یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ سبک زندگی امروز گرفتار بعضی مسائل و اتفاقات شده که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، راه درمان آن هم بیان سبک زندگی برگرفته از زندگی اهل بیت(ع) برای مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در همایش آموزشی «صحیفه سجادیه» با عنوان «رمضان اینگونه عاشقی کنیم» از سوی مرکز تخصصی صحیفه با همکاری مرکز نشر معارف صحیفه سجادیه در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان قم برگزار شد، با اشاره به نگاه مردم به دعا، گفت: مردم نگاه کاسب گرایانه و حل مشکل به دعا دارند، لذا یکی از مسائل مهم شناساندن منابع دعا به مردم است.

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: بنیانگذار تألیف دعا، شیخ طوسی است. ایشان دعا را به تدوین درآوردند، از دیگر شخصیت ها سیدبن طاوس، مرحوم کفعمی و شیخ عباسی قمی از دیگر افرادی بودند که تبحر خاصی در جمع آوری و تدوین ادعیه داشتند.

وی بیان داشت: ما دعای غیر مستجاب نداریم، ولی اجابت آن تحقق خواسته ما نیست. شاید اجابت بعضی از دعاها مصلحت نباشد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی اظهارداشت: بعد از انقلاب در موضوع صحیفه سجادیه فعالیتی نشده است. بعدها دانشکده حدیث راه اندازی شده است که بتواند در همین مسائل فعالیت کند. باید همان کارهایی که در مورد نهج البلاغه و شرح آن انجام شده، در مورد صحیفه هم انجام شود تا مردم بیشتر با این کتاب دعا آشنا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که شرح دعای مکارم اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی، الگوی خوبی برای بیان بر روی منبر است، افزود: شرح دعا مواردی دارد که از جمله ترتیبی است. در این شرح لازم است از قرآن، حدیث، روایت و تاریخ استفاده صحیح کرد.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان این که مردم از مباحث متن محور استقبال می کنند، اظهار داشت: در این بحث نباید از بیان آیات، روایات و سخنان اهل بیت(ع) با استفاده از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه(ع) غفلت کرد.

وی با بیان این که دعای مکارم اخلاق اشاره به سبک زندگی دارد، گفت: مردم نیازمند به بیان سبک زندگی دارند. سبک زندگی امروز گرفتار بعضی مسائل و اتفاقات شده که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، راه درمان آن هم بیان سبک زندگی برگرفته از زندگی اهل بیت(ع) برای مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha