها برای برون رفت از آن ها ارائه گردد.

حجت الاسلام ملکیان در پایان به دو نکته مهم اشاره کرد و گفت: اول اینکه علم و دین دو بال است که ما را به توحید می رساند و دوم تاکید مقام معظم رهبری روی پژوهش و علم به معنای عام که باید سرلوحه طلاب قرار گیرد ...

طلبه اگر متخصص شود، دنیا خریدار علم او خواهد شد

  

طلبه اگر متخصص شود، دنیا خریدار علم او خواهد شد

طلبه اگر متخصص شود، دنیا خریدار علم او خواهد شد

  

طلبه اگر متخصص شود، دنیا خریدار علم او خواهد شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    خوب بود