پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
کد خبر: 1153987
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۴
طباطبایی

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: مسکن یکی از ضروریات بشر است و امام (ره) در فرمایشات اولیه خود نیز فرمودند که باید همه سرپناه داشته باشند و باید زمین رایگان در اختیار فقرا قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در بازدید از مسکن طلاب فولادشهر ضمن تقدیر از دست اندرکاران تهیه مسکن طلاب و با اشاره به اهمیت و ضرورت انجام این کار، اظهار داشت: مسکن یکی از ضروریات بشر است و امام (ره) در فرمایشات اولیه خود نیز فرمودند که باید همه سرپناه داشته باشند و باید زمین رایگان در اختیار فقرا قرار گیرد.

وی با بیان حدیثی از رسول خدا(ص) در خصوص اهمیت رسیدگی به امور مخلوقات، گفت: حضرت در این حدیث می‌فرماید " اَلْخَلْقُ عِیَالُ اَللَّهِ فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَی اَللَّهِ مَنْ نَفَعَ عِیَالَ اَللَّهِ " مخلوقات اعم از گیاه، حیوانات و بشر، عیال خدا بوده و محبوب‌ترین انسان‌ها نزد خداوند افرادی هستند که به عیالات خدا خدمت کنند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: هر چه این عیالات بهتر باشند، ثواب خدمت به آنها بیشتر است و فتوای برخی از علما نیز این بوده که اگر درختی از بی آبی در حال خشک شدن است، مسلمان حق ندارد از کنار آن عبور کند و اگر درخت متعلق به دیگران نیز باشد از آنجا که مخلوق خدا است باید به آن آب داد و نباید از بین برود و در مورد حیوانات نیز به همین ترتیب است.

وی مرحله بالاتر خدمت به مخلوقات خدا را خدمت به انسان‌ها عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که این مسئله به انسان می‌رسد مرحله بالاتری وجود دارد، مخصوصا اگر انسان‌هایی باشند که قصد آنها در تحصیل به جزء خدمت نیست.

وی اضافه کرد: طلبه می‌تواند سراغ امور دیگر برود، اما به صراحت قرآن کریم، روحانی و طلبه شدن جزء واجبات کفایی است، یعنی جمعی از مردم باید این علم را بیاموزند و به مردم یاد دهند، هم چنان که قرآن کریم می‌فرماید " فَلَوۡلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرۡقَةٖ مِّنۡهُمۡ طَآئِفَةٞ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی ٱلدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوۡمَهُمۡ "یعنی در هر طائفه‌ای باید گروهی این کار را انجام دهند و تفقه در دین نموده و به مردم بیاموزند.

عضو خبرگان رهبری، خدمت به طلاب و روحانیون را بهترین خدمت به خلق خداوند دانست و یادآور شد: همه علوم برای زندگی لازم است و همگی ضرورت دارد، اما آن موردی که قرآن فرموده باید جمعی این کار را انجام دهند تنها درباره علم دین است، حال اگر انسان به این گروه یعنی طلاب علوم دینی خدمت کند، به طور قطع به جمع بهتری خدمت کرده است.

وی با تأکید بر بهبود کیفیت شهرسازی به ویژه افزایش فضای سبز در شهرها، تصریح کرد: زمین‌هایی که برای فضای سبز قرار داده شده، اندک است در حالی که فضای سبز بسیار مهم بوده و باید کاری کنیم که شهر ما شهر مهندسی باشد، اما متاسفانه حتی برخی از ساختمان‌ها نیز با استاندارد دینی ساخته نشده‌اند.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: در ایران، زمین به مقدار کافی وجود دارد و لذا باید سعی کنیم شهرهای خود را زیبا کنیم، چرا که شهر پیشانی کشور است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha