دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
برنامه پاسخ

حوزه/ رئیس مؤسسه دارالاعلام گفت: با توجه به این که دشمن فعالیت خود را در رسانه‌ها و فضاهای مجازی دنبال می‌کند، ما هم باید به این اقدام آن‌ها از طریق فضای مجازی و رسانه‌ای پاسخ دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ از سوی «گروه شبهه شناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه)» با عنوان «پاسخ‌های چندرسانه‌ای به شبهات وهابیت»، با حضور حجت الاسلام علیرضا حاجی زاده؛ مدیر مؤسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (ع) قم برگزار گردید.

حجت الاسلام علیرضا حاجی زاده درباره حیطه فعالیت این مؤسسه گفت: ما در این مؤسسه اختصاصاً درباره نقد و مقابله با جریان‌های تکفیری دنیای اسلام فعالیت داریم. ابعاد مختلف فعالیت مؤسسه به شرح ذیل است: ۱. آموزش بلند مدت برای طلاب ۲. آموزش کوتاه مدت برای مؤسسات مختلف ۳. بُعد پژوهشی، که بیش از ۱۴۰ اثر در بحث وهابیت منتشر شده است. ۴. بُعد تولیدات چند رسانه‌ای در فضای مجازی.

مدیر مؤسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (ع) قم، درباره تکفیر و جریان‌های تکفیری افزود: تکفیر در اصطلاح کلامی به معنای نسبت کفر دادن است. حال اگر این به صورت یک جریان تبدیل شود که مسلمانانی دیگر مسلمانان را نسبت کفر به آن‌ها بدهند، به این «جریان تکفیری» گفته می‌شود. در زمان پیامبر اکرم (ص) جریان تکفیری وجود نداشت، ولی در زمان امام علی (ع) جریان تکفیری مثل خوارج وجود داشتند. در سال‌های بعد شخصی به نام محمد بن عبدالوهاب که برخی فعالیت او را در راستای عقاید ابن تیمیه می‌دانند، عقاید خود را که گسترش عقیده وهابیت بود رسماً اعلام کرد و هر که را مخالف عقیده خود می‌دید کافر می‌دانستند و او را از بین می‌بردند.

وی در ادامه درباره آثار و فعالیت‌های هنری این مؤسسه خاطر نشان کرد: با توجه به این که دشمن فعالیت خود را در رسانه‌ها و فضاهای مجازی دنبال می‌کند، ما هم باید به این اقدام آن‌ها از طریق فضای مجازی و رسانه‌ای پاسخ دهیم. ما در بعد نوشتار بیش از یکصد کتاب آن‌ها را خوانده، نقد و پاسخ داده ایم، همچنین در سایت الوهابیت تابحال حدود ۱۸۰۰ شبهه آنان را به زبان‌های فارسی، عربی و اردو پاسخ گفته ایم.

در پایان رئیس مؤسسه دارالاعلام به تولیدات این مؤسسه اشاره کرد و افزود: این مؤسسه یک برنامه انیمیشن در سیزده قسمت دو دقیقه‌ای با عنوان «ابوتکفیر» با موضوعات قسم، گریه، برزخ، شفاعت، نذر و قربانی، توسل، کرامات، نام گذاری، سفر زیارتی، تبرک جستن، جشن میلاد، استغاثه و دعا کنار قبور که محتوای این فیلم‌ها بر اساس آیات و روایات می‌باشد تولید شده است. همچنین مستندی عربی با عنوان «کسر قرن» که عنوان فارسی آن «افول وهابیت» است، در سیزده قسمت بیست وپنج دقیقه‌ای درباره تاریخ، نشانه‌های افول و جنایات وهابیت تولید شده است. همچنین در موشن گرافی حدود بیست قسمت آماده شده است که یکی از آن‌ها تاریخ نجد است. در ساخت کلیپ‌های مقایسه‌ای و زیر نویس و کارشناس محور به زبان‌های عربی و فارسی کارهای فراوانی صورت گرفته است. و در نهایت درباره کارهای گرافیکی حول محورهای عکس نوشته، اینفوگرافی و گرافیک نوشت فعالیت‌های گسترده ای انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    مردگان صدای مارو میشنوند