شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سند الگوی اسلامی ایرانی پيشرفت

حوزه/ استاد جامعة المصطفی العالمیه گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مطابق با سیره پیامبران، آرمان‌ها، اهداف، معیارها و ویژگی‌های اسلامی و به صورت جامع و متقن ترسیم شده و نتیجه تحقق آن، برخورداری از جامعه‌ای آزاد و سرشار از عدالت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ایران به برکت قابلیت‌های انسانی و موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی و منابع سرشار، یکی از خاستگاه‌ها و مهدهای اصلی تمدن در جهان بوده و در تاریخ کهن و پر فراز و فرودش، به رغم دشمنی‌ها و تهدیدهای خارجی، به پشتوانه جریان عمیق فرهنگی و استقامت مردمانش، همواره پایدار و سرافراز مانده و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بسترساز توسعه این مهم در ۵۰ ساله آینده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی جعفر پیشه فرد، در گفت و گویی مخاطبان سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را نهادهای سیاست‌گذار و برنامه ریز و همه مردم ایران دانست و گفت: از آنجا که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سندی بالادستی برای همه اسناد برنامه‌ای کشور و چشم‌اندازها و سیاستگذاری‌های کلان کشور است، نهادهای سیاست‌گذار و برنامه‌ریز کشور، مخاطبان اصلی الگو در سطح کلان و در حوزه مأموریت خود هستند اما بر اساس آنچه در سند الگو و در بخش رسالت ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران تصریح شده، مخاطبان الگو عموم مردم ایران هستند و باید از ظرفیت عظیم آحاد ملت ایران به ویژه نخبگان در مراحل تبیین، گفتمان‌سازی، مدیریت کلان، اجرا و نظارت به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، منابع انسانی از جمله عوامل مؤثر و تحول‌آفرین در راهبری و مدیریت جوامع انسانی است که در شکل‌گیری جامعه‌ای پیشرفته، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد؛ لذا برنامه‌ریزی برای تأمین منابع انسانی در تراز نظام اسلامی و برای تحقق اهداف الگو از اولویت‌های مهم در مرحله اجرای الگو است.

مدیر مسئول مجله گفتمان فقه حکومتی و مدیرعامل مؤسسه احیای امر طاها بیان کرد: با توجه به نقش تعیین‌کننده مردم در اجرای سند الگو، لازمه تحول و پیشرفت، بیداری آحاد جامعه و یقظه اجتماعی است. بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، همه ما مأمور هستیم برای خدا قیام کنیم و اولین قدم، قیام و بیدار شدن از خواب غفلت است. بیداری آحاد مردم و جامعه اسلامی، خودآگاهی و پرهیز از غفلت، نقطه شروع برای پیشرفت واقعی است. با توجه به اهمیت منابع انسانی، اگر به نقش و جایگاه انسان، درست و دقیق توجه شود در هر زمینه و به‌خصوص در سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی پیشرفت، موفقیت قطعی است و این همان مسیر انبیا، اولیا و بزرگان دین است.

پیشه فرد تاکید کرد: آنچه مطابق سیره انبیا مهم است ساختن انسان و یقظه اجتماعی است و تنها با حرکت در مسیر انبیا و استمداد از الگوهای آنها می‌توان پیشرفت کرد و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مطابق با سیره پیامبران، برای جامعه اسلامی، با آرمان‌ها، اهداف، معیارها و ویژگی‌های اسلامی و به صورت جامع و متقن ترسیم شده و نتیجه تحقق آن، برخورداری از جامعه‌ای آزاد و سرشار از عدالت است؛ جامعه‌ای که مردم در اداره کشور، آینده و پیشرفت خود، نقش و اثر دارند.

وی افزود: جامعه‌ای دارای عزت و استغنای ملی، برخوردار از رفاه و مبرای از فقر و گرسنگی، دارای پیشرفت‌های همه‌جانبه، جامعه‌ای بدون سکون، رکود و توقف و در حال پیشروی دائم و در یک کلام سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، زمینه‌ساز جامعه آرمانی است جامعه‌ای که در آن، آرمان‌ها و اهداف اسلامی و آرزوهای بزرگی که اسلام برای بشر ترسیم کرده تحقق پیدا می‌کند و انسان‌ها می‌توانند در سایه‌سار آن، به کمال معنوی و کمال الهی برسند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha