یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست خبری معاونت پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: اگر بخواهیم از تأمین نیازهای درونی حوزه‌ها فراتر برویم نیازمند تعریف و طراحی نظامات اسلامی هستیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، نخستین دوره جشنواره آثار پژوهشی همکاران ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ظهر امروز در مسجد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در این مراسم با اشاره به ضرورت توجه به پژوهش‌های حوزوی گفت: اولین گام در راستای تکمیل روند آموزش، بحث پژوهش و تألیف کتب است.

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم از تأمین نیازهای درونی حوزه‌ها فراتر برویم نیازمند تعریف و طراحی نظامات اسلامی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، اظهار داشت: به طور مثال اگر می‌خواهیم حکمرانی اسلامی داشته باشیم، اجرای حکمرانی اسلامی منوط به طراحی نظامات اسلامی همچون نظام تعلیم و تربیت اسلامی و سایر نظامات است.

وی تأکید کرد: طراحی نظامات اسلامی باید از سوی اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی مسلط به آراء، نظرات و اندیشه‌های اسلامی صورت بگیرد و اگر حوزویان به این مسأله ورود پیدا نکنند سایر افراد ورود پیدا کرده و اندیشه‌های خود را مطرح می‌کنند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: جامعه ما دچار آسیب‌های اجتماعی مختلف است،‌ برای پاسخگویی و حل این آسیب‌ها نیاز به پژوهش داریم،‌ به طور مثال مبلغانی که به تبلیغ می‌روند باید بر اساس پژوهش‌های میدانی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد پاسخی بدهند که درخور دغدغه‌ها، شبهات و نیازهای ذهنی مخاطبان باشد.

وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به برگزاری نخستین دوره جشنواره آثار پژوهشی همکاران ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: جهت برگزاری هر چه بهتر جشنواره، دستورالعمل اجرایی نگاشته شد و به تأیید مدیران محترم معاونت پژوهش رسید، اساس این دستورالعمل، ارزش‌گذاری علمی است که در «آیین‌نامه رتبه‌بندی پژوهشگران» تأیید شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، ابراز داشت: در این جشنواره کتاب و مقاله علمی منتشر شده یا دارای گواهی انتشار پس از سال ۱۳۹۷ مورد ارزیابی قرار گرفت و مقرر شد در دوره نخست، به دلیل کمی زمان فقط آثار همکاران ستادی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان این‌که آثار معاونان و مدیران ارشد ستادی، و مدیران معاونت پژوهش در نخستین دوره جشنواره شرکت داده نشد، ادامه داد: در مدت زمان معین شده برای جمع‌آوری آثار تعداد ۵۳ کتاب و ۱۰۱ مقاله علمی از ۳۰ نفر از پرسنل واجد شرایط دریافت شد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: پس از وصول آثار تعداد ۵۳ کتاب ، ۳۲ مقاله پژوهشی، ۲۳ مقاله ترویجی و ۴۶ مقاله تخصصی دریافت، ارزیابی اجمالی و رتبه‌بندی شد.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌ها آقایان امیر علی حسنلو از مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات؛ عبدالحسین مشکانی، از مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت؛ حسین محققیان از معاونت پژوهش؛ احمدرضا دردشتی از مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات و عباس مقدادی داودی، کارشناس مدیریت راهبری مرکز فناوری اطلاعات شایسته دریافت لوح و هدیه شدند.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی قائم مقام حوزه‌های علمیه، لوح تقدیر و هدایایی به افراد ذکر شده تقدیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha