چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
 تصاویر/ آزمون سطح چهار مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم
عکس تزئینی است

حوزه/ نخستین مرحله از مراحل سه‌گانه امتحان استادی، پس از صدور مجوز توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، در استان خوزستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام جوادی، مسئول اداره‌ی امتحانات شفاهی و غیرحضوری حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، با اشاره به اخذ مجوز برگزاری نخستین مرحله از مراحل سه‌گانه امتحان استادی، از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، اظهارداشت: بحمدالله با پیگیری‌های معاونت آموز حوزه علمیه خوزستان، امتیاز برگزاری امتحان استادی به حوزه استان واگذارشده و در این خصوص حوزه علمیه قم دستورالعملی را جهت برگزاری این امتحان ابلاغ کرده است.

وی افزود: هدف مدیریت حوزه‌های علمیه کشور از اعطای امتیاز برگزاری امتحان استادی به حوزه علمیه خوزستان، تقویت جایگاه و نقش مدیریت‌های استانی و واحدهای آموزشی و تمرکززدایی و واسپاری امور اجرایی و تقویت جایگاه ستاد مرکزی در امر سیاست‌گذاری و نظارت عالی بوده است.

مسئول اداره‌ی امتحانات شفاهی و غیرحضوری حوزه علمیه خوزستان، در ادامه گفت: طبق دستورالعمل اجرایی مصوبه 944 شورای عالی حوزه‌های علمیه، در بخش احراز صلاحیت علمی و مهارتی داوطلبان تدریس، داوطلبین حکم استادی برای دریافت حکم تدریس باید سه مرحله آزمون علمی کتبی، آزمون کتبی مهارتی و امتحان شفاهی علمی را پشت سر بگذارند.

حجت‌الاسلام جوادی، خاطرنشان کرد: در مرحله‌ آزمون علمی کتبی، داوطلبین استادی باید امتحان علمی کتبی درسی که داوطلب استادی آن هستند را بدهند به‌عنوان‌مثال در پایه‌های یک تا سه داوطلبین باید امتحان کتبی درس‌های مغنی الادیب، جواهرالبلاغه، و منطق مظفر را با موفقیت پشت سر بگذارند.

وی در ادامه گفت: بعد از قبولی در مرحله‌ی علمی کتبی، داوطلب وارد مرحله‌ی بعدی که مرحله‌ی امتحان مهارتی کتبی است خواهد شد که در این مرحله حوزه علمیه قم کتابی را مشخص کرده که این کتاب مهارت‌های تدریس را به داوطلبین آموزش داده و آن‌ها را در تدریس تقویت می‌کند.

مسئول اداره‌ی امتحانات شفاهی و غیرحضوری حوزه علمیه خوزستان، عنوان داشت: بعد از قبولی در آزمون کتبی مهارتی، در مرحله‌ی آخر از داوطلبین تدریس، امتحان شفاهی علمی گرفته می‌شود که در این مرحله محدوده‌ای برای داوطلبین مشخص‌شده و آن‌ها باید به مدت 40 دقیقه آن محدوده را به نحو احسنت تدریس کنند که در صورت قبولی در این مرحله حکم استادی به آن‌ها داده می‌شود.

وی تصریح کرد: در قانون جدید روال اعطای حکم استادی، بسیار دقیق‌تر علمی‌تر و فنی‌تر شده و هدف از آن  تقویت جایگاه علمی و معنوی اساتید، ارتقاء سطح علمی، معنوی و مهارتی طلاب، فراهم نمودن زمینه تدریس اساتید توانمند، مهذب، خلاق و نوآور در امر تعلیم و تربیت طلاب و ساماندهی و نظام‌مند نمودن ارتقاء سطح تدریس اساتید بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده است.

حجت‌الاسلام جوادی، در پایان گفت: در طراحی و برگزاری آزمون‌های کتبی و شفاهی از اساتید مطرح حوزه علمیه خوزستان استفاده‌شده است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha