شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
المصطفی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی،بر بهره‌مندی روزافزون از نظرات و دیدگاه پژوهشگران و متخصصان عرصه پژوهش در تنظیم اسناد راهبردی تأکید ورزید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، بر بهره‌مندی روزافزون از نظرات و دیدگاه پژوهشگران و متخصصان عرصه پژوهش در تنظیم اسناد راهبردی تأکید کرد.

وی برنامه‌های هفته پژوهش و کلیات و مأموریت جامعةالمصطفی را در هفته پژوهش تشریح نمود و ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران عرصه پژوهش، هفته پژوهش را نمادی از فعالیت‌های پژوهشی و فرصتی مناسب برای نمایش دستاوردهای بی‌بدیل پژوهشی دانست که در آن، آسیب‌ها، کمبودها و قوت‌ها به منظور جهت‌دهی مناسب فعالیت‌های پژوهش دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌عبادی در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز و افق آینده پژوهش در المصطفی تصریح کرد: جامعةالمصطفی نمی‌تواند چشم‌انداز خود را به صورت جزیره‌ای و مجزا ترسیم کند. به همین دلیل، مباحثی مانند تحول در نظام آموزشی پیگیری می‌شود که رویکرد توجه به پژوهش و همراهی آموزش و پژوهش را پی می‌گیرد.

وی به شش حوزه دانشی جامعةالمصطفی اشاره کرد و چشم‌اندازهای ناظر به آن را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: هماهنگی و هم‌افزایی ظرفیت‌های پژوهش طلاب و استادان، مهم‌ترین چشم‌اندازی است که به منظور ارتقای بنیه‌های پژوهشی طلاب و دانش‌آموختگان مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی، با بیان اینکه این هم‌افزایی و هماهنگی باید در سایه هدایت پژوهش شکل گیرد، اظهار داشت: هدایت پژوهش، ناظر به شرایط، اقتضائات و نیازهای خاص منطقه‌ای است. توجه به برنامه‌ریزی و ارتقای ظرفیت پژوهشی استادان و دانش‌پژوهان، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هاست.

مرجعیت علمی جامعةالمصطفی، از دیگر موضوعاتی بود که حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی به عنوان چشم‌انداز به آن اشاره کرد و ابراز داشت: در اسناد بالادستی جامعةالمصطفی - چه در حوزه‌های دانشی و در مسائل پژوهش- دستیابی به مرجعیت علمی، نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی پژوهش را ثمره علم‌آموزی نافع دانست و با بیان اینکه برای دستیابی به مرجعیت، باید تعریفی از علم نافع داشته باشم، خاطرنشان کرد: علم بدون عمل، مانند درخت بدون ثمر است؛ ثمره علم نافع این است که راه‌گشا و مشکل‌گشای حوزه دانشی و مسائل هر منطقه و کشور باشد.

باید پژوهشگران را به سمت پژوهش‌های کاربردی سوق داد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های پژوهشی برای رسیدن به اهداف و چشم‌انداز، با بیان اینکه پژوهشگران اعم از استادان و طلاب را باید به سمت پژوهش‌های کاربردی سوق داد و گره‌گشایی از مشکلات را در دستور کار قرار دهیم، اذعان داشت: در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت باید نقش دانش‌آموختگان را برجسته‌تر نماییم.

وی فعال‌سازی نهضت ترجمه را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: باید تحقیقات علمی از انباشت علمی خارج شده، در وادی نشر و توزیع در مجامع علمی قرار گیرد. تقویت تضارب و دیپلماسی علمی، نیازمند تقویت روزافزون نهضت ترجمه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی ترجمه معکوس و ارائه متون فاخر علمی را، که به صورت کاربردی و عملیاتی تدوین شده است، از وظایف اصلی پژوهش در جامعةالمصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: در حوزه مباحث مختلف، آثار فاخری به زبان‌های مختلف بین‌المللی تولید شده است؛ برای نمونه، مرکز الحضاره در لبنان، که در حوزه عرب زبان‌ها فعالیت می کند، تاکنون بیش از چهارصد اثر فاخر منتشر کرده است.

وی، با بیان اینکه بسیاری از منشورات المصطفائیان ناظر به مباحث اجتماعی و فرهنگ دینی است، خاطرنشان کرد: در برنامه‌های کوتاه‌مدت، احیای رسانه‌ای فعالیت‌های پژوهش اعم از کتاب، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های فاخر، جزو برنامه‌های معاونت پژوهش جامعةالمصطفی خواهد بود.

مهم‌ترین موانع و چالش‌های پیش روی پژوهش

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین موانع و چالش‌های عرصه پژوهش در المصطفی، اذعان داشت: پشتیبانی‌های لازم از پژوهشگران در قالب‌های مختلف، مانند ارتقای دانش و افزایش مهارت پژوهش دنبال می‌شود تا از محور حفظی‌گرایی و انباشت دانش، به سمت تربیت پژوهشگران با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای دانشی مناطق حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی آموزش پژوهش‌محور و پیگیری پژوهش‌های ضمن آموزش را از دیگر دغدغه‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: بحث فرایندهای پژوهشی، نیازمند بازبینی، اصلاح و بازنگری است. این فرایندهای عمومی غیرضروری در بسیاری از موارد، به انگیزه پژوهشگران آسیب رسانده، منجر به خستگی در فرایند پژوهش می‌شود.

وی محدودیت‌های بودجه‌ای و جذب نیروی انسانی را، که در بحث ساختار نمود می‌یابد، از ضعف‌های پیرامونی عنوان کرد و اظهار داشت: می‌توان از دانش‌پژوهان مقاطع تکمیلی در عرصه پژوهش کمک گرفت تا ضمن تجربه‌اندوزی، دانش مدیریت پژوهش را به صورت عملیاتی کسب کنند و نقش خود را در زمینه رسالت بین‌المللی‌شان ایفا نمایند.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی، با بیان اینکه کار پژوهش باید به دغدغه‌مندان این حوزه سپرده شود، خاطرنشان کرد: در تنظیم اسناد راهبردی باید از نظرات و دیدگاه پژوهشگران و متخصصان این عرصه استفاده حداکثری صورت گیرد. با عنایتی که رئیس جامعةالمصطفی به حوزه پژوهشی دارد، بی‌شک شاهد رشد چشمگیر در حوزه پژوهش خواهیم بود.

برخورداری از زبان مفاهمه جهانی، گامی مهم در تبادل آرا و اندیشه‌هاست

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی، در پاسخ به پرسش از ویژگی‌های خاص و متمایزکننده پژوهش المصطفی در مقایسه با دیگر مجموعه‌های آموزشی و پژوهشی، قلمرو فعالیت جامعةالمصطفی را بین‌المللی دانست و بیان نمود: برخورداری از زبان مفاهمه جهانی، گامی مهم در تبادل آرا و اندیشه‌هاست؛ جامعةالمصطفی علوم انسانی را با رویکرد اسلامی مورد توجه قرار داده است و در مبانی هستی‌شناسی و انسان‌شناسی، به تولیدات محتوایی متفاوتی همت می‌گمارد.

وی تفاوت فرهنگی، زبانی و ملیتی دانش‌پژوهان را در نوع فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی مؤثر دانست و اذعان داشت: لازم است ارتباط تنگاتنگی با نمایندگی‌های جامعةالمصطفی داشته باشیم و تعاملات و تبادلات دانشی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی در پاسخ به پرسش از تطابق فعالیت‌ها و آثار پژوهشی با نیازها و اقتضائات منطقه‌ای و مخاطبان گفت: باید براساس نیازسنجی‌هایی که از مناطق جمع‌آوری می‌شود، نظام موضوعات و مسائل را ترسیم و مسیر پژوهش‌ها را ناظر به علم نافع کاربردی و راه‌گشا مشخص کنیم. همچنین لازم است از ظرفیت دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی در ترسیم نظام مسائل به خوبی بهره‌برداری شود.

وی، با اشاره به اینکه نیازسنجی‌ها باید ناظر به دغدغه‌های بین‌المللی دنبال شود، خاطرنشان کرد: توفیق بیشتر در احصای نظام مسائل، مرهون تعامل افزون‌تر با صفوف جامعةالمصطفی، به ویژه نمایندگی‌ها و بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموختگان است.

جامعةالمصطفی در دوران کرونا استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فضای مجازی داشت

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در پاسخ به پرسشی درباره نوع و نحوه استفاده پژوهش از ظرفیت فضای مجازی، با بیان اینکه جامعةالمصطفی در دوران کرونا استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فضای مجازی داشت و نشست‌ها و کرسی‌های علمی متکثری برگزار نمود، یادآور شد: از ظرفیت فضای مجازی می‌توان برای تقویت همایش‌های بین‌المللی استفاده کرد و به صورت ویدئو کنفرانسی، از دیدگاه نخبگان عرصه بین‌الملل بهره‌مند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی، با بیان اینکه بسیاری از آثار و نوآوری‌های جامعةالمصطفی در حوزه نشر، در قالب نشر الکترونیکی ارائه شده است، تصریح کرد: کتاب الکترونیکی و ایجاد کتابخانه مجازی، یکی از رویکردهایی است که به سرمایه‌گذاری فنی نیاز دارد و این مهم نیازمند همیاری دیگر بخش‌های جامعةالمصطفی است.

وی بیان کرد: اگر آرمان‌گرایی ناظر به برنامه‌ریزی‌های عملیاتی دنبال شود، موجب بروز جهش در عرصه پژوهش و دستیابی به اهداف متعالی خواهد گردید.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی دانش‌آموختگان را ظرفیتی بزرگ و مغتنم برای جامعةالمصطفی دانست و با بیان اینکه انسجام‌بخشی دانش‌آموختگان در عملیاتی‌سازی رسالت‌های دینی بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: مشق پژوهش در میان المصطفائیان باید از ابتدا، در قالب‌های مختلف کارگاهی ارائه گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی، ضمن توصیف الزامات فوری پژوهش در جامعةالمصطفی اظهار داشت: برطرف‌سازی خلأها، نیازمند فعالیت‌های شبانه‌روزی و همت دوچندان است تا طلاب و دانش‌پژوهانی را که با اشتیاق وصف‌ناپذیری در این مسیر گام نهاده‌اند، از ملال‌آوری و خستگی دور کرده، نگاه تحولی به حوزه‌های آموزشی و پژوهشی را تقویت نماید.

وی، با تأکید بر اینکه رسیدن به اهداف والا، نیازمند برخورداری از نگاهی وظیفه‌محور است، ابراز کرد: انسان‌سازی در سیر و سلوکی که انبیا دنبال نموده‌اند، یکی از رسالت‌هایی است که مراکزی مانند جامعةالمصطفی پی می‌گیرند.

تشکیل دبیرخانه دائمی هفته پژوهش برای استفاده از خرد جمعی

معاون پژوهش جامعةالمصطفی، در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین برنامه‌های هفته پژوهش، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های جامعةالمصطفی در هفته پژوهش، بیان نمود: در این دوره، دبیرخانه‌ای تخصصی برای رصد فعالیت‌ها و بهره‌گیری از خرد جمعی تشکیل شده و کمیته‌های سه‌گانه «محتوایی و برنامه‌ریزی»، «اجرایی» و «ارتباطات و اطلاع‌رسانی» راه‌اندازی شده و پس از نشست‌های مختلف در شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش، همفکری‌ها پیگیری و از دیدگاه معاونان پژوهشی مراکز و نمایندگی‌های جامعةالمصطفی استفاده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی به دایره فعالیت شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش اشاره کرد و ابراز داشت: وظایف کمیته‌های سه‌گانه در شورای سیاست‌گذاری هفته پژوهش ترسیم و مقرر شد واحدهای آموزشی و پژوهشی جامعةالمصطفی رابطین خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر برنامه‌ها معرفی نمایند.

وی حضور پررنگ مدارس پیوسته را از ویژگی‌های برجسته این دوره از نمایشگاه هفته پژوهش دانست و گفت: علاوه بر مجتمع‌ها و مراکز آموزشی تابعه و نمایندگی‌های المصطفی، تاکنون پانزده مدرسه پیوسته جامعةالمصطفی آمادگی خود را برای راه‌اندازی غرفه‌های تخصصی در نمایشگاه هفته پژوهش اعلام نموده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عبادی، در پایان سخنان خود، بازدیدهای مستمر و منظم معاون و مدیران پژوهشی را از مراکز جامعةالمصطفی، از دیگر رویکردهای این دوره از برنامه هفته پژوهش عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha