جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
ژورنال کلاب

حوزه/ ژورنال‌کلاب با عنوان: «تحصیلات زنان و نقش آن در تغییر کارکردهای بانوان جامعه پس از انقلاب» با مشارکت مدارس علمیه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نشست پژوهشی با عنوان «تحصیلات زنان و نقش آن در تغییر کارکردهای بانوان جامعه پس از انقلاب» با همکاری مدارس علمیه الزهراءالمرضیه (س) اصفهان، کوثر تیران، فاطمةالزهرا (س) نائین، صالحات فولادشهر، و فاطمه‌الزهرا (س) ورزنه برگزار شد.

دکتر راضیه علی اکبری به ارائه مقاله خود با عنوان «آسیب‌شناسی تحصیل زنان و راهکارهای مرتبط با نقش زمینه‌ساز آنان» پرداخت و ضمن تأکید اهمیت و ارزش علم‌آموزی از نظر اسلام، ارزشمندی تحصیلات علمی بانوان جامعه را امری انکارناپذیر دانست و هدف پژوهش خود را بررسی آسیب‌های رویکرد افراطی جامعه بانوان به تحصیلات کلاسیک و مدرک‌گرایی و ایجاد تغییر و تحول در ایفای نقش مادری و همسری در بین زنان برشمرد.

وی، رویکرد بیش از حد بانوان به امر تحصیل را یکی از عوامل تغییر سبک زندگی سنتی به سبک زندگی غربی دانست و ارزشی نبودن خانواده، تغییر ساختار خانواده، و جدا شدن زنان از ویژگی‌های طبیعی خود و در پی آن اشتغال به کار در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را از آثار تحصیلات آکادمیک دانست و گفت: تحصیلات زنان باعث رشد فردگرایی شده و احساس استقلال و عدم نیاز به تشکیل خانواده را در بین بانوان تقویت می‌نماید و در نهایت نقش مادری و همسری در خانواده تضعیف می‌شود که این خود جامعه را دچار چالش‌های زیادی می‌کند.

دکتر محدثه مهرابی زاده در ادامه نقد و بررسی مقاله «آسیب‌شناسی تحصیل زنان و راهکارهای مرتبط با نقش زمینه‌ساز آنان» گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تحصیلات زنان بیشتر جنبه نمایشی داشت و پیشرفت علمی قابل توجهی در بین بانوان جامعه رخ نداد. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی اصل علم‌آموزی مورد تأکید قرار گرفت و در قانون اساسی فراهم کردن امکان تحصیل و علم‌آموزی برای همه اقشار جامعه در نظر گرفته شد.

وی در ادامه به نقد محتوایی مقاله پرداخت و گفت: برای اینکه بتوان موضوعی را دقیق بررسی کرد باید تمام متغیرهای عمل کننده را در نظر گرفته و نقش هرکدام را مشخص نمود. وقتی از تغییر باورها و انگاره‌ها صحبت می‌شود نمی‌توان آن را معلول یک علت دانست. تغییر سبک زندگی و باورهای قشر بانوان جامعه علاوه بر اینکه متأثر از تحصیلات زنان است، معلول سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های کلی جامعه است و ما نباید فقط زنان و تحصیلات بانوان را علت آن بدانیم. در بحث تغییر ساختار خانواده، کاهش موالید و بسیاری از تغییر نگرش‌ها، مردان و خانواده‌ها و ساختار سنتی آن مؤثر بوده است.

مهرابی زاده اظهار کرد: شکل خانواده‌ها در ایران و ارزش‌هایی که در دوره‌های مختلف بر خانواده‌ها حاکم می‌شود خود عامل مؤثری در تغییر نقش اعضای خانواده می‌گردد. به عنوان مثال کاهش موالید متأثر از سیاست کنترل جمعیت بوده است و همین امر خود باعث شده تا بانوان برای پر کردن اوقات خود به دنبال اشتغالات دیگری بروند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha