دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / مراسم اختتامیه نشست علمی و دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه کشور (2)

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری تبیین و اقناع طلاب در مسائل مدیریتی مدرسه را از کارهای لازم برای مدیران مدارس علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: باید با اقناع طلاب در مورد برنامه های مختلف از تدابیر دستوری پرهیز کرد؛ زیرا حوزه علمیه محل دستور نیست بلکه محل نصح و خیرخواهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، بعد از ظهر امروز در آیین اختتامیه نشست صمیمی و دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه کشور ضمن تبریک میلاد یازدهمین امام و پیشوای مسلمین جهان، حضرت امام حسن عسکری(ع)، گفت: من فکر می کنم در این چند روز یکی از اجتماعات علمی، اخلاقی و پرشور و نشاط با موضوع نشر معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام در سطح کشور برگزار شده است؛ این نوع نشست و برخاست ها و این نوع تبادل نظرها بین مسئولان حوزه کار بسیار پسندیده ای است که در ارتقای حوزه های علمیه سهم بسزایی خواهد داشت.

مدیران مدارس در صف مقدم تعلیم و تربیت طلاب هستند

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر حضور مسئولین حوزه های علمیه استان ها در صف مقدم فعالیت های آموزشی و پژوهشی حوزه خاطرنشان کرد: امیدوارم این گونه اجتماعات تداوم پیدا کند.

وی به بایسته های یک مدرسه علمیه موفق پرداخت و گفت: مدیر، معاونان و سایر دست اندرکاران، اساتید و طلاب مدارس علمیه سه رکن اساسی هر مدرسه علمیه برای رسیدن به قله های موفقیت هستند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، تصریح کرد: همه تلاش های ستاد مدیریت حوزه های علمیه جهت تربیت طلبه خوب در مدارس علمیه کشور است.

باید خروجی مدارس علمیه نقطه تمرکز مسئولین حوزه ها باشد

وی با اشاره به اهمیت خروجی مدارس علمیه، افزود: آن نقطه اساسی در تمام فعالیت های مسئولین حوزه های علمیه از ستاد مدیریت تا نیروها در صف، تعلیم و تربیت طلبه توانمند و مترقی است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: از مدیران عزیز خواهانیم اساتید، طلاب و مسئولین خوبی را در تراز خود جذب و تربیت کنند. جایگاه مدیر آنچنان بالاست که به قولی "اگر مدیر خوب باشد ولو مدرسه ای نباشد آن مدیر خوب آن مدرسه را خواهد ساخت و اگر مدرسه ای باشد و مدیر خوب نباشد آن مدرسه را به ویرانه ای تبدیل می نماید".

مدیر خوب مُلّا تربیت می کند

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: مدیر خوب مدرسه می سازد و ملا، فاضل و مهذب تربیت می کند.

وی با تأکید بر لزوم داشتن دانش مدیریت برای مدیران مدارس علمیه، عنوان داشت: باید مدیر مدرسه علمیه دارای دانش و اخلاق مدیریت باشد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: آنچه مهم است تأثیرگذاری مدیر بر روی طلبه است؛ مدیران و اساتید حوزه باید بدانند چه بخواهند و چه نخواهند بر روی طلاب تأثیرگذارند.

چهره مدیر تا آخر عمر در خاطر طلبه باقی می ماند

وی ادامه داد: چهره عاطفی، علمی و متخلق مدیر مدرسه در ذهن طلبه حک می شود و تا آخر عمر در خاطر او باقی خواهد ماند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه، مدیریت را از نگاه اسلام یک اصل غیرذاتی برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیریت به ما هو مدیریت، اصل نیست و آنچه اصالت دارد خروجی مدیریت می باشد؛ باید دید محصول مدیریت چیست؟ باید مدیران مدارس علمیه این کار را که پذیرفته اند برای خدا و با اخلاص باشد؛ زیرا همه ما میدانیم این مسئولیت بُعد مادی ندارد و از این جهت حوزه دچار مشکلاتی است.

اجر معنوی مسئولیت تعلیم و تربیت به هیچ وجه با اجر مادی آن قابل مقایسه نیست

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، بیان داشت: ما مسئولیت داریم که در مدارس علمیه بتوانیم فرزندان مسلمین را به جایگاهی برسانیم که در آینده با خلأ معلم، محقق و پژوهشگر دینی روبرو نباشیم؛ اجر معنوی این کار به هیچ وجه با اجر مادی آن قابل مقایسه نیست و می بایست دلگرمی مدیران حوزه به همان اجر معنوی باشد.

لزوم مشورت مدیران مدارس علمیه با بزرگان

وی ضمن بیان اهمیت خلاقیت در مدیریت افزود: اگر یک مدیر نتواند خلاق و بروز باشد، قطعاً در مسئولیتش موفق نخواهد بود؛ شما مدیران باید از بزرگان باتجربه شهر خود مشورت و کمک بگیرید.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: مدیران مدارس علمیه باید روی مهارت های متناسب با زی طلبگی تمرکز داشته باشند؛ طلبه باید پس از کسب علوم دینی و ورود به جامعه دارای مهارت های لازم برای کلاسداری و برنامه های فرهنگی مختلف باشد.

فداکاری در وقت گذاشتن برای مدیریت مدرسه

وی گفت: تلاش و فداکاری در وقت گذاری برای کار و مسئولیتی که پذیرفته شده یکی دیگر از ویژگی های مدیران حوزه های علمیه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر تلاش مدیران حوزه ها بر باز بودن در دفتر آنان پس از نماز صبح، عنوان داشت: مبادا طلبه شما گاهی به موقع و گاهی ناموقع نماز صبحش را به جای آورد؛ این موضوع نیازمند اهتمام تربیتی شما مدیران مدارس دارد.

وی با اشاره مسئولیت های کلیدی مسئولین حوزه های علمیه، ادامه داد: ما به دنبال تربیت انسان های عالم، مهذب، تأثیرگذار و مردمی هستیم.

تربیت عالم عاقل

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: ما می خواهیم کسی را تربیت کنیم که عالم و عاقل باشد و سخنش بر دل مردم بنشیند. آنچه حتی در حوزه های علمیه ما ممکن است پدید آید، انسان های دچار افراط و یا تفریط است؛ باید از این مسئله پیشگیری کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه مدیر باید دارای تدبیر باشد خاطرنشان کرد: مدیر باید عاقل و آماده برای تدبیر احسن امور در شرایط مختلف باشد.

وی انسان مهذب را پرسشگر مجهولات خود دانست و گفت: فرد مغرور و غیرمهذب چون به علمش مغرور است آن جایی که نمی داند از پرسش ابا دارد و به مرور زمان دچار انحراف خواهد شد.

لزوم اهتمام به مباحثه علمی از سوی طلاب

دبیر شورای عالی حوزه تصریح کرد: در مسئله آموزش باید به مسئله مباحثه اهتمام داشته باشید و تدریس را به طلاب پایه های ۴ به بعد بسپارید تا از ظرفیت و استعداد آنان استفاده شود؛ امتیازات مدارس ما بسیار است، اما یکی از اشکالات آن ها این است که همه نخبگان و طلاب توانمند فرصت تدریس در این مکان ها را ندارند؛ این فرصت را باید مدیران ایجاد کنند.

جدیت داشتن در تدریس ادبیات عرب

وی با اشاره به اهمیت علم ادبیات عرب در آموزش طلاب افزود: می بایست بیش از پیش به اهمیت درس ادبیات پرداخت و در تدریس آن جدیت بیشتری به خرج داده شود. در نحوه برخورد با طلاب می بایست مدیران اول از همه خودشان منظم و منضبط باشند؛ رعایت اخلاق و ذی طلبگی از سوی مدیران مدارس یکی از لوازم تربیت طلبه خوب است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: مدیر مدرسه علمیه پدر دینی و معنوی طلبه است و باید نوع اخلاق و رفتارش به نحوی باشد که طلبه از او بیاموزد؛ مدیر و استاد حوزه باید اسیر نفس نباشد و امیر بر نفس باشد.

استاد حوزه اسیر نفس نیست بلکه امیر نفس است

آیت الله حسینی بوشهری اظهار کرد: با طلبه ها رفیق بشوید؛ این طور نباشد که طلبه با دیدن مدیر احساس نگرانی کند.

وی با تأکید بر شخصیت بخشی و واسپاری مسئولیت به طلاب جوان عنوان داشت: مدیران باید به طلاب خود مسئولیت دهند تا احساس شخصیت کرده و صاحب تجربه شوند.

امام جمعه قم، گفت: از مشکلات طلاب گره گشایی کنید؛ مدیران باید به حجره طلبه ها سرکشی کنند؛ گاهی تغافل کنید و رفتاری با طلبه خطاکار داشته باشید که از اشتباهش بازگردد.در انتخاب اساتید اصل را بر ملّا بودن و عالم بودن بدانید.

اقناع به جای دستور

آیت الله حسینی بوشهری تبیین و اقناع طلاب در مسائل مدیریتی مدرسه را از کارهای لازم برای مدیران مدارس علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: باید با اقناع طلاب در مورد برنامه های مختلف از تدابیر دستوری پرهیز کرد؛ زیرا حوزه علمیه محل دستور نیست، بلکه محل نصح و خیرخواهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    دیگه دیره ماها سوختیم