چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
شهردار اصفهان

حوزه/قاسم زاده بابیان اینکه مبنای ما در شهر اسلامی، تحقق اسماءالحُسنی خداوند چون عدالت، رزاقیت، نظیف بودن و جمال در شهر است، گفت: شخصیت اصلی شهر اصفهان، یک شهر دینی است و در این شخصیت هیچ گاه نمی شود مفاخر و علما، مساجد کهن و گلدسته ها و مناره ها را حذف کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، علی قاسم، شهردار اصفهان، پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود میزبان سؤالات اصحاب رسانه در ابعاد مختلف فرهنگی، دینی، تاریخی، عمرانی، زیست محیطی و شهری بود.

شهردار اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیرامون مهترین شاخصه های شهر اسلامی از نگاه مدیریت شهری و جایگاه هویت کهن دینی شهر، عنوان کرد: نوع نگاه ما در بحث سیاست گذاری کلان شهر اصفهان، رفتن به سمت آرمان شهر «شهر اسلامی» است.

وی با بیان اینکه تحقق شهر اسلامی از دو بخش کالبد و روح تشکیل شده، گفت: شخصیت شهر اصفهان یک شهر دینی است و دراین شخصیت، هیچگاه نمی توان مساجد کهن، گلدسته ها و مناره ها و علمای بزرگ را حذف کرد.

قاسم زاده تصریح کرد: علاوه بر مباحث کالبدی، شهر دارای یک جان و روح است، مبنای ما در شهر اسلامی این است که شاهد تحقق اسماء الحسنی در اصفهان باشیم.

شهردار اصفهان: هویت دینی شهر اصفهان حذف شدنی نیست

وی توضیح داد: این بدان معنا است که در حقیقت به میزان ظهور و بروز اسماءالحسنی خداوند در شهر، بیشتر به سمت تحقق شهر اسلامی حرکت کرده ایم، به عنوان نمونه خداوند نظیف است، پس باید شهر اسلامی، تمیز باشد، خداوند عادل بوده پس عدالت شهری باید محقق شود، رزاق بودن از اسماء خداوند است که در شهر اسلامی زیبنده تحقق این امر است، خداوند جمال است و جمیل رادوست دارد، پس باید شهر زیبای خداوند شکل گیرد.

شهردار اصفهان افزود: افرادی که مخالف فریاد زدن اسلامیت اصفهان هستند و با تحقق شهر اسلامی در اصفهان مواضعی را بیان می کنند، به من پاسخ دهند آیا امکان حذف اِلمان های دینی چون مسجد شیخ لف الله، مسجد امامف مسجد جامع، مناره ها و گلدسته ها و گنبدهای فیروزه ای از شخصیت و پیکره اصیل اصفهان هستیم؟

وی اظهار کرد: نیاید از هویت اصلی اصفهان که هویت دینی، تاریخی و فرهنگی است، غفلت کرد.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه شهر اصفهان یک کلان شهر و چه بسا جهان شهر است، چرا که از نگاه بین المللی این شهر مورد توجه گردشگران و چه بسا دولتمردان است و قطعا گام های ما در مدیریت شهری باید مطابق این جهان شهری باشد.

وی با بیا اینکه شعار خود در مدیریت جدید شهری، «اصفهانِ من، شهری برایِ زندگی» انتخاب شده است، گفت: در این شعار پیامهایی نهفته هست، نخست آنکه در مطلع این شعار نشان از یک تعلق خاطر عمومی به اصفهان است و هرکسی این تعلق را داشته باشد به صرف علاقه مندی به اصفهان جدای از سلایق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حق زندگی در اصفهان را دارد و در این شهر می تواند زندگی کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در لوای این شعار مدنظر است که حداقل های زیست محیطی رعایت شود و احتیاجات ابتدایی فرد در حد بیولوژیکی تامین گردد، همچنین از دیگر شاخصه های اصفهان شهری برای زندگی این بوده که علاوه بر غنی بودن از لحاظ تامین نیازهای بیولوژیکی، به افراد احساس امنیت بدهد، شهری که به فرد احساس امنیت ندهد شهِر زندگی برای افراد نخواهد بود.

وی ادامه داد: سومین اصل برای یک شهر خوب برای زندگی، احساس عزت و احترام است، در شهر همه باید بهم احترام بگذارند و هیچ کس نباید مورد بی احترامی فرار گیرد، به گواه تاریخ شهر اصفهان همیشه مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان بوده است.

قاسم زاده عنوان کرد:احساس علاقه بین همشهریان، چهارمین شاخص برای شعار «اصفهان شهری برای زندگی است، همشهریان باید نسبت به سرنوشت هم دغدغه مند باشند.

وی پویایی وخودشکوفایی را شاخص دیگر اصفهان شهری برای زندگی دانست و تاکید کرد: پویایی وخودشکوفایی اوج یک شهر برای زندگی است، وقتی می گوییم «اصفهانِ من شهری برای زندگی» باید همه موارد فوق در آن تحقق یابد، خود شکوفایی یعنی آغاز جوشش، از این نقطه کار شروع می شود و تمام نخواهد شد. .

شهردار اصفهان اذعان کرد: در مسیری که انتخاب کردیم روی چند نکته تمرکز کردیم و این نکات را تحت عنوان میز با مدیریت خودم و با حضور همه افراد موثر داخل شهرداری و خارج از شهرداری برای انجام خدمت بهتر و سریعتر فراهم کردم.

وی توضیح داد: میز محلات، نخستین میز تعیین شده است، قرار براین بوده که در میز محلات، هرساله تعدادی از محلات شهر اصفهان، آبادتر شود و ارتقای فرهنگی، اجتماعی و عمرانی را در آنها شاهد باشیم.

قاسم زاده تشریح کرد: در قامت این برنامه ریزی قرار براین است الگوهای ارتباطی از طریق فرایندها و آیین های اجتماعی و تغییر و ارتقای کالبد محلات تغییر کند.

وی میز دوم را میز فرهنگ دانست و عنوان کرد: این میز متناسب با سیاست گذاری های شورای اسلامی شهر اصفهان و انتظار مردم از شهرداری است که در روزهای نه چندان دور شاهد اتفاقات خوب در سطح شهرخواهیم بود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: براین اساس میدان مشاهیر را در اصفهان ایجاد خواهیم کرد که از دل آن برای گردشگران، نام آوران و بزرگان اصفهان را معرفی کنیم که ترکیبی از دیوارنگارها و تنیس ها خواهد بود.

وی بیان کرد: میز سوم، میز هوشمندسازی، میز اقتصاد و سرمایه گذاری میز چهارم است که در پی پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران با حذف موانع است.

قاسم زاده با باین اینکه عزم مدیریت جدید شهری برای مبارزه با فساد و رانت، بسیار بالا است و اقدامات چندماه و دستگیری ۱۲نفر از مدیریت شهری در روزهای اخیر، حکایت از این مورد دارد گفت: این آغاز گر ورود پول حلال و مشروع به شهرداری و دوری از دخیل کردن مال نامشروع و رشوه است.

وی در پایان نسبت به بحث مهم و فاجعه آمیز فرونشست در شهر اصفهان و مشکلات ابنیه تاریخی و میراثی و دینی متاثر از آن اظهار کرد: براساس نشست های متعدد تخصصی راهکار اصلی ممانعت از فرونشست، ورود آب به زاینده رود و جریان دائمی آب است که باید محقق شود، اما راهکارها و تدبیرهایی در زمینه ابنیه تاریخی اندیشیده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha