شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست علمی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان با حضور آیت الله فیاضی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین فیاضی گفت: منظور علامه طباطبایی وقتی که تفسیر قرآن به قرآن را بیان می کند، این است که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) چون همان قرآن ناطق بوده، دیگر نیازی به غیر از قرآن ندارند، چون همه چیز در قرآن است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، پیش از ظهر امروز در دومین نشست علمی از سلسله نشست هایی که به همت مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان و معاوت پژوهش حوزه علمیه اصفهان به منظور بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، در مدرسه علمیه صدر بازار برگزار شد، اظهار کرد: علامه طباطبایی عبد صالح خدا بود.

وی بیان کرد: علامه طباطبایی(ره) بیان کرده است «من وقتی وارد قم شدم، دیدم جای علوم عقلیه و تفسیر قرآن خالی است، لذا به این دو علم پرداختم.»

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علامه طباطبایی (ره) عارفی بودند که فقط دنبال جلب رضای حضرت حق بودند لذا در این راه از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند.

وی با اشاره به جایگاه والای علمی تفسیر المیزان در ابعاد مختلف چون از منظر حدیثی و ادبی و روایی عنوان کرد: یکی از خصایص تفسیر المیزان علامه طباطبایی، تفسیر قرآن به قرآن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه قرآن در باره خود می فرماید «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ» که دراین باره چند احتمال وجود دارد، اظهار کرد: علامه طباطبایی دراین باب فرموده اند «همه آنچه انسان احتیاج دارد، در قرآن وجود دارد. به چه شکلی یا در ظاهر و یا در باطن قرآن آمده است»، آن اندازه که که من دریافت کرده ام این است که قرآن ظاهر و باطنی دارد که البته معانی ظاهر قرآن هم متناسب با شرایطی است، البته درروایات برای قرآن باطنی هم قائل شده اند.

وی توضیح داد: نخست آنکه از ظاهر آیات قرآن، هر بار معنای جدیدی فهمیده می شود همچنین از ضمیمه شدن آیات به یکدیگر، معنای جدید دیگری دریافت می شود و از کنار هم گذاشتن ظواهر و بواطن آیات، معانی زیاد و بی نهایت دیگری به دست می آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان بیان کرده که قرآن در آیه ای می فرماید «قرآن نور است» یعنی روشن بوده و نیاز به چیز دیگری ندارد » اما نفرموده هر مفسری می تواند به آن معانی دست پیدا کند، بلکه فقط اهل بیت می توانند همه بواطن قرآن را دریابند، پس پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) همه چیز را از قرآن می فمند، لذا خازن علم الله اند.

وی تاکید کرد: این نکته را علامه طباطبایی نیز اشاره کرده است «که خدا پیامبر را معلم قرآن قرار داده است.» پس مردم خود به تنهایی نمی توانند همه معانی را از قرآن دریافت کنند، بنابراین قرآن، خود بهترین مفسر خودش است، اما برای اهل بیتی که قرآن بر آنها نازل شده و معنایش را می فهمند.

استاد حوزه عنوان کرد: منظور علامه طباطبایی وقتی که تفسیر قرآن به قرآن را بیان میکند، این است که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) چون همان قرآن ناطق بوده، دیگر نیازی به غیر از قرآن ندارند، چون همه چیز در قرآن است، اما دیگران معلم قرآن نیستند و باید محضر اهل بیت(ع) زانو بزنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha