چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
 آیت الله مهدوی

حوزه / امام جمعه موقت اصفهان گفت: امام علی (ع) در حدیثی چهار ویژگی برای فقیه کامل بیان می‌کنند، نخست اینکه مردم را از رحمت خدا مأیوس نکند، مردم را کامل از عذاب خداوند ایمن نسازد، برای مردم تجویز به معصیت نکند و اتصال دائمی به قرآن را تجویز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امروز به بهانه دومین سالگرد رحلت آیت الله مهاجر و ارزش فقیه وعالم اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۲۸ سوره فاطر می‌فرماید «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ…» (از میان اصناف بندگان تنها مردمان عالم و دانا مطیع و خدا ترسند)

وی با بیان اینکه امید است که ما و خاصه جوانان از منش و روش مرحوم آیت الله مهاجر بیاموزیم، گفت: تجلیل از بزرگان و علمای اسلام در حقیقت تجلیل و تقدیر راز اسلام است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین (ع) در باب ارزش فقیه و‬ عالم از اصول کافی ابراز کرد: امام چهار معیار را در این حدیث (قَالَ (ع): الْفَقِیهُ کُلُّ الْفَقِیهِ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ یُؤْیِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ لَمْ یُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَکْرِ اللَّه‏…) ذکر می‌کنند که فکرمی‌کنم مصداق بارز آن مرحوم آیت الله مهاجر بودند.

وی ادامه داد: فقیه کسی است که مردم را از رحمت خدا مأیوس نکند، به طریقی صحبت نکند که گناهکار به گذشته خود بنگرد و از رحمت خدا مأیوس شود، فقطه همه را زیر چتر رحمت خداوند جمع می‌کند.

آیت الله مهدوی افزود: دومین خصوصیت فقیه از منظر امام علی (ع) این است که به طریقی هم سخن نگوید که مردم را از عذاب خداوند ایمن سازد، فقیه کسی است که حرکت و زندگی را بر محور تعادل تعریف می‌کند و یک حرکت عاقلانه را برای مردم ترسیم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فقیه باید چون یک راننده، حرکت متعادل داشته باشد و با ترمز و گاز همزمان بهره ببرد، تصریح کرد: مردم با هر درجه و جایگاهی نباید خود را مبرّا از عذاب خداوند بدانند.

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: سومین خصوصیتی که امام علی (ع) برای فقیه تاکید دارد این است، فقیه کسی است که برای مردم تجویز به معصیت خداوند نکند، به عنوان مثال هرگز فقیه مردم را تشویق به ربا در بانک‌ها نمی‌کند، فقیه مرزبان حدود الهی است، حال مردم ممکن است همراهی کنند یا نه.

استاد حوزه عنوان کرد: علم فقیه و دانش او اقتضا می‌کند که مردم را ترخیص در معصیت نکند، چهارمین خصوصیت اینکه، فقیه؛ قرآن را رها نمی‌کند، فقیه حقیقی وصل به قرآن است و مکرراً مردم را به اتصال با قرآن تشویق می‌کند.

وی یادآور شد: اتصال با قرآن در آیات قرآن با واژگانی به کاررفته است که در آن معنای مستمر نهفته است؛ بنابراین فقیه، فانی در خداوند است و کسی را دعوت به خود نمی‌کند و تمام وجود آن از خدا پر شده است، مرحوم آیت الله مهاجر به حقیقت این چنین بودند.

وی با تاکید بر اینکه فقیه، همه را از غذای معنوی سیر می‌کند، تذکر داد: عبرت گرفتن از سیره علمای خلف باعث رشد و تربیت ما می‌شود.

آیت الله مهدوی با اشاره به کلامی از امام علی (ع) مبنی بر «ای مردم اگر در علم تفقه (فهم دین) نباشد، خیری در آن نیست»، گفت: ما طبق روایات علم زیادی داریم، ولی یکسری علومی که در آن تفقه هست، مورد نظر اسلام است.

وی ابراز کرد: امام علی (ع) در روایتی دیگر می‌فرماید «ارزشمندترین اعتقادات این است که باقی را از فانی را تشخیص دهی» آن یک نوع علم است، بهترین علم از منظر امام علی این خصوصیت را دارد که بر اساس آیات قرآن، تفقه در دین همان علم باقی است.

استاد حوزه ادامه داد: امام علی همچنین تذکر دادند قرائتی که در آن تدبر نیست، در آن خیری نیست و عبادتی که در آن تفکر نباشد، خیری ندارد، جوان باید بداند اقامه نماز دلیل عقلی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha