دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ اخلاق اجتماعی طلاب بسیجی حوزه‌های علمیه در ارتباط با مردم و بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود، باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آقایان سجاد سعادت پور و مجید نعمتی رشنو در مقاله ای به موضوع «نقش بسیج طلاب حوزه های علمیه در اجرای مفاد بیانیه گام دوم» پرداختند که متن آن بدین شرح است:

         

چکیده

وظیفه بسیج طلاب تغذیه فرهنگی_سیاسی می باشد وازآن جایی که حوزه های علمیه خود مرکز علم و علوم اسلامی و معارف اهل بیت است دراین راستا بسیج طلاب باارائه اطلاعات به روز درمورد مسایل مربوط به جهان اسلام و پاسخ دادن به شبهات اعتقادی می کوشد تا گام های مثبتی بردارد حراست ازآرمانهای انقلاب ممانعت از نابودی چارچوب‌های اسلام ناب و ترویج و تبلیغ دین وانقلاب درکشور از دیگر رسالت های تعیین شده از سوی امام راحل برای تشکیل سازمان بسیج طلاب است.بعد از گذشت چهل سال وارد گام دوم انقلاب شده ایم و این چهل سال دوم حساس تر از چهل سال اول می باشد که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله بیانیه گام دوم را صادر گردند.بسیج طلاب مانند چهل سال اول باید در گام دوم با بصیرت تر وارد میدان شده و نسبت به معنویت واخلاق در جامعه وسبک زندگی مردم وهمچنین نسبت به علم پژوهش وحتی مسایل اقتصادی دغدغه مند بوده ودر جهت اجرایی کردن مفاد بیانیه گام دوم با شیوه های خاص  نقش بسزایی داشته باشند و در مجامع مختلف نسبت به اقشار مورد خطاب حضرت اقا در بیانیه سعی و کوشش بیشتری انجام دهند،متاسفانه وضعیت فرهنگی امروز جامعه از اسلامیت و آرمانهای انقلاب فاصله زیادی گرفته است که بسیج طلاب حوزه های علمیه در گام دوم باید رویکردی جدید وروش هایی نو به فرامین رهبر عظیم شان انقلاب لبیک گفته و نقش ورسالت خود را در این گام بسیار مهم ادا کند.

            

کلید واژه ها:

نقش بسیج طلاب، حوزه های علمیه، بیانیه گام دوم

      

مقدمه

حضرت امام خمینی (ره) پیرامون وظیفه بسیج می فرمایند: «طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکز شان، از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجی‌ام دراین دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر «نه شرقی و نه غربی» باشند».

فرمانده معظم کل قوا به عنوان، فرمانده ارشد بسیج و مراد همه بسیجیان، در این زمینه همواره وظایفی را برای این مجموعه تعریف و ترسیم نموده‌اند که از بسیج طلاب در راس همه آنها قرار دارد و مهمترین دستورات امام رحل، ضرورت خودسازی و مراقبت و دیگرسازی و تقویت افزایش بصیرت و آگاهی  ومقابله با اشاعه فساد و توطئه‌های دشمن،امروزه بسیج طلاب بعد از سپری شدن گام اول انقلاب و وارد شدن به گام دوم انقلاب باید هوشمندانه و بابصیرت و با تمام توان وارد میدان شده و نسبت به اجرایی کردن بیانیه گام دوم تمام تلاش را بکار گیرد که اگر بی توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت ازجریان انقلابی در برهه هایی از تاریخ چهلساله نمیبود -که متأسّفانه بود و خسارتبار هم بود بی شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت،بسیج طلاب نقش بسیار زیادی در اجرای مفاد بیانیه گام دوم دارد که باید در مجامع مختلف و پایگاه های بسیج و مساجد و داخل جامعه نسبت به نهادینه کردن بالا بردن سطح افکار مردم نسبت به  اقتدار انقلاب اسلامی و تغییر چالشها و شکست مستکبران  روشنگری کنند ونسبت به جوانان که محور تحقق نظام پیشرفت جامعه اسلامی هستند انس بیشتری داشته باشند  وبسیج طلاب باید نسبت به معنویت و اخلاق و وجدان اخلاقی در جامعه دغدغه بیشتری داشته باشد که اخلاق و معنویت مورد تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن واقع شده است و اخلاق هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار میآورد.

طلاب جوان بسیجی با روحیه انقلابی ،اخلاص برگرفته از صفا ، همواره پیشتاز و پیشگام عرصه های مختلف جامعه اسلامی هستند و به فرموده امام خامنه ای (حفظه الله): حفظ موجودیت انقلاب، کار اول ماست که در استمرار نظام جمهوری اسلامی تجسم یافته است. به همین خاطر، امام(ره) مکرر می‌فرمودند: حفظ نظام اسلامی، واجب ترین فریضه است. انقلاب، از نظام جمهوری اسلامی جدا نیست. نباید کسی خیال کند که این دو از هم جدا هستند. تجسم انقلاب، نظام جمهوری اسلامی است که همه‌ی قلدرهای دنیا دست به دست هم داده بودند، تا او را ریشه‌کن کنند.

      

امام خمینی(ره) آموزش مسائل اعتقادی نیروهای بسیجی را بر عهده بسیج طلاب نهاده بود که به دلیل رشد نامطلوب بسیج طلاب و روحانیون،این محقق نشده است.

برای تحقق ظهور حضرت ولی عصر(عج) باید نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی را جذب و تربیت بشوند و طلاب، در چهل سال بعد انقلاب وظیفه سنگین‌تری بر عهده دارند و برای انجام این وظیفه و حفظ انقلاب و دستاوردهای آن باید از جان و مال و آبروی خود مایه بگذارند تا مصالح اسلام و انقلاب تأمین شود. به لطف خدا و با انتخاب آگاهانه مردم، دولت سیزدهم نیز هم راستا در جهت رسیدن به آرمانهای بیانیه گام دوم تلاشی مضاعف دارد ودر این بین ما طلاب و بسیجیان جان بر کف مقام معظم رهبری ،بایستی با مطالعه دقیق تر افق های پیش رو در بیانیه ضمن توضیح و بیان دستاوردهای چهل ساله انقلاب با ایجاد روحیه نشاط و امید بخشی در لایه های مختلف جامعه بخصوص جوانان گروه  اراده و تلاش مضاعف را در زدودن فقر و بیکاری و وابستگی به بیگانگان ترویج دهیم .

      

پیشینه تحقیق

در مورد بسیج طلاب حوزه های علمیه به مناسبت های مختلف مخصوصا مناسبت های مرتبط با روز بسیج و بسیجیان در مجامع مختلف سخنوران به سخنرانی  پرداخته اند و کتب و مقالات زیادی در این زمینه به جای مانده است اما با توجه به عنوان مقاله پیش رو که نقش طلاب در اجرای مفاد بیانیه گام دوم انقلاب می باشد به دلیل وارد شدن در چهل سال دوم انقلاب و و جدید بودن موضوع آنچنان پیشینه ای بجز سخنرانی هایی به صورت تبیین و توضیح بیانیه گام دوم از سخنرانان و افراد سیاسی مطرح کشوری و صاحب نظران از دیگران کم تر اثری  یافت میشود که نمی تواند به عنوان پیشینه ای برای عنوان نقش بسیج طلاب حوزه های علمیه در اجرای مفادبیانیه گام دوم قراربگیرد.

 پس ان شاءالله در این مقاله تلاش می شود که به نحو شایسته نقش طلاب حوزه های علمیه کشور در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب تبیین و توضیح داده شود.

      

رسالت طلاب بسیجی حوزه های علمیه

امروز وظیفه بسیج، مخصوصا وظیفه طلاب بسیجی  حفظ فضای سالم در کشور و منزوی کردن زشتی و آلودگی و غفلت و ریا و نفاق و شرک است.

امروز نسل نوخاسته‌ کشور، با کمال صفا و پاکی به دنبال حقیقت می‌دود و تشنه آن است. در کجای کشور، شما جوانان نوخاسته - پسر و دختر - را می‌بینید که تشنه حقیقت و معنویت و فهمیدن و درست فهمیدن نباشند؟ این نسل پرعدد امروز کشور ما با صفای ذاتی جوانی خود و با تربیت اسلامی جامعه‌ی ما، دنبال حقیقت است؛ اما در کمین این نسل، گرگان درنده و روبهان حیله‌گری هستند. در کمین نسل نوخاسته‌ جوان ما کسانی نشسته‌اند که می‌خواهند او را بفریبند، یا بدرند و از بین ببرند.

بسیج و باز کردن میدان‌های تازه‌ زندگی
تجدد و نوگرایی حقیقی و باز کردن میدان‌های تازه‌ی زندگی، مطلوب اسلام است؛ اصلا اسلام این را از انسان خواسته؛ این به برکت تأمل، تعمق، کار درست، کار فکری، تلاش عملی، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همه‌ی میدان‌ها، و همتها را بلند کردن به‌دست می‌آید. این کارها مربوط به کیست؟ مربوط به بسیج است.

اگر بسیج را درست معنا کنیم، همین است و همچنین تقویت و افزایش بصیرت و آگاهی اساس بسیج در جمهوری اسلامی، بر آگاهی است.

در این‌جا نظام جمهوری اسلامی هرگز نخواسته است عده‌ای بیایند و چشمهایشان را ببندند و با اطاعت کورکورانه و بی‌خبر از آنچه که اتفاق می‌افتد، به میدان بروند و اسلحه‌ها را بکشند و بنای جنگیدن بگذارند. این را ما نخواستیم. جمهوری اسلامی و امام این جمهوری - رضوان و رحمت خدا بر او - عکس این حرکت کردند. ملت ما با آگاهی راه‌افتاد، میدان را انتخاب کرد و در آن میدان جنگید. کسانی که در جبهه‌های نبرد، در هشت سال جنگ تحمیلی و قبل از آن و مقداری بعد از آن ایستادند و جنگیدند، علی بصیرة جنگیدند. مکرر در مکرر از زبانشان شنیدیم که «ما برای خاک نمی‌جنگیم؛ ما برای یک وجب زمین نمی‌جنگیم؛ ما برای اهداف و آرمانهایمان می‌جنگیم. » این، همان معرفت است.امام خمینی (رحمه الله علیه)فرمودند: جوانان عزیز! بسیجیان عزیز! هر جای کشور که هستید، این بصیرت را روزبه‌روز زیاد کنید. نگذارید بعضی از نیازهای مادی و مسائل کوچک، جلو بصیرتها را بگیرد. بصیرتتان را حفظ کنید و دشمنتان را بشناسید. دشمن، ترفندهای گوناگون دارد؛ و آن ملتی موفق می‌شود که فریب نخورد... بصیر باشید در شناسایی دشمن. بصیر باشید در شناسایی ترفندهای دشمن.

امروز بسیج طلاب حوزه های علمیه بیش از همیشه باید در صراط مستقیم انقلاب باشد. ضرورت خودسازی و مراقبت. قرآن به ما می‌گوید: «و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون. » یعنی سست نشوید، غمگین نشوید، شما بالاتر از دیگران هستید. به دنبال این جمله، قیدی دارد: «ان کنتم مؤمنین»؛ اگر مؤمن باشید.

همه‌ی این حرفهایی که زدیم، مربوط به آن‌وقتی است که رابطه‌ی ما با خدا خوب باشد،یکی از کلمات قصار علامه طباطبایی که مدام بر زبان می آورد این جمله بسیار پر معنا و بلند و عمیق است»: «ما کاری مهمتر از خودسازی نداریم!» طلاب بسیجی حوزه های علمیه باید برای رسالت بزرگی که بر عهده دارند تهذیب نفس و خودسازی کنند و با روحی سرشار از ایمان و اعتقاد قلبی به مبانی انقلاب خود را برای اجرایی کردن گام‌دوم انقلاب آماده کنند و با درونی پر از نورانیت پا به عرصه جامعه بگذارند و که نقش بسرایی در فرامین مقام‌معظم رهبری (حفظه الله) باید داشته باشند، امام عظیم الشأن فرمودند: بدانید امروز یکی از سلاحهای دشمنانی که مرگ بر آنها می‌گویید، این است که در مقابل جوانان ما دانه بپاشند - دانه‌ گناه، دانه‌ جاذبه‌های گناه، جاذبه‌های فساد - تا بلکه بتوانند آنها را جذب کنند. نفس قوی باید بایستد و تسلیم این جاذبه‌ها نشود.

اخلاق اجتماعی طلاب بسیجی حوزه‌های علمیه در ارتباط با مردم و بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود، باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشند.

طلاب بسیجی می‌توانند محور باشند و انسانهایی را به خود جذب کنند و با سخن و اخلاق و رفتار و درس خواندن و کار کردن و احساس مسؤولیت و آگاهی سیاسی و اطلاعات دینی و معنوی خود، مثل شمعی دلها را روشن کنند و دیگران را امیدوار به آینده و آماده‌ی به کار برای حضور در میدانها قرار دهند.

ببینید چه مسؤولیت بزرگ و سنگین و در عین ‌حال شیرین و هیجان‌ انگیزی است.
این در صورتی به وجود می‌آید و به وقوع می‌پیوندد که در داخل سازمان نیروی مقاومت بسیج طلاب حوزه های علمیه، کار اداره‌ی فکری و عملی و قلبی و اخلاقی و روحی و سیاسی از همه جهت، آن‌چنان منظم و با تدبیر صورت گیرد که بتواند چنین محصول عظیمی داشته باشد.

رهبر کبیر انقلاب درمتن پیام فرمان تشکیل بسیج طلبه و دانشجو فرمودند: مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی است . حوزه علمیه و دانشگاه باید چهارچوب‌های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند.

باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است ، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست ، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.

شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می‌توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است ، انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‌های شماست و مسئولین تنها با پشتوانه شماست که می‌توانند به تمامی تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون امریکا و شوروی می‌شود به زندگی مسالمت‌آمیز توام با صلح و آزادی رسید. حضور شما در صحنه‌ها موجب می‌شود که ریشه ضدانقلاب در تمامی ابعاد از بیخ و بن قطع گردد. اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند.

      

نقش بسیج طلاب در اجرای بیانیه

بیان بیانیه گام دوم انقلاب بیش از آن که منشوری جهت ارتقای آگاهی مردم ایران باشد، راهبردی است که به نهادینه سازی انقلاب بر پایه بهره گیری از گذشته تاریخی ایران، دستاوردهای بشری و تجربه چهل سال اول انقلاب می اندیشد، به طور قطع، تحقق مفاد این بیانیه، به راهبردهایی نیازمند است که با شناخت واقعی از عناصر قدرتنرم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، به دنبال راه دستیابی به تمدن نوین اسلامی است، از این رو، یکی از سوالات پیش رو آن است که چه رابطه معناداری بین نقش بسیج طلاب حوزه های علمیه و اجرای مفاد بیانیه گام دوم هست، آیا طلاب بسیجی فقط باید در حیطه اجرای عملی بیانیه گام دوم تلاش کنند یا هم عملی وارد شوند و نظری و اینکه دامنه ورود تا چه حدی هست و بایدبیشتر در صدد اجرای کدام بندهای بیانیه باشند و اولویت با اجرای کدام بند است.

مقاله حاضر برای یافتن پاسخ یا پاسخ هایی به سئوال پیش گفته با انتخاب یک مدل تبیینی و توضیحی است که  از مهم ترین عناصر مشترک آن سه در صدد نشان دادن رابطه معنادار معنویت و اخلاق و جوانان وعلم و پژوهش و اقتدار ایران عزیز اسلامی وسبک زندگی   و بیانیه گام دوم انقلاب است که در حیطه رسالت طلاب و روحانیون و بسیج طلاب حوزه های علمیه و است وعهده دارآن می باشد، می شود.

روحانیت و طرحی برای فرداهمانگونه کـه اشـاره شـد، کـه طبـق بیانیه گام دوم، نظریه نظام انقلابی مسـئول پیشـبرد انقلاب اسلامی در گام دوم و چهـل سـال آتـی انقلاب اسـت. انقلاب اسلامی، اصـولا پیونـدی ناگسسـتنی بـا روحانیـت و بسیج طلاب دارد.

بـه تعبیـر اسـتاد مطهـری، هدفهـای روحانیـت و بسیج طلاب، یعنـی هدفهـای ایـن نهضـت و هدفهـای ایـن نهضـت یعنـی هدفهـای روحانیـت و بسیج طلاب حوزه های علمیه. لـذا ایـن طـرح یعنـی نظریـه نظـام انقلابی و تحقـق آن کـه خـود مراحـل گوناگونـی دارددر وهله اول، متوجه سـازمان بسیج طلاب اسـت. بسیج طلاب نقـش مهمـی در نهضت های منتهی بـه انقلاب اسلامی و همچنیـن نقـش پررنگ و بی بدیلی در تحقـق پیـروزی انقلاب اسلامی بـر عهـده داشـته اسـت و لـذا نقـش مهمـی نیـز در آینـده بـه ویـژه در چلـه دوم کـه توجـه ویـژهای بـه نظریـه نظـام انقلابی در آن شـده اسـت دارد.

نقـش آینـده روحانیـت وبسیج طلاب نسـبت بـا انقلاب اسلامی بـه مراتـب خطیرتر و حسـاستر از نقـش گذشـته او در نسـبت بـا انقلاب اسـت. اسـتاد مطهـری ایـن اهمیـت را اینگونـه بیـان میکنـد: بـرای ما کافی نیسـت کـه پیوسـته بیاییـم درباره بسیج طلاب و روحانیت و گذشـته  انقلاب بحـث کنیـم و خودمان را سـرگرم کنیم کـه روحانیـت چنین نقشـی در گذشـته داشـته

اسـت.

گذشـته گذشـت. باید فکری برای آینده کـرد ایشـان بـر ایـن بـاور اسـت کـه انقلاب در آینـده نیـاز زیـادی بـه روحانیـت دارد و ایـن را مـا امـروز کـه بعـد از گذشـت چهل سـال از ایـن صحبتهـا میشـنویم، کاملا درک می کنیم و به اهمیت آن آگاه هسـتیم.

اسـتاد مطهری در اوایـل انقلاب بـه صراحـت تأکیـد میکنـد که روحانیـت  و مخصوصا طلاب بسیجی بایـد در وضـع خـود، تجدید نظر کند، چـون آینـده انقلاب بـاز هـم بایـد روی دوش روحانیـت باشـد. تأکیـد مطهـری بـر اینکـه مسـئولیت پرچـمداری انقلاب بایـد متوجـه روحانیـت باشـد بـه ایـن دلیل اسـت کـه از نظر وی، اگـر ایـن پرچـمداری از روحانیـت و مخصوصا بسیجی های مخلص و جان بر کف و جهادی گرفتـه شـود و به دسـت طبقه روشـنفکر بیفتد، پس ازگذشـت یـک نسـل، اسلام به کلـی مسـخ می شـود. لـذا وی بـر ایـن باور اسـت کـه در این خصـوص همیـن روحانیـت را بایـد اصلاح کرد؛ نـه اینکـه ایـن را محـو کنیـم و یک چیـز دیگر جایـش بگذاریـم و نـه اینکـه ایـن را به همین وضعـی کـه هسـت ثابـت نگـه داریم.

بخـش مهمـی از بیانیـه گام دوم انقلاب اسلامی ناظر به جوانان است و ازاین حیث اهمیت دارد که طلاب  جوان بـه مفاد بیانیه گام دوم به ویـژه از این منظر کـه  در یـک جهـان فرهنگـی خاصی بـه نام «روحانیـت و طلبگی» هسـتند.

اگــر نتوانـیـم آن هشــدارهایی و خطراتی که گریبانگیر جوانان است را بــه موقــع بگیــریم، در ایــن تغییــرات گــم میشــویم، هضــم مــی شــویم. پـس بایـد هوشـمند باشـیم و ایـن تغییـرات را از قبـل پیشبینـی کنـیم و برایــش برنامــه داشــته باشـیـم. در ایــن صــورت دیگــر زیــر چــرخ دنده هــای ایــن تغییــرات خــورد نمیشـویم و میتوانـیـم پیشــرفت داشــته باشـیـم.

مقــام معظــم رهبــری، هوشــمندانه یکــی از روشهــای آینده پژوهــی بــه نــام روش پویــش محیطــی را کامــلااینجــا دنبــال کــرده و دقیــق و خردمندانــه مباحــث را مطــرح کــرده اســت کــه ا گــر تــک تــک افــراد کــه مســئول اجــرای ایــن بیانیـه گام دوم هسـتند، ا گـر ابتـدا درسـت فهـم نکننـد، و خـوب اجرا نکننــد، در آن تغییــرات محیطــی دچــار مشــکل خواهنــد شــد، پس بسیج طلاب حوزه های علمیه باید جوانان را در یابد و برای آنها برنامه داشته باشد مخصوصا در این برهه زمان که وضعیت معیشت و اقتصاد چنگی به دل نمی زند، دشمنان جمهوری اسلامی ایران با انواع و اقسام تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در صدد به بیراه کشاندن جوانان ما هست پس باید بسیج طلاب حوزه های علمیه در ضمن رسالت خود به بیانیه گام‌دوم انقلاب با قدرت و بصیرت بیشتری وارد عرصه شود و میدان را از آن خود کند که جوانان خوش سرشت این مرزو بوم در دام بدخواهان‌جمهوری اسلامی نیفتند، بسیج طلاب حوزه های علمیه و روحانیون باید در مجامع مختلف اعم از مساجد و دانشگاه و در همه ما با گشاده روی و مهربانی و عطوفت آغوش را برای جوانان باز کنند و همه جا به جوانان میدان دهند بسیج طلاب باید با راه اندازی گروه های جهادی مختلط از طلاب و دانشجویان این پیوند را محکم تر از همیشه کند و بسیج طلاب باید با برنامه ریزی و هدفمند و بدون نقص های گذشته در دانشگاه ها و مدارس وارد میدان شود که اکثر جوانان کشور در این حیطه هستند و با کارهای فرهنگی طلاب نخبه و با ایده برای این قشر جوان که سرمایه واقعی کشور هست ادای رسالت کنند،البته بسیج طلاب اعــم از بسیجی نســل اول انقــلاب و نســل جــوان بایســتی دو ویژ گــی را بــا همدیگــر داشــته باشــند.

هــم حامــل دیــن باشـند و هـم عامـل بــه دیــن. بسیج طلاب بایســتی در حــوزه اخــلاق بیایــد، دانــش را کســب کنــد، فضایــل و رذایــل در جامعــه را بشناســد، اطرافــش را بشناســد و قبــل از آن بایســتی کنـار عامـل ایـن دانـش نیـز باشـد. ایـن خطـری اسـت کـه روحانیـت را تهدیــد میکنــد، یعنــی اگــر بسیج طلاب فقــط حامــل باشــد و عامــل نباشــد. الان در حــوزه فرقه هـا و معنویت هـای کاذب در ایــران و جهــان،بسیج طلاب که خالصانه در نوک پیکان روحانیت در جامعه قراردارند بایــد اینها را بشناسد وبایســتی در عمــل بــه گونــه ای رفتــار کنــد کــه افــراد جامعــه کــه نگاهشــان بــه ایــن هادیــان اســت، گرایــش بــه آن فرقه هــای کاذب پیــدا نکننــد.روحانیت به عنـوان هادیـان جامعـه و بـه عنـوان کسـانی کـه اقامـه دیـن میکننـد، خود باید امید داشته باشند و به جامعه امیدبخشی تزریـق کننـد. اگـر بخواهیـم به صـورت مختصر معنـای ایـن اقامه دین را بسـط دهیـم، در نگاه حضـرت علـی و دیگـر ائمـه ایـن اسـت کـه مـا به خاطـر دنیـا نیامدیـم، مـا نیامدیـم کـه به ملت دسـتور بدهیم و پسـت و منصب بگیریم، بلکه آمدیم تا پرچم اسلام همه جا برافراشـته بشـود، آمدیـم تـا به کسـی ظلم نشـود و کسـی هـم بـه مـا ظلم نکند. مـا آمدیم اصلاح، آرامش و رفـاه از در و دیـوار ایـن شـهر و بلاد اسلامی ببـارد. مـا آمدیـم تا افراد در امنیت باشـند. و در نهایـت مـا آمدیـم تـا اقامـه دیـن کنیم کـه اگر حـدود الهـی تعطیـل شـده آن را احیـا کنیـم.

بنابرایـن وقتـی اقامـه دیـن اینهـا باشـد، متولیـان اقامـه دین، فهـم دیـن، ترویـج دین تکوین دین قطعـا روحانیت هستند البته بـدان معنـا نیسـت کـه دیگـران حضور نداشـته باشند و نبایستی بیایند و روحانیت را روی میز ذخیـره بنشـاند، خیر ولـی آنکه میخواهد فهم دیـن را آگاهی بخشـی کنـد، روحانیـت اسـت. بنابرایـن روشـن شـد که اگر ایـن متولیان دین، خودشـان امید نداشـته باشند و امیدی به آینده و امیـدی بـه تبدیل این چالشها و تهدیدها به فرصتهـا نداشـته باشـند، عوام بـه هیچ عنوان نمی توانند داشـته باشـند. خوب این بسیج طلابی که امید دارند جامعه را بسازند کجا باید گام بردارند.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم هشت حوزه را برشمرده است: علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و در نهایت سبک زندگی.

سبک زندگی اسلامی روشی است که در آن زندگی مبتنی بر ارزش های دینی، قرآنی و تعالیم اسلامی مورد تایید قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص) می باشد که خلاف این مفهوم تهدید جدی زندگی مردم جامعه اسلامی است. سبک زندگی دارای اصول و مبانی ای است که از ارزشهای اعتقادی و دینی و مسائل عرفی حاکم بر جامعه و افراد آن سرچشمه میگیرد و سبک زندگی اسلامی برایند اصول است که از آموزههای اسلامی نشأت گرفته و جریانی ساخته است که افراد به آن شیوه در جامعه حرکت و زندگی می‌کنند. زمینه حفظ ارزشها، رستگاری معنوی، تقویت رهنمود های دینی، استمرار سنت ها، زندگی برخوردار از اوج لذت، امنیت و رفاه از جمله مسائل مهم در سبک زندگی است که منجر به ساختن ساختار رفتاری افراد می‌شود.

سبک زندگی اخلاق عمومی و فرهنگ اجتماعی را می‌سازد؛ در صورت تحقق این کارکردها در بلندمدت تمدن نوین اسلامی تحقق می‌یابد. تمدن بزرگ چند پایه دارد که یکی از این پایه‌های آن سبک زندگی است.در جامعه‌ای قرار داریم که شکل پوشش و افکار ما با اکثریتی شروع شد و امروز در حال تبدیل شدن به یک اقلیت است که در مرور زمان ممکن است این گفتمان از دست ما خارج شود و خرده‌گفتمان‌ها تبدیل به گفتمان غالب شوند؛ واقعیت امروز جامعه این است که بسیاری از افراد از این گفتمان و سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته‌اند. ما به جای چالش، در تغییر سبک زندگی با بحران مواجه هستیم و وضعیت اورژانسی است اصلی ترین بند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سبک زندگی است که متاسفانه بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی خیلی از زندگی ها رنگ و بوی غربی به خود گرفته است و در دورهمی های و جشن و مراسمهای خود از الگوهای غربی پیروی می کنند، جامعه مقصر نیست چراکه جامعه مستضعف فکری است و حتی میتوان ادعا کرد که جوانان عناد و ستیزی ندارند. استضعاف فکری محصول متولیان فرهنگ است.

برای حل بحران های اجتماعی و سبک زندگی باید از خودمان شروع کنیم. تا زمانی که از جوانان و نخبگان استفاده نشود، بحرانها و چالشهای اجتماعی ما حل نخواهد شد. نیروهای انقلابی در سطح کلان جامعه باید به سمت اثرگذاری پیش روند و در این مسیر نیاز به نگاه عمل گرایانه و واقعگرایانه در چارچوب تفکر نقادانه هست که در حال حاضر به صورت تئوریک بوده و نیاز است تا وارد عرصه عملی شود. در برخی شرایط با نگاههای شخصی و فردی سبک اسلامی ارائه می‌شود و به جای اینکه سبک اسلامی تقویت شود در واقع سبک غربی رواج پیدا می‌کند. سبک زندگی ما محصول ساختارهای اجتماعی است و ساختار اجتماعی امری ذهنی است و تک تک افراد در آن دارای ساختارهای اجتماعی متفاوت هستند چراکه مصادیق و عوامل شکل دهنده ساختارهای اجتماعی با یکدیگر تفاوت دارند، در عین حال ساختارهای اجتماعی ارزشها را شکل می‌دهند. اگر در شرایط فعلی برخی جوانان پایبند به مسائل فقهی نیستند به این دلیل است که ساختارهای اجتماعی آنان اصلاح نشده و باید و نبایدهای آنان توسط ساختارهای اجتماعی دیگر که محصول رسانه و محیط دوستان است، شکل گرفته، در حالی که باید و نبایدها تفکرات را شکل می‌دهند و با شکل‌گیری تفکرات، اهداف شکل میگیرند و بعد از آن تصمیم گیری و سپس رفتار و کنش شکل می گیرد.

وجود ماهواره ها و رسانه ها، غفلت، تنبلی و بی رغبتی اقشار مختلف جامعه برای آشنایی بیشتر با الگوهای دینی، تقلید از رفتارهای فردی و غیر محتوایی، تبعیت نظام آموزشی کشور از آموزه های علمی غربی و بسیاری از ریز فاکتورهای دیگر از جمله مواردی است که موجبات گسترش و ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی را میان مردم فراهم آورده و روز به روز با گذشت زمان با فاصله گرفتن از فرهنگ دینی اسلامی، بنیان خانواده به عنوان یکی از مهمترین ارکان جامعه گسسته خواهد شد.

طی چند دهه گذشته تعارض در مباحث نظری و عملی مسئولین  موجبات بی اعتنایی برخی از مردم به آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی وفرهنگ خودی را فراهم آورده است، اظهارداشت: اگر مسئولین نهاد ها و ارگان های دولتی و فرهنگی خوب عمل می کردند مردم اینگونه سرخورده نمی شدند. عدم شایستگی چینش نیروهای فرهنگی، نداشتن برنامه،نقشه ومتولی فرهنگی خاص و واحد و ناموفق بودن سیستم برخوردی، فرهنگی و امنیتی همه و همه دست به دست هم داده اند تا خروجی فرهنگی ما در ترویج سبک زندگی اسلامی ضعیف عمل کند.

هرچند دشمن ضعیف است، ولی ما آنقدر ضعیف عمل کردیم که بخاطر ضعفمان در بحث ترویج الگوهای غربی ونشر آن در جامعه برما غلبه کرد.و همچنین استفاده ناصحیح از وسائل ارتباط جمعی و تکنولوژی باعث ایجاد تعارض بین روش زندگی سنتی و مدرنیته شده که اندیشه های معارض غربی را در فکر و ذهن مردم جای داده و روز به روز موجبات دوری از فرهنگ و سبک اصیل زندگی اسلامی را فراهم آورده است.پس بسیج طلاب حوزه های علمیه باید وارد میدان شود و جانانه به فرامین رهبر عظیم شان انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله)و در حیطه وظایف خود گرچه بیشتر ادای تکلیف کند و حتی به نهادهای دیگه و افرادی که متوالی سبک زندگی مردم هستند خط بدهد که با برنامه ریزی و ریل گذاری ان شاء الله لذت شیرین زندگی اسلامی را به خانواده ها برگردد. پس بسیج طلاب حوزه های علمیه رسالت بزرگی برعهده دارد که بیش ازهمیشه باید نسبت به انجام درست و به موقع و جهادی این تکلیف وارد عرصه میدان شوند و موارد زیر را در نهاد های مختلف و سخنرانی ها و پایگاه های بسیج و مدارس و دانشگاه و مساجد را نسبت به سبک شیرین اسلامی آشنا کنند و فلسفه و حقیقت سبک زندگی اسلامی برای عموم‌ تبیین کنند؛ ارائه الگوی نظری و علمی سبک زندگی اسلامی،صداوسیما، تبیین الگوهای اسلامی، تشویق مردم برای مصرف کالای ایرانی، مبارزه با مراکز ترویج دهنده سبک زندگی غربی، اصلاح سبک زندگی مسئولان، اهتمام به دغدغه ها پنجگانه رهبر انقلاب در سبک زندگی و تبلیغ هدایت نسبت به سبک زندگی اسلامی از جمله این راهکارها هست. بنای ما در مقاله پیش رو بر نقش بسیج طلاب حوزه های علمیه  در اجرای مفاد بیانیه گام دوم است که طبق فرموده رهبرعظیم شان (حفظه الله) یکی از بند های مهم که در حیطه رسالت طلاب بسیجی است سبک زندگی اسلامی مردم و جامعه هست که با ارائه خط و مشی درست و عمل و ریل گذاری برای سایر نهادها باید در این تکلیف بزرگ ادای دین کنند.

      

نتیجه گیری

بسیج طلاب حوزه های علمیه باید با نگاهی نو وبا بصیرت و آگاهی و علم وعمل وجهادی همانگونه که چله اول در میادین حضور داشتند البته در این گام‌دوم با شناختن نقطه ضعف ها و با رویکردی جدید نسبت به گام اول پا به عرصه میدان بگذارند و در جهت فرامین آیت الله خامنه ای (حفظه الله) بتوانند نقش و رسالت خود را ادا کنند و در بندهای مهم بیانیه گام دوم در مسئله سبک زندگی مردم با حداکثر توان و دقیق و درایت و دلسوزی خود نسبت به این مسئله مهم در هر گوشه و کناری که فرصت تبیین سبک زندگی اسلام باشد دریغ نکنند و با نگرشی جدید ایفای وظیفه کنند،و مخصوصا در مسئله جوانان که سرمایه های واقعی آینده هستند باید با آنان مثل رفیق و دوست و همراه بود و به آنها نزدیک شد و آنها را درک کرد که بتوان بر آنها تاثیربیشتری گذاشته شود وعصر جدید و گام‌ دوم انقلاب با گام‌ اول انقلاب متفاوت است و گرچه چله اول در مسائل فرهنگی کم و کاستی و ضعف هایی وجود داشت ولی با این همه تهاجم فرهنگی و جنگ‌ نرم اصل انقلاب خداروشکر محفوظ ماند و مانند بعضی انقلاب ها بعد از مدتی افول نکرد،دشمن به دنبال زمین زدن انقلابی است که با خون شهیدان و فرزندان این مرز و بوم آبیاری شده است و تبدیل به نهالی شد و الان تبدیل به درخت جوانی شده است،بسیج طلاب حوزه های علمیه کشور رسالت عظیمی برای محافظت و تنومند کردن این درخت جوان برعهده دارد و باید از تمام توان و ظرفیتهای خود در بند بند بیانیه گام‌ دوم در مجامع مختلف با روشنگری ها و تبیین و توضیح ها و پیگیری ها و درخواست ها و مطالبه گری ها ادای دین و تکلیف و وظیفه کند، رفتاروکرداربسیج طلاب حوزه های علمیه باید با مردم به مانند سیره پیامبر با امت باشد و این رسالت و نقش بسیج طلاب و روحانیت هست که باید با اتکای به ایمان به خداوند متعال در صدد تحقق آن باشد.

           

منابع

مجله حوزه شماره ششم بهار_ ۱۳۹۸گفتگو با آقای رضا عیسی نیا در رابطه با نسبت سنجی بیانیه گام دوم و طلاب جوان/شماره ششم بهار_ ۱۳۹۸

مجله حوزه شماره ششم بهار_۱۳۹۸گفتگو با آقای محسن جبارنژاد در رابطه با بیانیه گام دوم،طلاب جوان و طرحی برای فردا

نشریه علمی قدرت نرم،تمدن نوین اسلامی وبیانیه گام دوم انقلاب، سال دوم/شماره پنجم/پاییز ۱۳۹۹

سایت پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان

https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=۱۲۹۰۷

صحیفه امام،جلد۲۱ ص۱۹۴

سایت بصیرت

https://basirat.ir/fa/news/۲۸۴۱۹۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم0323890709 IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    عالی