پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
فضای مجازی

حوزه/ مدرس حوزه و دانشگاه گفت: فضای مجازی در کنار همه محسنات آسیب‌های جدی هم دارد که خانواده باید آسیب‌ها را بشناسند و راهبری را برای فرزندان داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه سیده معصومه طباطبایی مدرس حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی با عنوان خانواده محوری و آسیب‌های نوپدید که به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر گسترش فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به شکلی است که همه خانواده‌ها به طریقی ناگزیر از ارتباط‌گیری از این فضا هستند.

وی ادامه داد: همان‌طور که این فضا آورده‌های خوبی دارد و تبادلات اطلاعات را سهل‌تر کرده، اما یادگیری مهارت‌ها در تعامل خانواده ضرورت دارد تا خانواده بتواند تعاملات مثبت و مؤثر را در فضای خانواده کسب کند.

طباطبایی ابراز داشت: هر بخشی که می‌تواند به خانواده آسیب بزند باید به‌ موقع مدیریت شود تا از بحران دامن‌گیر خانواده جلوگیری شود و در این میان نیاز است که اعضای خانواده به‌خصوص زوج‌های جوان و والدین آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

وی ادامه داد: یک گذار از زندگی سنتی به مدرنیته باعث برخی مسائل شده که ما با یک سرعت بسیار زیادی از زندگی سنتی و از فرایند روش زندگی سنتی به یک زندگی جدید شده‌ایم که متأسفانه این ابزار قبل از حضور در زندگی خانواده آموزش را به همراه نداشت که در این میان مهم‌ترین مسئله نبود آموزش صحیح و عدم فرهنگ‌سازی دقیق بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برای مدیریت بحران در کنار رشد روزافزون این فضا آموزش برای خانواده داشته باشیم، فضای مجازی در کنار همه محسنات آسیب‌های جدی هم دارد که خانواده باید آسیب‌ها را بشناسند و راهبری را برای فرزندان داشته باشند.

وی افزود: اگر از این حق استفاده از فضای مجازی درست استفاده نکنیم، متأسفانه بحران‌های غیرقابل‌جبرانی به خانواده وارد می‌شود، متأسفانه گسست عاطفی بین نسل‌ها باعث شده اعضای خانواده کنار هم باشند اما مراوده‌ای با هم نداشته باشند و علی‌رغم حضور کنار هم اما هرکسی در دنیای خود سیر می‌کند و متأسفانه همین باعث می‌شود وقتی فرزندان در فضای جامعه ظاهر می‌شوند حضور درستی داشته باشند چون یاد نگرفته‌اند.

طباطبایی تاکید کرد: علاوه بر این مراحل دوست گزینی و مهارت ارتباطی تحت‌تأثیر فضای مجازی است، حال این که فضای مجازی اغواکننده است و اینجا نیاز است که والدین به کمک فرزندان بیایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha