جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
مجلس

حوزه/ همیشه یکی از آسیب‌ها و علت‌های اختلاف بین قوا و ضعف در اجرا، همین دخالت کردن‌های بیجاست که اگر مسئولان اجرایی از آن امتناع کنند، مورد تهدید و تذکر نمایندگان در مجلس قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر اراده و اختیار را از وزرا و مسئولان ارشد استان‌ها در تصمیم گیری ها، سلب می‌کنند.

خبرگزاری حوزه | بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب صریحاً و خصوصاً به نمایندگان این مجلس تذکر و هشدار دادند که از دخالت در امورات اجرایی و انتصابات پرهیز کنند و فرمودند: "یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمائید وارد شدن در اینکه مدیرکلّ فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود."

اما همچنان در برخی از استان‌ها و شهرها این لابی گری‌ها، واسطه گری‌ها و حتی تهدیدها ادامه دارد تا گزینه مدنظر خودشان را برای پست و مقامی، نصب یا عزل کنند.

کار به جایی رسیده است که چند روز قبل مدیرکل انتخابات شورای نگهبان به صورت جدی به دخالت‌های بیجا و غیرقانونی برخی از نمایندگان مجلس تذکر می‌دهد و می‌گوید: اگر نماینده‌ای در بحث عزل و نصب‌ها دخالت کند این‌کار خروج از صلاحیت‌های نمایندگی است و مغایر با توصیه‌های صریح مقام معظم رهبری خواهد بود.

و البته کار به همینجا هم ختم نمی‌شود و روز گذشته مجدداً سخنگوی شورای نگهبان گفته است: نمایندگان بر اساس قانون، باید نظارت و قانون‌گذاری کنند و نباید در انتصابات دخالت نداشته باشند، اگر واقعاً نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتماً شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد و در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ خواهد کرد.

جالب است، نمایندگان که خود باید قانون گذار و ناظر بر حسن اجرای قانون باشند، حالا چندین اخطار از سوی شورای نگهبان گرفتند؛ بماند توصیه مهم و اختصاصی رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس که شاید این توصیه کمتر سابقه داشته است که حضرت آقا این چنین صریحاً نمایندگان را از دخالت در امور اجرایی و عزل و نصب‌های دولتی برحذر دارند.

همیشه یکی از آسیب‌ها و علت‌های اختلاف بین قوا و ضعف در اجرا، همین دخالت کردن‌های بیجاست که اگر مسئولان اجرایی از آن امتناع کنند، مورد تهدید و تذکر نمایندگان در مجلس قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر اراده و اختیار را از وزرا و مسئولان ارشد استان‌ها در تصمیم گیری ها، سلب می‌کنند.

یکی از گلایه‌ها از دولت سیزدهم، تعلل در انتصابات است که وقتی علت را بررسی می‌کنیم، متوجه سردرگمی مسئولان ارشد در معرفی گزینه جدید می‌شویم.

فرض کنید یک استان ۸ نماینده مجلس دارد، اگر وزرات یا استاندار بخواهند مدیر یک سازمانی را انتخاب کنند، باید رضایت ۸ نماینده را جلب کنند، البته این در صورتی است که خود نمایندگان گزینه نداشته باشند که اگر گزینه داشته باشند، تازه مصیبت از آنجا شروع می‌شود.

امیدواریم در این خصوص که مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم هم بوده، هم هیأت رئیسه مجلس ورود جدی داشته باشد و نظارت کند و به نمایندگان خاطی تذکر دهد و هم شورای نگهبان در خصوص صلاحیت این افراد برای ادوار آینده تجدیدنظر کند تا ان شاءالله نقش و جایگاه واقعی نمایندگان مجلس در قانون اساسی حفظ و به همان وظایف اصلی و ذاتی خویش که در قانون هم تعریف شده بپردازند.

محمدحسین رمضانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    تو بعضی از استان ها اختیار نماینده در عزل و نصب بیشتر استانداره .
  • مهدوی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 0
    نماینده میخواد مهره چینی کنه برای خودش تا قول و وعده هاش رو عملی کنه تا دور بعد هم رای بیاره
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    1 0
    نماینده مجلس باید فکر کنه و قانونگذاری کنه، نه اینکه ...
  • فرهاد IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    یکی از علل مشکلات کشور، همین نمایندگان مجلس هستند که تصمیمات درست نمی گیرند و در همه امور دخالت می کنند.