چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/دیدار مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اسقف اعظم ارامنه در اصفهان

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: ارتباط بین پیروان ادیان توحیدی یک تاکتیک کوتاه مدت نیست، بلکه استراتژی است که در میان مفاهیم دینی و فرامین رسل ما، بر این اصل راهبردی تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ظهر امروز در دیدار با اسقف سیپان کاشجیان، پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران اظهار کرد: من به همراه مسئولان حوزوی قم و اصفهان و به نمایندگی از آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، سال جدید میلادی و میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی بیان کرد: ما معتقدیم اولیایی مثل حضرت مریم، حضرت عیسی مسیح و حضرت زهرا (س) و شخصیت‌هایی چون سردار سلیمانی محدود به یک کشور، دین و مذهب نیستند و بلکه شخصیت‌های جهانی هستند که همه انسان‌ها باید از این افراد درس بگیرند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما مسلمانان، حضرت عیسی مسیح (ع) را از پیامبران اولوالعزم می‌دانیم و حضرت مریم (س) را از برترین زنان عالم دانسته، به نحوی که در قرآن کریم آن میزانی که از زندگی شخصی حضرت مریم و ده‌ها کرامتی که از حضرت عیسی مسیح (ع) نقل شده است راجع به زندگی شخصی پیامبر اکرم (ص) نیامده است.

وی تاکید کرد: ما شیعیان در میان دنیای اسلام، عُلقه های بیشتری با مسیحیان داریم و نقاط اشتراک زیادی بین ما و مسیحیان است، یکی از علقه های مشترک بین شیعیان و مسیحیان این است که هر دو معتقدیم روزی تاریکی عالم از بین خواهد رفت و حضرت مهدی (عج) منجی عالم بشریت در کنار حضرت عیسی (ع) دنیا را نورانی و پر از عدل و داد خواهند کرد.

حجت الاسلام حسینی کوهساری اظهار کرد: میلاد حضرت مسیح را از این بابت هم عید خود می‌دانیم، همچنین با مسیحیان ارمنی که در داخل کشور هستند، علقه های مشترک دیگری داریم؛ این که از یک تاریخ و یک نژاد مشترک هستیم و تجربه صدها سال زندگی در کنار یکدیگر را داریم.

وی ابراز کرد: همه این نقاط مشترک ارتباط، انس و محبت میان مسلمانان و مسیحیان را بیشتر می‌کند؛ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از طرف حوزه‌های علمیه تلاش داشتیم که زمینه را برای ارتباط هرچه بیشتر با مسلمانان دنیا داشته باشیم، لذا رویکرد تقریب مذاهب را در پیش گرفتیم و در عرصه بین بین‌الملل سعی کردیم نگاه ما فقط شیعه نباشد، بلکه نگاه ما همه دنیای اسلام باشد و به دنبال اتحاد همه پیروان ادیان توحیدی و ابراهیمی در عالم باشیم.

عنوان کرد: تلاش شده در حوزه‌های علمیه مطالعات تطبیقی و مشترک را گسترش دهیم؛ امروزه صدها نفر از طلاب حوزه علمیه را داریم که با مسیحیت و دیگر ادیان آشنایی کامل دارند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم شناخت بهتر بین ادیانی می‌تواند بسیاری از سو تفاهمات را برطرف کند، همچنین فراتر از این شناخت و مطالعه، گفتگوهای سازنده با رهبران ادیان توحیدی و مسیحیان را توسعه داده‌ایم؛ در خلال این سال‌ها گفتگوهای متعددی میان علمای قم و اصحاب دیگر ادیان برقرار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه در مواضعی هم از گفتگو عبور کرده‌ایم و وارد ارتباط عمیق‌تر شده‌ایم، گفت: ارتباط بین پیروان ادیان توحیدی یک تاکتیک کوتاه مدت نیست، بلکه یک استراتژی است و در میان مفاهیم دینی و فرامین رسل، بر این اصل راهبردی تأکید شده است و روایات اهل بیت ما بر این اصل توجه دارد.

وی متذکر شد: ما آیات قرآن و روایات فراوانی داریم که بر این اصل تأکید دارد؛ در طول تاریخ هم، تجربه نشان داده این اصل همزیستی مسالمت‌آمیز وجود داشته است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه امروزه این مطلب اهمیت دوچندان پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: علت تعامل بیشتر این است که در دو قرن اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفت که دین از صحنه زندگی بشر حذف شود، در بخشی از عالم اندیشه‌های سوسیالیستی و مارکسیستی دین را افیون اندیشه‌های بشر می‌دانست و در بخش دیگر عالم، اندیشه‌های اومانیسمی و لیبرالیستی دین را به زاویه برده بود.

وی بیان کرد: بشر بعد از دو قرن مبارزه با این اندیشه به نتیجه رسید که بدون دین و اخلاق نمی‌تواند زندگی کند؛ بشر امروز با بحران‌هایی مواجه شده است که بخش عمده آن به دلیل فاصله گرفتن از دین بود، لذا بشر امروز به دنبال بازگشت به دین و اخلاق است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری توضیح داد: ما می‌توانیم با تکیه بر اشتراکات خود جبهه مشترک توحیدی را تشکیل دهیم؛ همه مردم دنیا فارغ از دینی که دارند با انواع شبهات مواجه‌اند و جریانات الحادی و انحرافی به شدت فعال هستند.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات به دنبال آن هستند، اخلاق، دین و معنویت را از بین ببرند؛ در این برنامه‌ریزی که صورت می‌گیرد، فرقی نمی‌کند که طرف مقابل مسلمان، مسیحی و یا بودایی باشد، آن‌ها فقط به دنبال آن هستند برای رسیدن به ثروت و قدرت دین را از بین ببرند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تاکید کرد: توده‌های مردم به شدت دنبال بازگشت معنویت هستند، ما می‌توانیم در این جبهه بندی به کمک مردم بیاییم و در برابر کارتل‌های قدرت و ثروت بایستیم، در این زمینه حوزه‌های علمیه و مراجع عظام آمادگی همه جانبه خود را اعلام می‌کنند.

وی عنوان کرد: امید داریم این تعامل و همکاری با مسیحیان داخل کشور یک الگو و نمونه‌ای برای تمام مسیحیان و مسلمانان در دنیا شود.

در ادامه مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور متن پیام تبریک آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور به اسقف سیپان کاشجیان را قرائت کرد.

ارتباط با پیروان ادیان توحیدی تاکتیک نیست، استراتژی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha