دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: تعریف جامع از شاخص‌های متعالی، چهار مؤلفه دانشی، بینشی، ارزشی و روشی است که در شخصیت مفاخر باید تجلی پیدا کند و بروز و ظهور روشن داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در همایش ملی نکوداشت مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محمود حسینی شاهرودی که امروز در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، گفت: حوزه‌ی کهن خراسان به برکت همجواری با بارگاه امام رضا(ع)، از نخبگان و بزرگان نام‌آور علمی در عرصه‌های دانش عقلی و نقلی برخوردار بوده و هست.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ساماندهی حرکت با برکت تکریم و تجلیل از مفاخر حوزه‌های علمیه مسئله‌ی مهمی است، تصریح کرد: برای یک اقدام شایسته در این راستا و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها به منظور اجرای شایسته و بایسته، به ساماندهی در قالب یک نظام سازی در رابطه با مسئله تجلیل و تقدیر از مفاخر نیاز داریم تا این‌گونه مراسم روزبه‌روز سازمان‌یافته‌تر، پربارتر، گسترده‌تر و باکیفیت بهتر برگزار شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان در خصوص ساماندهی مراسم تجلیل از مفاخر تشریح کرد: نخستین مسئله، بحث نظام سازی هدفمند و کاربردی و در طراز مفاخر بزرگ است، یعنی حرکت ما نظام‌مند و هدفمند و کاربردی و در تراز مفاخر که اسوه و الگوی حرکت‌های علمی و عملی ما در طول تاریخ بوده و هستند، صورت گیرد و تشریفاتی نباشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مفاخر یک تعریف ارزشمند و آموزنده دارد، ابراز کرد: شاخص‌های آن باید مورد توجه قرار گیرد تا بدانیم به چه کسی بگوییم جزو مفاخر است و از او به‌عنوان یک سرمایه بهره ببریم.

وی با اشاره به تجلیل از مقام شامخ حضرت آیت الله حسینی شاهرودی به عنوان فقیهی وارسته و عالمی عامل که به‌حق از مفاخر نام‌آور جهان تشیع هستند، اظهار کرد: تعریف جامع از شاخص‌های متعالی، چهار مؤلفه دانشی، بینشی، ارزشی و روشی است که در شخصیت مفاخر باید تجلی پیدا کند و بروز و ظهور روشن داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به نکته سوم در برگزاری مراسم تجلیل از مفاخر یعنی توجه به ابعاد سازنده و احیاگر آنان، اظهار کرد: ابعاد مختلف زندگی یک شخصیتی که به‌عنوان مفاخر می‌تواند مطرح باشد برای ما درس‌آموز و مهم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: توجه به برجستگی‌های علمی و روشی و آثار ماندگار پژوهشی و نیز اهتمام به ویژگی‌های عملی معطوف به سه رسالت «هدایت دینی»، «زعامت سیاسی» و «خدمت اجتماعی» می بایست در هر شخصیتی که جزو مفاخر است، تجلی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: الگوی هویت‌ساز ماندگار با سبک زندگی و مشی مردمی، تشکیل یک حلقه علمی از زنجیره حرکت کامل اجتهادی روبه‌جلو، نوآورانه و پاسخگو و نیز تاسیس حلقه ای در زنجیره استمرار امامت و ولایت، معطوف به رسالت عدالت‌گستری و مبارزه مداوم و تاریخی با طاغوت ها و ایستادگی در برابر خودکامگی آنان بنا بر رسالت «ان العلما حصون الاسلام»، از دیگر نکات قابل‌ توجه در ابعاد شخصیتی مفاخر دین است.

وی در پایان با بیان اینکه این همایش از شخصیتی فاخر در همین چارچوب و با این ویژگی‌ها برگزار می‌شود، بر شکل دادن و تقویت ظرفیتی برای مفاخر حوزه علمیه و ارائه و دریافت نظرات در راستای بهبود حرکت با برکت یادشده تاکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha