سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
مسئله مدرسه و جایگاه آن در آینده جامعه ایران

حوزه/ نشست مسیر وارونه با موضوع «مسئله مدرسه و جایگاه آن در آینده جامعه ایران» در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست مسیر وارونه با حضور دکتر مرتضی نظری و دکتر علی قربانی کارشناسان مسائل آموزشی برگزار شد.

در این نشست تخصصی که به همت مرکز فرهنگی تبلیغی آینده ‌سازان و با مشارکت دفتر تبلیغات اسلامی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، نقاط ضعف و قوّت مدارس فعلی و ادامه حیات آنها در آینده مورد بحث قرار گرفت.

حجت الاسلام شاکری به عنوان دبیر علمی، در ابتدای این نشست ضمن ارائه ضرورتهای برگزاری نشستهای تخصصی در حوزه آموزش، آینده مدرسه و مقتضیات ادامه حیات آن را مسئله‌ای حیاتی در حوزه آموزش و تربیت برشمرد.

قربانی دکترای تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، در ابتدای این جلسه ضمن بیان تاریخچه‌ای از تأسیس مدرسه در ایران، مدرسه را نهادی نوپا معرفی کرد که به راحتی نمی‌توان درباره وضعیت امروز آن را وضعیتی رو به زوال دانست.

وی در بخش اول صحبت‌های خود با بیان اینکه مدرسه رو به تحول است و در مسیر تحول مرگ وجود ندارد، کارکرد اجتماعی مدرسه را در جامعه ایران رو به دگرگونی توصیف کرد و این دگرگونی‌ها را برای یک نهاد اجتماعی امری لاجرم بر شمرد.

در ادامه این نشست، نظری دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دو دلیل را برای آغاز میرائی مفهوم مدرسه در ایران را به صورت مبسوط مورد تبیین و تحلیل قرار داد.

مؤلف کتاب مرگ مدرسه تغییر در مبانی نظری نظام آموزش سنتی مدارس فعلی و تزلزل و ناکارآمدی مدارس فعلی برای آینده دانش‌آموزان و نظامات اجتماعی را دو دلیل آغاز میرائی مدرسه در آینده برشمرد.

کارشناسان در این جلسه با بررسی سند تحول بنیادین و سند ۲۰۳۰ و تأثیرات آن بر نظام آموزش و پرورش فعلی، آینده مدرسه در ایران را متأسی از نقاط ضعف و قوت اسناد بالادستی برشمردند.

لازم به ذکر است: در بخش پایانی این نشست، کارشناسان به سوالات و نقدهای حاضران در جلسه پاسخ دادند و بخش در جمع‌بندی هر دو کارشناس ضمن پذیرش عدم کارکرد مطلوب مدارس فعلی، نظرات خود را در باب نوسازی هویتی مدرسه با استفاده از بنیان‌های نظری بومی و بین المللی ارائه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha