چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
فیلم ترن

حوزه/ "ترن" با وجود گذشت بیش از ۳۴ سال از زمان ساخت آن همچنان یکی از جذاب ترین، قوی ترین و خاطره انگیزترین فیلم های سینمای ایران با حال و هوای انقلاب است که بیش از هر چیز دیگری، موسیقی حماسی آن در خاطره ی جمعی ملت ایران ثبت و ضبط شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ایام الله دهه مبارک فجر، معمولاً رسم چندین ساله تلویزیون است که نسبت به بازپخش فیلم‌ها و سریال‌هایی با موضوع و حال و هوای انقلاب اقدام می‌کند و به این وسیله به روایتگری رسانه‌ای و هنری راجع به یکی از جذاب ترین مقاطع زمانی تاریخ معاصر کشورمان، یعنی سال‌های منتهی به بهمن ۵۷ و نیز سال‌های آغازین پس از انقلاب اسلامی می‌پردازد.

در همین راستا و در چنین ایام خاطره انگیزی، نیم نگاهی انداخته ایم به مهم‌ترین فیلم و سریال‌های تولید شده در این خصوص.

فیلم "ترن" محصول سال ۶۶ به کارگردانی مرحوم امیر قویدل و ایفای نقش هنرمندان شاخص و به نامی چون فرامرز قریبیان، خسرو شکیبایی، حسین ملکی، عنایت الله بخشی و کیومرث ملک مطیعی، به اذعان بسیاری از منتقدان و البته نظرسنجی‌های صورت گرفته در طول سال‌های متمادی، یکی از ماندگارترین فیلم‌های سینمایی با موضوع انقلاب اسلامی و خیزش مردمی علیه ظلم و جنایت رژیم پهلوی است.

کیفیت و جذابیت بالای این فیلم جدای از بازی‌های درخشان فرامرز قریبیان و خسرو شکیبایی و البته عنایت بخشی، به جهت قصه خوب و کیفیت مطلوب کارگردانی آن است، ضمن آن که به هیچ وجه نمی‌توان از اهمیت و تأثیرگذاری فوق العاده موسیقی این اثر با هنرمندی"مجید انتظامی" غافل شد، تا آن جا که حتی مهم‌تر از خود فیلم، موسیقی حماسی آن در تاریخ سینمای کشور ماندگار شد.

داستان فیلم "ترن" در واقع از روی یک حادثه واقعی در اوج روزهای انقلاب الگوبرداری شده است، به این نحو که لوکوموتیوران باسابقه‌ای به نام فولاد در حال حمل محموله سوخت به اصفهان است، اما وقتی متوجه می‌شود در مناطق سردسیر مردم نیاز به سوخت دارند، مسیرش را تغییر می‌دهد تا به مردم نیازمند کمک برساند.

در این میان ارتش شاهنشاهی متوجه می‌شود و تلاش می‌کند جلوی این کار را بگیرد و فولاد را دستگیر کند. فولاد با دیدن مقاومت ارتش، مصمم‌تر می‌شود و در راه رساندن سوخت به مناطق محروم در آخرین لحظات جان خود را از دست می‌دهد.

گرچه ده‌ها بار این فیلم خاطره انگیز از شبکه‌های مختلف سیما در سال‌های گذشته پخش شده اما همچنان تماشای آن جذاب و لذت بخش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha