شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ حجت الاسلام اصغری با تاکید بر لزوم یاد گیری مهارت و سواد رسانه ای گفت: رسانه ها ممکن است تنها بخشی از حقایق جامعه را بیان کنند و یا بخشی  از اتفاقات را به صورت تحریف شده بیان کنند و یا محتوای آن در خدمت قدرت حاکمه یا گروه خاصی قرار بگیرد، و لذا یادگیری مهارت های آن لازم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مجتبی اصغری، امروز در نشست علمی و پژوهشی که با موضوع ترویج سواد رسانه ای، ضرورتی برای پاسخ به تحولات روز جامعه، به مناسبت هفته پژوهش در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(سلام الله علیها)شهرستان ماکو برگزار شد، به تعریف سواد رسانه ای پرداخت و گفت: سواد رسانه ای درکی متکی بر مهارت است و بر اساس آن می توان رسانه ها و انواع تولیدات آن ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

وی اضافه کرد: رسانه ها ممکن است تنها بخشی از حقایق جامعه را بیان کنند و یا بخشی از اتفاقات جامعه و جهان را به صورت تحریف شده بیان کنند و یا محتوای این ابزار در خدمت قدرت حاکمه یا گروه خاصی قرار بگیرد، بنابراین رسانه ممکن است در خدمت عدالت اجتماعی و یا سلب عدالت اجتماعی باشد که نمونه آن را امروز در تهاجم ائتلاف عربستان به یمن شاهد هستیم که رسانه ها با زوایای مختلف آن را بررسی و انعکاس می دهند.

کارشناس دینی افزود: برای مقابله با دسیسه های رسانه ها، نیاز به مهارت و دانائی و درک مخصوص دارد که هر کسی نمی تواند وارد این میدان شود در سواد رسانه ای هم لازم است برای مسلط شدن، مهارتها را کسب کرد بدون آن ابزار نمی توان این مسئله را درک یا به نحوی تحلیل و بررسی کرد .

وی تصریح کرد: یک موبایل می تواند ما را به اطلاعات وسیع جهان برساند، و تلویزیون ، روزنامه ها، سایت ها، گروه های فضای مجازی پر است از اطلاعات مباحث مختلف است، با این حال که شرایط حاکمیت اشباع رسانه ای بر جهان مهیا است همه نیاز به چتر حفاظتی در نوع اطلاعاتی که دریافت می کنند، دارند و همانطور که هر غدائی را از دست هر کسی نمی توان گرفت و استفاده کرد، نمی توان به محتوای هر رسانه ای اعتماد کرد.

حجت الاسلام اصغری، ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه ای، آموزش مهارت های مطالعه و تجزیه و تحلیل اجتماعی سیاسی و اقتصادی رسانه ها را از نیازهای و ضرورت ها عنوان کرد و گفت: از جمله عواملی که به سواد رسانه ای کمک می کند، آشنایی با فضای اینترنتی است که می تواند در بهره وری مناسب تر از مباحث سواد رسانه ای کمک کند.

وی با بیان این که طعمه شدن افراد فاقد سواد رسانه ای در تور اطلاعاتی و فضای تخریبی رسانه ها موجب سردرگمی و شبهات متعدد می شود، اظهار کرد: در جهان امروزی اگر کسی مهارت های لازم را نداشته باشد صدمات جبران ناپذیری را خواهد دید و لازم است برای دانستن حقیقیت و مقابله با شبهات و پی بردن به تحریفات سواد رسانه ای کسب و ترویج شود .

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha