یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه علوی گفت: تکالیف و فعالیت‌های پژوهشی نباید منحصر در یک درس و محدود به یک قالب خاص نوشتاری باشد، در نظام آموزشیِ پژوهش محور باید همه دروس، با رویکرد پژوهشی، و در قالب‌ها و روش‌های مختلف تعریف، ارائه  و ارزیابی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام حسین عابدینی، معاون پژوهش مدرسه علمیه علوی پیش از ظهر امروز در نشست مدیران و معاونان پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم که با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: بر این باوریم که تحقیق و پژوهش به معنای عام (روحیه پژوهشی) شرط لازم برای حیات طلبگی و موفقیت و تأثیرگذاری طلبه در همه عرصه‌های خدمت‌رسانی همچون؛ تدریس و تبلیغ و تألیف و نویسندگی و حتی ورود به عرصه سیاست و اجتماع و ... است.

ضرورت توجه به آموزش پژوهش محور

وی در ادامه افزود: آموزش پژوهش محور، مورد تأکید و تأیید است و سنت سلف صالح را در این خصوص ارج می‌نهیم و احیای آن را برای کارآمدی و پاسخگویی و ارتقای سطح علمی حوزه‌های علمیه لازم و ضروری می‌دانیم.

حجت‌الاسلام عابدینی اظهار داشت: پژوهش در نظام آموزشی، تافته جدا بافته از آموزش نیست، بنابراین؛ هم‌اندیشی معاونان و مدیران آموزشی و پژوهشی و هماهنگی و هم‌گرایی آنان در صدور و اجرای آیین‌نامه‌ها، لازمه تحقق شعار راهبردی آموزش پژوهش محور است.

وی ادامه داد: با حرکت جهادی برخی از مدارس و حمایت و همت مدیران و معاونان محترم حوزه، زمینه‌های خوبی برای تحقق نظام آموزشی پژوهش محور در مدارس و مراکز آموزشی فراهم شده است اما همچنان حجم و هیمنه برنامه‌های آموزشی بر سایر فعالیت‌های علمی و پژوهشی طلاب سایه افکنده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه علوی خاطرنشان کرد: قرار دادن عنوان روش تحقیق در سرفصل‌های آموزشی پایه سوم اقدام شایسته اما ناکافی بود، هرچند ابلاغ دیر هنگام آن، ذائقه برخی از همکاران آموزشی را تلخ کرد.

وی یادآور شد: ضرورت دارد در سرفصل‌های نگارش علمی که در نظام آموزشی حوزه، در پایه ششم با عنوان «آیین نگارش» ارائه می‌شود تجدیدنظر و در پایه اول و یا دوم به صورت کارگاهی ارائه شود.

ضرورت مهارت افزایی و دانش‌افزایی اساتید

حجت‌الاسلام عابدینی تأکید کرد: اساتید، الگوی علمی و عینی طلاب در همه زمینه‌های علمی، پژوهشی، اخلاقی و ... هستند، برای استفاده بهینه از این فرصت، تجدیدنظر در شیوه جذب اساتید، دانش‌افزایی و مهارت افزایی اساتید جذب شده، و رصد جامع اساتید برای ادامه همکاری آن‌ها با مدارس و مراکز آموزشی، می‌تواند بخشی از آسیب‌ها و خلأهای آموزش پژوهش محور و اخلاق مدار را مرتفع سازد.

وی ادامه داد: راهنمایی و نظارت بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی طلاب، علاوه بر زمان رسمی آموزشی نیاز به صرف وقت بیشتر دارد، بنابراین حمایت مادی و معنوی از اساتید فعال در عرصه راهنمایی و مشاوره علمی و پژوهشی، ضرورت مضاعف دارد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه علوی تصریح کرد: با توجه به نقش الگویی اساتید و فعالیت‌های پیدا و پنهان بسیاری از اساتید در عرصه‌های تحقیق و پژوهش، پیشنهاد می‌شود نشریه‌ای ویژه اساتید با رتبه علمی پژوهشی طراحی و راه‌اندازی شود تا الگویی عملی برای طلاب و بستری مناسب برای ثبت و انتشار آثار فاخر اساتید باشد.

وی ادامه داد: معاونان پژوهشی سکان‌دار فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشی در مدارس هستند که به صورت جهادی و با انگیزه و عشق الهی، راهبری و راهنمایی علمی و پژوهشی طلاب را بر عهده دارند، دقت در جذب معاونان پژوهشی و اهتمام به دانش‌افزایی و مهارت افزایی آنان و استفاده از ظرفیت معاونان پژوهشی در عرصه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و تربیتی و حمایت مادی و معنوی از آن‌ها، موجب تقویت و ترویج و تثبیت فرهنگ تحقیق و پژوهش در مدارس و مراکز آموزشی خواهد شد.

ضرورت تدوین دروس با رویکرد پژوهشی

حجت‌الاسلام عابدینی بیان کرد: تکالیف و فعالیت‌های پژوهشی نباید منحصر در یک درس و محدود به یک قالب خاص نوشتاری باشد، بلکه در نظام آموزشیِ پژوهش محور باید همه دروس، با رویکرد پژوهشی، و در قالب‌ها و روش‌های مختلف تعریف، ارائه و ارزیابی شوند.

وی در پایان گفت: کاهش انگیزه یکی از آفاتی است که در ایام کرونا و غیرحضوری شدن دروس، شدت گرفته و همه برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و اخلاقی را تحت تأثیر خود قرار داده است؛ فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم از قبیل دسترسی به کتابخانه‌های مجازی، مراکز علمی، اساتید پژوهشی و مشاورین و ... می‌تواند در شرایط مشابه تاب‌آوری فعالیت‌های، پژوهشی را افزایش داده و آسیب‌های احتمالی را کاهش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha