پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: اگر محبوب کمالات واقعی داشته باشد، محبت به او بجا بوده ولی اگر محبوب ما کمالاتش غیرواقعی بود، محبت ما ناشایسته است، منظور از کمال واقعی، کمال باقی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، پیش از ظهر امروز در جلسه درس اخلاق طلاب و روحانیون اصفهان، پیرامون محبت و آثار آن اظهار کرد: محبت همان علاقه درونی را می گویند.

وی بیان کرد: وقتی علاقه به چیزی یا کسی تعلق گرفت به آن محبت گفته می شود، محبت گاهی بجا و گاهی بی‌جا است، محبت نسبت به محبوب سنجیده می شود و شایسته بودن یا عدم شایسته بودن آن تمیز داده  می شود.

استاد حوزه تصریح کرد: اگر محبوب، کمالات واقعی داشته باشد، محبت به او بجا بوده، ولی اگر محبوب ما کمالاتش غیرواقعی بود، محبت ما ناشایسته است، منظور از کمال واقعی، کمال باقی است.

وی افزود: مثلا محبت ما به یک خانه چون آثار خانه برای آخرت باقی نیست، محبت بیجاست؛ بیش از ۵ آیه قرآن دراین مورد هست که تاکید می کند محبت به چیزی که باقی نیست برای ما فایده ندارد و شایسته نیست محبت انسان خرج آن شود.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: اگر انسان به دلیل ویژگی اخلاقی چون شجاعت و سخاوت، به فردی محبت داشته باشیم، آن محبت بجا هست، بی جا ترین محبت، محبت به کسی یا چیزی برای انجام گناه ومعصیت است.

وی عنوان کرد: محبت سبب سنخیت محب و محبوب می شود، سنخیت یعنی اشتراک در صفت، یعنی به واسطه اینکه ما محبت به کسی داریم، سعی میکنیم خود را  شبیه او کنیم و صفات و ویژگی های محبوب را دریافت کنم که این به یک امر تربیتی تبدیل می شود.

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: اینکه توصیه می شود، محبت خود را به اهل بیت بیشترکنیم، به دلیل جنبه تربیتی آن است، چون اهل بیت انسان های کاملی هستند، محبت به آنها سبب حرکت ما به سمت انسان کامل است.

وی تاکید کرد: محبت به امام حسین(ع) وکربلا، ما و زندگی ما را حسینی و کربلایی می کند، هرچه علاقه بیشتر می شود، انسان کربلایی تر شده، دراینجا اسراف مطرح نمی شود.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: یکی از محبت هایی که ما باید درباره آن صحبت کنیم و ابعاد آن را تبیین نماییم، محبت به پروردگار است، حتی محبت به امام زمان(عج) به مراتب کمتر از محبت به خالق هستی است، چون در هر صورت امام زمان(عج) ممکن الوجود و خالق، واجب الوجود است.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۳۱ سوره آل عمران، «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ...» گفت: نشانه محبت به پروردگار اطاعت و تبعیت است و همچنین طبق آیه ۶۹ سوره نساء «وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّه...» نتیجه حشر با اهل بیت، اطاعت از پروردگار می شود.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: اگر کسی از خدا و رسول خدا اطاعت کند، در قیامت و بهشت با اهل بیت است، حُب محبوب خدا، حُب خدا است، توصیه همیشگی من به طلاب و جوانان این است که دل خود را از محبت به امام حسین(ع) پُرکنید وگرنه محبت های دروغین جای آن را می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha