یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
المصطفی

حجت‌الاسلام ‌آقاصفری، وظایف و برنامه های انجمن علمی دانش‌پژوهان قرآن و علوم جامعةالمصطفی را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام ‌آقاصفری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تشریح وظایف انجمن علمی دانش‌پژوهان قرآن و علوم، با بیان اینکه تشکیل انجمن از سال ۱۳۹۵ دغدغه اصلی دانش‌پژوهان بوده است، اظهار داشت: با پیشنهاد تعدادی از دانش‌پژوهان المصطفی مقرر شد انجمنی داشته باشیم تا بتوانیم با مشارکت یکدیگر فعالیت‌های خویش را در حوزه پژوهش سامان‌دهی کنیم.

وی افزود: پس از طرح این دغدغه در مجموعه دانش‌پژوهان و اطلاع‌رسانی آن به معاونت پژوهش و رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، ضمن اخذ موافقت‌ها، پس از برگزاری انتخابات میان دانش‌پژوهان، اساسنامه آن طراحی شد و ساختار فعالیت‌ها با نظارت جامعةالمصطفی شکل گرفت.

وی، با بیان اینکه انجمن علمی از ابتدای شکل‌گیری، به دنبال راه‌اندازی مجله و تأسیس سایت بوده است، یادآور شد: برگزاری نشست‌های علمی و مسابقه کتابخوانی و کارگاه‌های متعدد، از دیگر رویکردهایی است که دنبال می‌شود؛ می‌توان گفت این انجمن در کنار معاونت پژوهش مجتمع و با راهنمایی و هدایت‌دهی آن توانست گام‌های بزرگی بردارد.

وی تشویق به حضور گسترده طلاب را در همایش‌های داخلی و خارجی، یکی از رویکردهای این انجمن دانست و ابراز داشت: شاهد بودیم که در کنگره بین‌المللی «قرآن و علوم انسانی»، اعضای انجمن بیش از ۱۵۰ مقاله ارسال کردند که کاری مهم به شمار می‌رفت.

رئیس انجمن علمی دانش‌پژوهان قرآن و علوم جامعةالمصطفی یادآور شد: هفتاد مقاله به همایش «جامعیت و جهانی بودن قرآن کریم» که در اصفهان برگزار گردید ارسال شد و بیش از پنجاه مقاله تأیید و موفق به اخذ پذیرش شده است و از این تعداد، چهار مقاله را دانش‌پژوهان این انجمن ارائه کردند.

سردبیر مجله «مطالعات قرآن و علوم»، با بیان اینکه ارزیابی بیش از صد مقاله به همت انجمن قرآن و علوم صورت گرفته است، اظهار داشت: اعضای انجمن علاوه بر تألیف مقاله، دانش ارزیابی را فراگرفته‌اند تا در همایش‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشند.

وی، با تأکید بر اینکه اعضای انجمن در همایش‌های بیرون از المصطفی هم حضور چشمگیری دارند، خاطرنشان کرد: یازدهمین همایش بین‌المللی «پژوهش‌های قرآن»، همایش «علوم انسانی قرآن بنیان»، کنگره بین‌المللی «بیانیه گام دوم»، جزو این موارد است. تنها به همایش «بیانیه گام دوم» بیش از دویست مقاله ارسال و بیش از صد مقاله پذیرفته شده است.

حجت‌الاسلام علی‌آقا صفری، تألیف بیش از پنج جلد کتاب تحت عنوان «پاسخ به شبهات قرآنی دکتر سوها» با محوریت خطاهای علمی در قرآن کریم، مبانی عدالت و آزادی، نظام طبقاتی، انسان در قرآن را از دیگر رویکردها دانست.

سردبیر مجله «مطالعات قرآن و علوم» افزود: در کنار پاسخ‌گویی به شبهات، انتشار فصلنامه علمی- تخصصی «مطالعات قرآن و علوم» از مهم‌ترین رویکردهای این انجمن است که شماره ۱۰ آن در فرایند چاپ قرار دارد.

وی برگزاری نشست‌های علمی را از دیگر رویکردهای این انجمن عنوان کرد و با بیان اینکه در سال جاری، بیش از ده نشست علمی ترسیم شده و تاکنون پنج مورد آن برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در کنار نشست‌های علمی، سه کارگاه تخصصی مقاله‌نویسی و دوره کارورزی مقاله‌نویسی برگزار گشته است.

رئیس انجمن علمی دانش‌پژوهان قرآن و علوم مشورت‌دهی و راهنمایی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری طلاب و پژوهشگران را از دیگر فعالیت‌های انجمن دانست و یادآور شد: چاپ مقالات و همیاری در تدوین کتاب‌ها و نیز حضور حداکثری در نشست‌های علمی، از دیگر دغدغه‌های اعضای انجمن‌های علمی است.

وی بیان کرد: انجمن ضمن توجه به بنیه‌های تدریسی، تحقیقی و تألیفی دانش‌پژوهان، دانش چگونگی کارهای اداری مبتنی بر رویکرد دینی را به اعضای خود آموزش داده، ایشان بهره‌مندی از خرد جمعی را برای پیشبرد اهداف متعالی فرامی‌گیرند.

حجت‌الاسلام آقاصفری تصریح کرد: انتظار داریم مدیران و مسئولان جامعةالمصطفی از ظرفیت دانشی دانش‌آموختگان، که مبتنی بر دوره‌های تخصصی شکل گرفته است، حداکثر استفاده را داشته باشند و از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و رویکردهای انجمن‌های علمی قرار گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha