دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زمانی فرد

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به اهمیت و جایگاه فلسفه به ویژه در بعد تمدن سازی و زمینه سازی برای ظهور، گفت: فلسفه یک سرمایه عظیم درون دینی در بُعد عقاید، پاسخ به شبهات و تفسیر آیات و روایات است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد حجت الاسلام و المسلمین مهدی زمانی فرد در مراسم چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و روز جهانی فلسفه به موضوع ضرورت فلسفه در جهان معاصر از دو دیدگاه درون و بیرون دین پرداخت و ابراز کرد: از نگاه درون دینی، محور تحکیم عقاید، پاسخ به شبهات و تفسیر آیات و روایات مد نظر قرار می‌گیرد.
وی در توضیح این بخش، استوار شدن مباحث فلسفی برای استنباط کلامی را مهم خواند و گفت: فلسفه جزو مبادی است و بدون آنچه فلسفه گفته است، نمی توان تبیین صحیح و کاملی در گزاره های علم کلام داشت.
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که قواعد فلسفی توانمندی لازم را در پاسخ به شبهات فراهم می کند، خاطر نشان کرد: بسیاری از شبهه ها از نگاه برون دینی داخل می شود که باید با رویکرد مشترک یعنی گزاره های فلسفی شکل گرفته از برهان که زبان مشترک و الزام آور است، پاسخ داد.
وی تصریح کرد: هرچه متکلم در بعد فلسفی قوی‌تر باشد، دست پری در گفت و گوی متقابل با دیگر آرا و نظرات خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد همچنین با اشاره به اینکه اگر یک یک مفسر و محدث دارای داشته های فلسفی غنی باشد، تفسیری بدیع نسبت به آیات خواهد داشت که شاهد آن المیزان است، گفت: این کتاب، یکی از عالی ترین تفاسیر است که با افق فلسفی و البته بدون داخل شدن مباحث این علم نگاشته شده اما تاثیرگذاری اش مشهود است.
وی با بیان اینکه فلسفه یک سرمایه عظیم درون دینی در بُعد عقاید، پاسخ به شبهات و تفسیر آیات و روایات است، ابراز کرد: یکی از رسالت‌های حوزه‌های علمیه، تعمیق و گستردگی بیشتر مباحث فلسفی برای پاسخگویی درست تر و بهتر است و تنها راه تقویت عقلانیت، توجه به فلسفه و کلام مبتنی بر آن می باشد.
استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: ادله نقلی زبان مشترک برون دینی نیست بلکه راه آن استفاده از مبانی فلسفی و برهانی است.
وی همچنین با بیان اینکه مخاطبان ائمه هدی(ع)متفاوت بوده اند و از این رو برخی مطالب بسیار عمیق می باشد، گفت: اگر مخاطب دارای استدلالات عقلی قوی باشد، نمی توان با زبان فطرت به او پاسخ داد بلکه به مباحث فلسفی نیاز است.
عضو قرارگاه علوم عقلی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه اگر جهان معاصر را نشناسیم از عرصه رقابت اندیشه‌ها عقب می‌افتیم و در این میدان کسی می تواند برتر باشد که مباحث عقلی و فلسفی محکمی ارائه دهد، مثال زد: علامه طباطبایی و شهید مطهری در دوران خود نسبت به مقابله با مارکسیست و جذب نشدن جوانان به این تفکر، اندیشه فلسفی بیان کردند.
وی محور دوم از نگاه برون دینی را نقش فلسفه در تمدن سازی به عنوان یک مسئله مهم در دنیا خواند و با بیان اینکه تمدن مجموعه نظام های به هم پیوسته است، توضیح داد: زیرساخت هر تمدنی جهان‌بینی است یعنی نظام‌های آن که بر اساس فلسفه و جهان بینی شکل گرفته، مشاهده می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین زمانی فرد با بیان اینکه غربی ها از ۲۰۰- ۳۰۰ سال پیش تمدن سازی خود را شروع کرده و نظام های شان را در دنیا گسترش داده‌اند، گفت: نمی توان با نگاه توحیدی، اقتصاد سرمایه داری و کمونیستی داشت که در آن خدا جایی ندارد. در نظام اقتصادی توحیدی به دنبال پولدارتر شدن نیستیم بلکه مسئله از بین رفتن اختلاف طبقاتی و مقوله تعاون باید در این نوع نظام اقتصادی بیاید.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در پایان با بیان اینکه تمدن سازی، زمینه سازی برای ظهور است، افزود: فلسفه های مضاف، نظام ها را می سازد و تابع مستقیمی از فلسفه مطلق است و رابطه های هستی شناسانه و معرفت شناسانه تاثیرگذار در نظام سازی ها دارد که اگر از آن غافل شویم، از رسالت خود دور خواهیم شد. در واقع فلسفه نگاه تمدن سازی می دهد که مسئولیت مستقیم آن با حوزه های علمی است.
وی به چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی نیز اشاره و خاطرنشان‌کرد: تفسیر المیزان، مواد خام تمدن سازی را دارد و از این رو، افاضل شاگردان علامه از جمله مرحوم آیت الله مصباح یزدی در این مباحث دستی توانا داشتند .
این مراسم به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری معاونت آموزش و با مشارکت مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در محل مدرسه علمیه عالی نواب به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha