دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 990038
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
واکسیناسیون

حوزه/ بارها در رسانه دیده‌ایم که زنان به مردان واکسن می‌زنند و عملا توجهی به این مسئله نمی شود که این کار در شرایط عادی شرعا اشکال دارد. این کار حداقل به دو دلیل اشکال دارد؛ یکی اینکه مشاهده بازوی مرد نامحرم برای زن جایز نیست و دیگری لمس بازوی مرد توسط زن.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بابک شکورزاده در کانال نویسندگان حوزوی به موضوع رعایت حریم محرم و نامحرم در امور درمانی پرداخته و نوشته است:

در این ماه‌های اخیر که بحث واکسن کرونا داغ است و رسانه پر از تصاویر و فیلم‌های واکسن زدن است نکته‌ای که برای دغدغه مندان احکام شرعی خودش را نشان می‌دهد، بی توجهی به رعایت حریم محرم و نامحرم است.

بارها در رسانه دیده‌ایم که زنان به مردان واکسن می‌زنند و عملا توجهی به این مسئله نمی شود که این کار در شرایط عادی شرعا اشکال دارد. این کار حداقل به دو دلیل اشکال دارد؛ یکی اینکه مشاهده بازوی مرد نامحرم برای زن جایز نیست و دیگری لمس بازوی مرد توسط زن.

اصولا یکی از مسایلی که در عالم پزشکی مغفول مانده و توجهی به آن نمی‌شود موضوع تفکیک جنسیتی در امور درمانی است.

حقیقتا جای تأسف دارد که با وجود کثرت پرسنل مرد و زن، به خصوص بانوان، چرا مدیریت صحیحی صورت نمی‌گیرد تا کادر درمانی زن برای مراجعین زن و کادر درمانی مرد برای مراجعین مرد امور درمانی را انجام دهند.

بارها مشاهده می‌شود که مثلا مردی در بیمارستان بستری است و پرستار زن کارهای مربوط به او را انجام می‌دهد. از آن بدتر جایی است که پرستار مرد امور مربوط به بیمار زن را انجام می‌دهد. با توجه به این که بانوان تقریبا تمام شغل‌ها را تصاحب کرده‌اند و شاید شاغلین زن از مرد هم بیشتر باشد این دیگر جای توجیه ندارد که چرا باید پرستار مرد به بیمار زن رسیدگی کند!

همین اخیرا هم شاهد بودیم که در خبرگزاری فارس نسبت به سونوگرافی بانوان توسط آقایان کمپین اعتراضی برپا شد. داستان واکسن و سونوگرافی نمونه‌ای از این بی‌توجهی‌هاست و به قول معروف "مشت نمونه خرواراست."

متأسفانه مطلبی به غلط سال‌هاست که در بین عموم جا افتاده که دکتر محرم است؛ در حالی که این تصور، اشتباه است.

در جایی که مثلاً خانمی بیمار می‌شود و برای معاینه و درمان مستلزم نگاه و لمسی است که برای نامحرم جایز نیست، اگر دکتر زن حاذقی باشد، خانم بیمار نباید به دکتر مرد مراجعه کند.

بله اگر زمانی پزشکِ زنِ حاذق نباشد یا اینکه شرایط اضطراری است که تعلل کردن خطر جدی برای بیمار دارد، قضیه فرق می‌کند و طبابت پزشک مرد اشکالی ندارد؛ حتی اگر منجر به لمس و نگاه به عورت باشد نیز در این صورت اشکالی ندارد که در این‌جا بحث اضطرار است و داستانش متفاوت است و اصلا به معنای محرم بودن دکتر نیست. برعکسش هم صادق است. این نکته مهمی است که مغفول واقع شده است.

حالا موضوع واکسن هم از مسائلی است که معمولا بحث اضطرار در کار نیست که واکسیناتور زن بخواهد به مرد واکسن تزریق کند.

امیدواریم که وزارت بهداشت یک تدبیر اساسی برای این مسئله بیندیشد و بالاخره ضوابط شرعی را در امور درمانی از جمله بحث واکسن رعایت نماید و گوش شنوایی در این زمینه پیدا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    تازه اگر لمسش توجیه شود که دستکش دارد ، فشردن عضله برای تزریق را چگونه می توان توجیه کرد ؟!
  • ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    این گونه اقدامات بهداشتی رسانه ای یعنی سعی در حرکت نزدیک خط حرام و طبیعی است فرد وارد حریم حرام بشود.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    دست کش به دست کردن و تماس پوستی با نامحرم در شرایط ناچاری است وقتی تزریقاتی مجانس داریم که داریم دیگر بکارگیری نامحرم هیچ توجیهی ندارد و مسئولان مافوق می بایست ترتیبی اتخاذ کنند تا دچار سستی در رعایت نشویم.