دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مکتا

حوزه/ دبیر مجمع مدیران و کارشناسان کتابخانه‌های تخصصی استان قم(مکتا) گفت: علی رغم همه فراز و فرودهایی که در ایام کرونا داشته‌ایم، امروز ۵۰ مرکز علمی، پژوهشی و کتابخانه‌ای عضو مکتا هستند و امید داریم به زودی کتابخانه‌های بزرگ حوزوی و دانشگاهی کشور به این مجموعه بپیوندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ حسن رجبیان، دبیر مکتا و مدیر کتابخانه مدرسه مبارکه فیضیه، طی سخنانی در جمع مدیران، کارشناسان کتابخانه‌های تخصصی استان، اساتید و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی که در سالن جلسات کتابخانه مسجداعظم تحت اشراف آیت الله علوی بروجردی برگزار شد، اظهارکرد: همگان می‌دانید که شیوع ویروس منحوس کرونا در دو سال گذشته فعالیت کتابخانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و از اینکه با تمام فراز و نشیب‌ها، این مجمع توانسته است به کار خود ادامه دهد، ابراز خوشحالی داریم چرا که عضویت نخبگانی این مجمع از مرزهای استانی تا حدی عبور کرده و در حال اجرای چشم‌انداز مکتا هستیم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۵۰ مرکز در سطح استان عضو مکتا هستند، ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیوستن کتابخانه‌های بزرگ حوزوی و دانشگاهی کشور به این مجموعه باشیم.

مدیر کتابخانه مدرسه فیضیه اذعان کرد: در کنار فعالیت‌های این مجموعه، جلسات کمیته‌های مکتا به صورت تخصصی در حال برگزاری است که از جمله می‌توان به جلسات کمیته «منابع چاپی کهن و نادر» اشاره کرد.

در ادامه این نشست سیدمهدی طاهری، مدیر کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی به جایگاه کتابداران در عرصه پژوهش اشاره کرد و گفت: درباره رسالت جدیدی که کتابداران با آن مواجه هستند تحت عنوان «کتابدار داده»، نقش‌هایی متناسب با آن شکل گرفته است.

وی افزود: به طور کلی کتابداران نقش‌های مختلفی را متناسب با تحولات روز می‌پذیرند که این نشان‌دهنده توجه خاص کتابخانه‌ها به این مباحث است و سعی در بروزرسانی خود دارند و متناسب با شرایط حرکت می‌کنند.

این فعال عرصه کتاب و کتابداری ادامه داد: کتابخانه‌ها اولین ارگانهایی بودند که از کامپیوتر برای سهولت کار خود استفاده کردند و به طور کلی جز سازمانهایی هستند که همواره از فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند همگام با تحولات جهانی حرکت کنند تا بتوانند پاسخگوی نیاز کاربران، پژوهشگران و به طور کلی جامعه نخبگانی کشور باشند.

در ادامه این نشست علمی و صمیمی مجید غلامی‌جلیسه مدیرعامل سابق خانه کتاب و فعال عرصه کتاب و کتابداری به ایراد سخن پرداخت و گفت: اگر ما اکنون به عنوان پژوهشگر به راحتی به کتابخانه مراجعه کرده و در مدت زمان کوتاهی به مطلبی که نیاز داریم دسترسی پیدا می‌کنیم، حاصل تلاش‌های زیاد کتابداران، کارشناسان کتابخانه‌ها و مجموعه‌ای عظیم زحمت کشیده‌اند و فرایندی را طی کردند تا این آسانی و رفاه برای ما ایجاد شود. لذا باید قدردان زحمات کارشناسان و کتابداران باشیم که واقعاً در طول سال و در سخت‌ترین شرایط مشغول فعالیت هستند.

این فعال عرصه کتاب و کتابداری در بخش دیگری از سخنان خود به فلسفه وجودی و علت پیدایش هفته کتاب اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۳۸ شمسی در کتابخانه مرکزی تبریز که یکی از کتابخانه‌های قدیمی عمومی در ایران است، آقای علی دهقان، مدیر کل وقت فرهنگ همراه با جمعی تصمیم می‌گیرند که در شهریور ماه هفته‌ای را به نام هفته کتاب نامگذاری کنند. پس از آن خبر این کار بزرگ به تهران کشیده می‌شود و وزارت معارف وقت تصمیم می‌گیرد که این کار را به صورت ملی انجام دهد. این تصمیم به دو دلیل یکی آشنایی مردم با کتابخانه و دیگری کمبود منابع گرفته شد که متاسفانه این دو کمبود و دغدغه هنوز هم در کتابخانه‌ها وجود دارد و این نکته بسیار مهمی است که کتابخانه‌ها و کتابداران هنوز نتوانسته‌اند خود را آنگونه که باید به جامعه بشناسانند و شاید لازم باشد که کتابخانه‌ها مقداری سطح اطلاع رسانی خود را افزایش دهند.

در انتهای این نشست صمیمی اسماعیل راه‌نورد، مدیر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی ضمن تبریک این روز به جمع حاضر و تقدیر و تشکر از زحمات کارشناسان و کتابداران، به پاس قدردانی از زحمات اساتید این مجموعه از حجج اسلام والمسلمین و آقایان سیدحسن سجادی، علی سلیمانی، سیدمهدی طاهری، مصطفی محفوظی و مجید غلامی جلیسه به عنوان اساتید کتابداری و فعالان عرصه کتاب تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این نشست، با حضور آقایان رجبیان و طاهری تفاهم‌نامه بین کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی و مکتا تمدید شد.

گزارش از: اکبرپوست‌چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha