یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علم و دین

حوزه/ حجت الاسلام ملکیان گفت: به نظر می رسد علوم حوزوی واسلامی در دانشگاهها (حدود ۳۵۰ رشته علوم اسلامی از کارشناسی تا دکتری) باید با هماهنگی و مجوز حوزه های علمیه باشد و این مسئله ای است که اتفاق نیافتاده است، بنابراین آینده علوم اسلامی و حوزوی در دانشگاهها، در هاله ای از ابهام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، کلیات بحث چیستی علم و دین و ارتباط و عدم ارتباط این دو با هم در زمان معاصر بسیار مهم و ضروری است، به این علت که صدها چالش در این دو حوزه اتفاق افتاده است و هزاران سوال و شبهه به صورت طبیعی یا مصنوعی ایجاد شده است. ما باید روشن سازیم که قلمرو دین و علم تا کجاست و جایگاه این دو کدام است؟ آیا در موضوعاتی مثل کرونا باید علم پیشتاز باشد یا دین و یا هر دو؟؛ حل آن فقط باید در نهاد علم صورت بگیرد یا دین هم در بخشی از آن یا تمام آن نظر و ایده دارد؟ آیا علم اقتصاد اسلامی یا سیاست اسلامی داریم یا اینها علم محض و علوم انسانی و اجتماعی هستند. کدام نهاد علمی حوزه یا دانشگاه باید به اینگونه علوم بپردازند.؟

برای پاسخ به این سوالات، شبهات و ابهامات باید اول این دو (دین و علم) را به صورت امروزی تعریف و جایگاه و نهاد مربوطه را مرزبندی کنیم. در همین رابطه با حجت الاسلام رسول ملکیان اصفهانی، پژوهشگر حوزوی گفتگو کردیم که در ادامه می‌آید:

حوزه / تعریف علم و دین به صورت مجزا چیست؟

در تعریف علم چیست، ما با سه دیدگاه کلان روبرو هستیم، تعریف علم از دیدگاه فلاسفه؛ از دیدگاه دانشمندان دینی و تعریف علم از از نگاه علوم معاصر مثل تجربی یا طبیعی یا …در حقیقت مجموعه دانستنی‌های بشر را علم می‌گویند.

اما در تعریف دین باید گفت، دین نیز علم است و علم به معنای عام شامل دین نیز می‌باشد اما منبع آن وحی بوده؛ پس دین مجموعه‌ای برگرفته از اعتقادات و باورها؛ و رفتارها و عملکردها و اخلاق است.

تقسیم بندی علم به چه صورت است؟

در تقسیم و دسته بندی علوم، معیارهای مختلفی را می‌توان مد نظر قرار داد که مهمترین آنها از این قرار هستند، تقسیم بر اساس اسلوب و روش تحقیق؛ بر اساس هدف و غایت و بر اساس موضوع است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علوم را به دوازده گروه تقسیم کرده است مثل گروه علمی و کاربردی؛ گروه دامپزشکی؛ گروه علوم اجتماعی؛ گروه علوم انسانی؛ گروه علوم پایه و… همچنین می‌توان علم را بر اساس رده بندی کتابخانه‌ای کنگره (LCC)، به ۲۱ رده و یا بر اساس دیویی به ده رده اصلی تقسیم کرد.

تعداد رشته‌های علمی در دانشگاه‌های کشور حدود ۵۷۲۵ رشته می‌باشد؛ که حدود ۳۵۰ رشته آن علوم حوزوی و اسلامی است ولی در جهان حدود ۱۵ هزار رشته علمی ثبت شده است.

جایگاه علم از منظر قرآن چیست؟

در قرآن از علم ستایش و تمجید شده است و حدود ۷۷۵ آیه درباره علم گفت‌وگو کرده است.

در حوزه علمیه رشته‌های تخصصی سطح دو، سه و چهار حدود ۴۰ رشته است. بر اساس درختواره جدید حوزه‌های علمیه، علوم را به ۱۶ حوزه دانشی و به حدود ۴۰۰ رشته و گرایش تقسیم شده است که البته نیاز به تولید کتاب‌های تخصصی در این رشته‌ها و تربیت خاص اساتید است.

وظیفه ما در قبال علم چیست؟

علم به معنای عام در زمان ما گسترش و پیشرفت شایانی کرده است و هرروز شتاب بیشتری می‌گیرد، ما باید به همه علوم احترام بگذاریم و همه علوم نزد ما معتبر باشد، نمی‌توان با مارک‌ها و برچسب‌های مختلف بخشی از علوم را بی اعتبار بشماریم.

همچنان که از علوم مهندسی، پزشکی، کشاورزی و هوافضا و… استفاده می‌کنیم، باید از علوم انسانی و اجتماعی و هنر نیز بهره مند شویم. برای اینها ارزش علمی قائل شویم. بخصوص حوزویان باید به این علوم بها و ارزش لازم را بدهند، نقد و بررسی و بومی سازی به جای خود محفوظ است.

دانشگاهیان باید بدانند که تا حدود یک قرن قبل اکثر این علوم در حوزه‌های علمیه بوده و در این نهاد علمی بحث و تولید می‌شد چرا که مهد اولیه این علوم با فراز و نشیب حوزه علمیه بود.

جایگاه علوم اسلامی در میان علوم چگونه است؟

علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه باید توسط مراکز علمی و دانشگاهیان به رسمیت شناخته شود و بدانند تا هم اکنون مرجعیت این علوم الهی و دینی و اسلامی حوزه‌های علمیه است.

به نظر می‌رسد علوم حوزوی و اسلامی در دانشگاه‌ها (حدود ۳۵۰ رشته علوم اسلامی از کارشناسی تا دکتری) باید با هماهنگی و مجوز حوزه جای علمیه باشد و این مسئله‌ای است که اتفاق نیافتاده است. بنابراین آینده علوم اسلامی و حوزوی در دانشگاه‌ها در هاله‌ای از ابهام است. آیا با اینکه علوم نجوم و طب درگذشته نزدیک (تا ۵۰ سال قبل) در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شد امروز دانشگاه‌ها اجازه چنین امری را می‌دهند.

حوزه / چه راهکاری برای حل مشکل عدم هماهنگی با حوزه‌های علمیه در رابطه با علوم اسلامی در دانشگاه‌ها دارید؟

مسائل و چالش‌های حکمرانی و جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف انسانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاست، فرهنگ، نظم، امنیت و… بخصوص مسائل مشترک علم و دین تا حد ممکن احصا گردد؛ باید با راهبردهایی توسط نهاد علم حوزه و دانشگاه طراحی و مدیریت گردد چرا که باید دانست نظام سلطه‌ای در جهان وجود دارد که امکان رشد علمی را در جهان کنترل و مدیریت می‌کند و با انواع توطئه‌ها و ابزارها جلوی پیشرفت علم را در بعضی از کشورها می‌گیرد، نمونه‌های واضح انرژی هسته‌ای؛ علم هوا فضا و...

طلاب و اساتید برای نشر علم دینی در عرصه بین‌الملل چه باید بکنند؟

طلاب و دانشجویان و اساتیدی که می‌خواهند علم دینی را در حوزه بین‌الملل نشر دهند باید چند گام را در نظر داشته باشند، گام اول؛ اسلام شناسی جامع عمومی و تخصصی، گام دوم؛ فهم زبان و فرهنگ ملت‌ها، گام سوم: آشنایی جامع و کامل و نگاه بین‌الملل و گام چهارم: جهانی سازی علوم اسلامی است.

کنش و واکنش‌های علمی و روحی و روانی و درجات و مراتب علمی در حوزه علوم اسلامی به خصوص در حوزه علوم تخصصی و فوق تخصصی علوم اسلامی بسیار مهم است، زیرا افراد بسیاری سعی داشتند علوم اسلامی را تطبیق بدهند که در این راه مغلوب شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha