یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام سیدجمال حسینی

حوزه/ استاد حوزه علمیه کردستان با اشاره به این که در دهه های اخیر کارکرد مساجد به ادای فرایض دینی محدود شده است، گفت: وجود یک مسجد فعال و پویا می تواند به عنوان یک مرکز جامع، بخش اعظمی از محله را پوشش دهد.

حجت الاسلام سیدجمال حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان گفت: از ابتدای آغاز اسلام شاهد ایجاد مساجد به عنوان پایگاه جامع برای مسلمین بودیم به نوعی که مسجد در زمان رسول الله(ص) به نوعی یک پارلمان برای مسلمین شناخته می شد.

استاد حوزه علمیه کردستان با اشاره به این که در دهه های اخیر کارکرد مساجد به ادای فرایض دینی محدود شده است، ادامه داد: وجود یک مسجد فعال و پویا می تواند به عنوان یک مرکز جامع، بخش اعظمی از محله را پوشش دهد، بنابراین ضروری است که افزایش تنوع کارکرد مساجد اولویت مسئولان و نهادهای دینی و فرهنگی کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه زمینه های جذب جوانان و نوجوانان به مساجد مهیا شود، افزود: باید از یک سو کارکرد مساجد متنوع شود و از سوی دیگر با انجام کارهای فوق برنامه، فرهنگی، اجتماعی و... به نوعی راه را برای ورود نسل های نوجوان و جوان به این مکان فراهم شود.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه پویایی مسجد با جوانان و نوجوانان معنا پیدا می کند، افزود: قشر نوجوان و جوان با توجه به انرژی که دارند می توانند زمینه تحول در مساجد را فراهم آورند و از سوی دیگر ائمه جماعت در مساجد نیز می توانند در این تحول نقش آفرین باشند.

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: مساجد اگر دارای کارکرد متنوع در موضوعات مختلف باشند به مرور زمان می توانند بهترین عامل پیشگیری از وقوع جرائم و ناهنجاری های اجتماعی باشند. البته باید زمینه تعامل بیشتر هیات امناء مساجد فراهم شود و از سوی دیگر موازی کاری هایی که در مساجد انجام می گیرد از بین برود و فعالیت ها هماهنگ و منسجم و در یک مسیر مشترک حرکت کنند که در این میان نقش روحانی مسجد می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

استاد حوزه با اشاره به اینکه رسیدن به تمام این برنامه های نیازمند حمایت های همه جانبه نهادها و سازمان های فرهنگی کشور است، گفت: برای توسعه کارکردهای بیشتر مساجد و مهمتر از آن تداوم این کارکردها باید نهادها و سازمانهای فرهنگی و مذهبی ارتباط کاملی با مسجد و هیات امناء آن داشته باشند که این خود زمینه پویایی این مکان مذهبی و فرهنگی را بیش از پیش فراهم می آورد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha