شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مسیحیان

حوزه/ نکته جالب در مورد امسال این است که ماه رمضان و هفته مقدس مسیحیان در تقویم هم‌زمان شده‌اند. اولین شباهت بین این دو مراسم مذهبی این است که بر اساس تقویم قمری برگزار می‌شوند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، سایت mvsnoticias در گزارشی به مقایسه عید پاک مسیحیان با ماه مبارک رمضان پرداخته است. ترجمه این گزارش به این شرح است:

نکته جالب در مورد امسال این است که ماه رمضان و هفته مقدس مسیحیان در تقویم هم‌زمان شده‌اند. اولین شباهت بین این دو مراسم مذهبی این است که بر اساس تقویم قمری برگزار می‌شوند.

عید پاک یک زمان مهم در دین مسیحیت است و رمضان نیز ماه مهمی در دین اسلام به شمار می‌رود. در این گزارش برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های عید پاک و ماه رمضان توضیح داده می‌شود.

اتفاق عجیبی که امسال رخ داده این است که ماه رمضان و هفته مقدس در تقویم تقارن زمانی دارند. اولین شباهتی که این جشن‌ها با یکدیگر دارند این است که هر دو بر اساس تقویم قمری هستند، اگرچه در تقویم تاریخ آن‌ها یکسان نیست، با این وجود دلایل برگزاری این جشن‌های مذهبی بسیار متفاوت است. برای مسلمانان، رمضان ماهی است که در آن اولین آیات قرآن بر حضرت محمد نازل شد، در حالی که مسیحیان در طول هفته مقدس، مصائب، وفات و رستاخیز عیسی مسیح را یادآوری می‌کنند.

با وجود معانی مختلف این جشن‌ها، شباهت آشکار آن‌ها روزه است، با این تفاوت که روزه اسلامی بسیار سخت‌تر از روزه مسیحی است. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که در کلیساهای مختلف، تفاوت‌هایی بین روزه‌های مسیحی نیز وجود دارد. دلایل روزه بین این دو دین نیز حداقل در دو نقطه مشترک است؛ از سویی روزه به‌عنوان راهی برای همدلی با افراد کم‌برخوردار تلقی می‌شود و از سوی دیگر روزه نوعی تأدیب نفس و کنترل خواسته‌ها نفسانی است، اما تفاوتی که در روزه‌ها وجود دارد این است که معنای روزه مسیحیان در هفته مقدس بیشتر به توبه کردن به‌خاطر قربانی شدن عیسی مربوط می‌شود.

گذشته از ماه رمضان و عید پاک، اسلام و مسیحیت در بسیاری از عقاید و سنت‌ها مشترک هستند. به طور کلی، هر دو دین رهبران یکسانی دارند و به خدای یکسانی اعتقاد دارند. این شباهت‌ها در مورد یهودیت نیز صدق می‌کند؛ بنابراین، علی‌رغم اینکه در دنیای غرب به این باور رسیده‌ایم که مسلمانان و مسیحیان بسیار متفاوت هستند، اما واقعیت این است که قرابت آشکاری میان آن‌ها وجود دارد و آنچه در آن تفاوت دارند، برداشت‌ها و مناسک است. در نهایت، یهودیت، مسیحیت و اسلام، همگی از حضرت ابراهیم برخاسته و «ادیان کتابی» نامیده می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha