سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام مقیمی حاجی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: با نگرش مدیر حوزه، قرار شد حوزه نقش واسط در پاسخ به سوالات و چالش‌های نظام داشته باشد که یک بعد کار شناسایی مشکلات و پاسخ صحیح به آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، یازدهمین جلسه هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع عرفان در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این نشست گفت: با نگرش مدیر حوزه، قرار شد، حوزه نقش واسط در پاسخ به سوالات و چالش‌های نظام داشته باشد که یک بعد کار شناسایی مشکلات و پاسخ صحیح به آن‌ها است.

وی در ادامه افزود: موضوعات و محورهای کمیته، با نسخه جدید بروز شود و محورهای کمیته، آسیب‌شناسی و اصلاح شود تا گرهی از مشکلات جامعه باز شود. البته باید کارهای دیگر مانند تصویب قانون نیز انجام شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت توجه به رویکردهای علمی،‌ راهبردی و کاربردی در مراکز علمی گفت: در راستای گفتمان سازی در مراکز و نهادهای علمی جهت توجه به مسأله محوری در انجام پژوهش و سیاست‌گذاری باید تلاش شود.

وی تأکید کرد: با توجه به گذر زمان اولویت‌ها و مسائل باید مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار بگیرد و این موضوعات و محورها در فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

طرح مباحث، اولویت‌ها و نقطه نظرات

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

توجه ابعاد اخلاقی و عرفانی دفاع مقدس و راه‌های انتشار آن در جامعه، تبیین ابعاد عرفانی انقلاب اسلامی با تکیه‌بر رهبری و اندیشه عرفانی امام خمینی، توجه به مبانی و ابعاد مورد تأکید مقام معظم رهبری بر عرفان عملی، استفاده از ظرفیت‌های عرفانی در پاسخ به مسائل جدید و نوپدید، تبیین ابعاد عرفانی بیانیه گام دوم و آسیب‌شناسی حوزه علمیه از جهت عرفانی بخشی از نکات و دغدغه‌های حاضران در این جلسه بود.

همچنین تبیین کانون‌های معنویت در عرصه بین‌الملل، استفاده از ظرفیت عرفان و اخلاق برای تقریب مذاهب اسلامی، استفاده از ظرفیت عرفان اسلامی در تقابل با اندیشه تکفیر، نقش عرفان اسلامی در تولید علوم انسانی اسلامی، استفاده از ظرفیت عرفان اسلامی در ترویج فرهنگ کار و اشتغال (فرهنگ فتوت)، توجه به نقش عرفان اسلامی در اخلاق مسئولیت و مسئولیت‌پذیری (معنویت سازمانی) و نگرش عرفان اسلامی به رهبر جامعه (ظرفیت عرفان اسلامی در تبیین نظریه ولایت‌فقیه) از دیگر مباحث و نکاتی بود که در این نشست مطرح شد.

توجه به ابعاد عرفان در لایه ها و قالب های رسانه، تهیه نظام مسائل عرفان اسلامی (نیازسنجی عرفان اسلامی)، استفاده از روش های پژوهش نوین و کاربرد آن در علوم عرفانی، ضرورت ایجاد اطلس عرفان و تصوف در جهان و ظرفیت های تقریب، استفاده از ظرفیت های عرفان اسلامی در گسترش فرهنگ اسلامی در مقایسه با فقه و کلام، ضرورت شناخت و بررسی جریانشناسی عرفان در حوزه علمیه و ارائه مشاوره به متولیان رسانه در مورد امور عرفانی از دیگر نکات مطرح شده در این جلسه بود.

شایان ذکر است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با هدف بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی» سلسله‌ نشست‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، ترجمه و ... را برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha