یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طلاب

حوزه/ اساتید حوزه علمیه اصفهان در کرسی آزاد اندیشی به بیان نظرات خود پیرامون علت کاهش انگیزه طلاب پرداختند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، کرسی آزاد اندیشی با موضوع علل انگیزه طلاب نسبت به دروس حوزوی، صبح امروز به مناسبت هفته پزوهش در مدرسه علمیه جده بزرگ و حضور طلاب برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط، معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به پیگیری مطالبات رهبری از حوزه های علمیه مبنی بر تحول در حوزه ها و ضرورت تغییر متون درسی حوزه، اظهار کرد: یکی از مطالبات رهبری طولانی بودن سال های تحصیل در حوزه می باشد که پیش نویس هایی مبنی بر کوتاه شدن، نوشته شده و امیدواریم برای سال آینده تحصیلی در حوزه علمیه اصفهان اجرایی شود.

وی بیان کرد: همیشه این موضوع را پیگیر بودم و معتقدم کتاب های رسائل و مکاسب کتاب های خوبی است، اما نه برای تمامی طلاب، باید این کتاب ها فقط برای کسانی که تخصصی فقه و اصول می خوانند، تدریس شود.

حجت الاسلام فرزین که به عنوان ناقد در این کرسی آزاد اندیشی شرکت داشت، ضمن انتقال دغدغه های طلاب نسبت به وضعیت کنونی حوزه ها و محتواهای درسی؛ علت اصلی بی انگیزه شدن طلاب را مشخص نبودن آینده طلاب و غیر کاربردی بودن دروس و همچنین عدم انسجام دوره های کنونی حوزه بیان کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به طولانی بودن دوره های مقدمات و سطح و هدر رفتن بخش عظیمی از دوره جوانی طلاب در حوزه های علمیه، نیازی به ارائه این حجم از دروس و محتواهای سنگین فقهی و اصولی در حوزه های علمیه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خطاط در ادامه با بیان این نکته که در حال حاضر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون اخذ مدارک علمی و ضرورت خواندن کتاب رسائل و مکاسب برای اخذ سطح ۲ و کفایه برای اخذ سطح ۳ تصریح کرد: در حال حاضر کاهش دروس و حذف برخی از کتاب ها، از حیطه اختیارات ما خارج است و ما هیچ اختیاری دراین زمینه نداریم.

وی ادامه داد: در حال رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و پیگیریم آنها را متقاعد کنیم قانون تحصیل ۶ساله طلبه برای دریافت سطح یک راتغییر و اصلاح کنند.

در ادامه ی این نشست، پرسش ها و دغدغه های طلاب نسبت به وضعیت کنونی حوزه و مشکلات طلاب بیان گردید و جلسه به صورت پرسش و پاسخ خاتمه یافت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha