سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ نشست خبری اطلاع رسانی فعالیت ها و اقدامات پژوهشی و علمی پژوهشگاه امام صادق علیه السلام
با حضور ریاست پژوهشگاه

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام، بر تدوین ۳ هزار اثر پژوهشی در این پژوهشگاه، به برنامه‌های ویژه هفته پژوهش اشاره کرد و ابراز داشت: «شیوه‌های مواجهه معصومین در مواجهه با مشکلات اخلاقی» از جمله کارهای فاخری است که در این هفته رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید نگارش، بعد از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، تاریخچه‌ای از تاسیس این پژوهشگاه ارائه کرد و تصریح کرد: این پژوهشگاه در تلاش است تا در تراز نظام مقدس اسلامی، نظام اسلامی و نیروهای مسلح حرکت نموده، پاسخگوی نیازها و شبهات متناظر به انقلاب و نظام اسلامی باشد.

وی ضمن تاکید بر تدوین ۳ هزار اثر پژوهشی در این پژوهشگاه، به برنامه‌های ویژه هفته پژوهش اشاره کرد و ابراز داشت: «شیوه‌های مواجهه معصومین در مواجهه با مشکلات اخلاقی» از جمله کارهای فاخری است که در این هفته رونمایی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام، اثر «راه عبور؛ قوی شدن در برابر استکبار» را از دیگر آثار رونمایی این پژوهشگاه عنوان کرد و ابراز داشت: «مبانی قرآنی و روایی راهبردهای سیاست رهبر معظم انقلاب در سیاست خارجی» از دیگر آثار فاخری است که در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد.

وی، ضمن اشاره به رونمایی از فاز سوم کلان پروژه «زندگی نامه شهدای روحانی کشور»، با بیان این که روحانیون با تقدیم ۴ هزار شهید بالاترین نسبت شهید را تقدیم اسلام، انقلاب و کشور نموده‌ است؛ کلان پروژه شهدای روحانی مشتمل بر ۳۵ جلد خواهد بود که ۱۰ جلد دیگر آن در فاز سوم رونمایی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام، ضمن تاکید بر این که همه ساله نشست های علمی بی نظیری با بهره گیری از ظرفیت اساتید و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود، بر اهمیت اثر بخشی علوم انسانی در تحقق تمدن نوین اسلامی تاکید کرد و یادآور شد: «نقش فلسفه علوم اسلامی در تولید علوم انسانی اسلامی» و «اثر بخشی پژوهش‌های علوم اجتماعی، عوامل و موانع اثر بخشی علوم اسلامی»، از مهمترین نشست هایی است که با همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی کشور برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نگارش، ضمن اشاره به ظرفیت نشر زمزم هدایت، گزارشی از رویکردهای این مرکز نشر ارائه کرد و ابراز داشت: نشر زمزم هدایت از انتشارات معروف کشور است که در ۲۰ نمایشگاه سطح کشور حضور چشم گیری داشته، ۲۰ هزار کتاب را در این نمایشگاه‌ها عرضه نموده است.

وی ماموریت محوری در مسئله‌شناسی و تنظیم قالب‌های پژوهشی ناظر به مسئله را از رویکردهای علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام) دانست و یادآور شد: نیاز سنجی پژوهشی و احصا پیشینه‌های تحقیقاتی از مهمترین مولفه های موثر بر پرهیز از موازی کارهاست که همواره مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نگارش، در ادامه با تاکید بر این که تمام کارها ناظر به ماموریت ها پیگیری می شود، اظهار داشت: کمیته های علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه السلام) در تبیین دقیق مسئله ورود نموده، در شناسایی مسائل که مهمترین پایه موفقیت در پاسخ به مسئله است، از خرد جمعی برای نیازسنجی‌ها استفاده و در گام نخست مشکل را تبدیل به مسئله نموده، ارائه تحقیقات علمی عملیاتی را پیگیری می‌کند.

وی با تاکید بر این که اثر بخشی کارهای علمی در گرو بازخوردگیری و پیگیری مطالعات تکمیلی است، خاطرنشان کرد: به منظور تکمیل مباحث تحقیقاتی، پیش از ارائه یافته های علمی، لجنه علمی ناظر به پژوهش ها تشکیل و محقق یافته های علمی خود را ارائه و ناظر به دغدغه ها و مسئله شناسی ها، پژوهش را تکمیل می کند.

رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام، بر جایگاه تبیین عقاید و نشر معارف دینی اشاره و جهاد تبیین را از تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب توصیف کرد و ابراز داشت: معرفی دین خدا در قامت اصلی و توجه به جلوه های حقیقی، زمینه های تحریف و شبهه افکنی را سست خواهد نمود.

این پژوهشگاه تلاش می کند تا هر روز بهتر از دیروز در مسیر جهاد تبیین گام های مستحکم‌تری بردارد، خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه بر آن است تا آخر سال ۱۰ جلد کتاب را ناظر به فرمان جهاد تبیین و با رویکرد پاسخ به شبهات نوین تدوین و ارائه نماید.

وی تقدیر از پژوهشگران و پژوهش یاران برتر را از جمله اقدامات پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق در هفته پژوهش دانست و یادآور شد: در بحث شبهات مربوط به سلفیت و وهابیت که وحدت شیعه و سنی را نشانه گرفته، در صدد مخدوش سازی است، احصا و به صورت ویژه در دستور فعالیت پژوهشی این پژوهشگاه قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین نگارش در بخش پایانی سخنان خود مجله «پژوهش‌های سیاست اسلامی» و ارائه مقالات تخصصی در راستای ماموریت‌های محوله، «مجله تمدن نوین اسلامی»، «گفتمان فرهنگ انقلاب اسلامی» و «فصل‌نامه تخصصی دیدگاه‌های راهبردی رهبر معظم انقلاب» را از دیگر نشریات، پژوهشنامه ها و فصل نام های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha