شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسنوند

حوزه/ رئیس اداره توسعه و تأمین منابع پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که تعداد ۴۴۵ کتابخانه در مدارس علمیه خواهران سراسر کشور فعال هستند، گفت: بیش از ۱۰ هزار نفر در این کتابخانه ها عضویت داشته و خدمات دریافت می کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته‌های درازمدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است.

کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز در همین راستا، اقدام به راه اندازی کتابخانه هایی در مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور کرده است که جهت آشنایی با فعالیت های این نهاد حوزوی گفت و گویی با آقای علی حسنوند، رئیس اداره توسعه و تأمین منابع پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران داشته ایم که مشروح آن تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

ـ نحوه فعالیت و تعداد کتابخانه‌های فعال مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور را تشریح بفرمایید؟

کتابخانه‌های مدارس علمیه خواهران در بستر سامانه تحت وب فراکاوش قرار گرفته و تاکنون ۴۸۴ پایگاه کتابخانه ای ایجاد شده است که قریب به ۴۴۵ مورد از این کتابخانه‌ها فعال است.

طبق رصدی که از سامانه فراکاوش داشتیم، تعداد منابعی که در کتابخانه‌های ما ثبت شده بر اساس نسخه ۲ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۳۴۴ کتاب و براساس عنوان بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مورد است.

سامانه فراکاوش طوری طراحی شده که تمام کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران از لحاظ سیستم امانت‌دهی با هم در ارتباط هستند و هر طلبه می‌تواند از هر کتابخانه‌ای که می‌خواهد استفاده کرده و با مشخصات خود منبع را تهیه و امانت بگیرد.

ما بیش از ۱۰۴۳۱ عضو کتابخانه داریم و انجمن کتابدارانی نیز در حوزه های علمیه خواهران تشکیل شده که بیش از ۱۳۰۰ نفر عضو متشکل از کتابداران و معاونان پژوهشی دارد.

ـ آیا برای هفته کتاب و کتابخوانی هم برنامه ای دارید؟

بله. برنامه‌های هفته کتاب را به صورت پیشنهادی طی بخشنامه ای به مدارس اطلاع‌رسانی کردیم که عنوان شعار اصلی هفته کتاب، «کتابخوانان آینه‌داران پژوهش» است و برای روزهای این هفته نیز که از ۲۴ آبان ماه به مدت یک هفته است، با همکاری مرکز نشر هاجر نامگذاری‌هایی صورت گرفته است.

روز دوشنبه ۲۴ آبان؛ کتابخوانی، راهبردها، توسعه پژوهش

روز سه‌شنبه ۲۵ آبان؛ کتاب، خانواده سالم در فضای مجازی

روز چهارشنبه ۲۶ آبان؛ کتابخوانی، موانع، راهکارها

روز پنجشنبه ۲۷ آبان؛ کتابخانه‌های حوزوی، کتابداران

روز جمعه ۲۸ آبان؛ تکریم و پاسداشت اهالی قلم و پدیدآورندگان

روز شنبه ۲۹ آبان؛ قالب‌های نوین عرضه کتاب، ‌وقف، اهدا

روز یکشنبه ۳۰ آبان؛ دانش آموختگان حوزه‌های خواهران در عرصه فرهنگ

ـ مهم ترین مشکل و مانع در بحث کتابخانه های مدارس علمیه چیست؟

یکی از مهم ترین مشکلاتی که ما در بحث کتابخانه‌ها داریم، نبود جایگاه پست سازمانی کتابدار، عدم تأمین هزینه برای این بخش و همین طور بیمه نبودن کتابداران است.

یکی از دلایلی که باعث شده برخی از مدارس ما کتابدار نداشته باشد همین موضوع است و نبود کتابدار هم دلیلی بر بسته شدن کتابخانه ها در مدارس است.

ـ وضعیت کتابخانه‌ها در سطح مدارس چگونه است؟ آیا رضایت بخش است؟

بسیاری از کتابخانه‌ها دارای امکانات خوب و به روزی هستند و بعضی از کتابخانه های ما نیز با توجه به کمبود جا و منابع کتابخانه‌شان در حد ۳۰ تا ۴۰ متر است که فقط طلاب همان مدرسه می توانند استفاده کنند و در کل وضعیت رضایت بخش است و تلاش می کنیم روند رو به رشدی را داشته باشیم.

ـ در بحث کتاب و منابع علمی آیا کمبودهایی هم احساس می شود، به این صورت که درخواست‌هایی باشد و شما نتوانید تهیه کنید؟

با توجه به اینکه بودجه کل کتابخانه‌ها در سطح کشور بسیار کم است، ما معمولاً این مشکل اساسی را داریم که نمی‌توانیم منابع لازم را برای کتابخانه‌ها ارسال کنیم و باید فکری برای این موضوع داشته باشیم.

اما از سویی در بحث فضای مجازی، زیرساخت هایی را آماده کرده‌ایم که به این سمت حرکت کنیم و کتابخانه‌های دیجیتالی را راه اندازی نماییم.

ـ برای تهیه کتاب جهت تجهیز کتابخانه ها با چه انتشاراتی همکاری دارید؟

انتشارات برای ما فرقی ندارد ولی بیشترین منابع را با همکاری مرکز نشر هاجر از نمایشگاه کتاب تهیه و بر اساس نیازی که کتابخانه‌ها دارند از طریق همین مرکز ارسال می‌کنیم.

ـ با توجه به هفته کتاب و کتابخوانی آیا نمایشگاه کتاب در مدارس علمیه دایر خواهد شد؟

بله نمایشگاه هایی خواهیم داشت ولی به علت رعایت شیوه نامه های بهداشتی امسال این نمایشگاه به صورت مجازی دایر خواهد شد و تخفیف هایی هم برای طلاب، اساتید و مدارس جهت خرید کتاب اختصاص داده شده است که شیوه نامه برگزاری نمایشگاه و خرید کتاب طبق بخشنامه به مدارس علمیه خواهران ارسال شده است.

ـ با تشکر از شما باب فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha