چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
سیده شبنم فاطمی

حوزه/ مسئول انجمن مردم نهاد"شهر" تصریح کرد: تحقق شعار سال نیازمند بهره گیری از توان علمی و تخصصی نخبگان و جوانان است.

سیده شبنم فاطمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اهداف رهبر معظم انقلاب از نام گذاری سال ها طی حدود سه دهه اخیر اظهار داشت: در سال های دهه هفتاد، نام گذاری سال ها بیشتر متوجه عناوین ارزشی همچون عدالت، امام علی(ع) و امام خمینی (ره) و ... بود و در دهه هشتاد بیشتر روی موضوعات اجتماعی مثل اتحاد و همبستگی و انسجام اجتماعی تأکید شد، ضمن آن که از ابتدای دهه نود تاکنون تمامی شعارها حول محور اقتصاد بوده که از آن جمله می توان به شعارهایی چون اقتصاد مقاومتی، حماسه اقتصادی، جهش تولید، رونق تولید و ... اشاره کرد.
وی افزود: البته در برخی سال ها در کنار طرح مسایل اقتصادی، توجه به مقوله فرهنگ نیز در نام گذاری ها و شعارها خودش را نشان می داده که بسیار لازم و بجا هم بوده، به این خاطر که تا توسعه فرهنگی محقق نشود، توسعه اقتصادی پایدار نیز وجود نخواهد داشت.
این کارشناس و پژوهشگر مسایل شهری همچنین گفت: این نکته نیز حائز اهمیت است که توجه داشته باشیم شعارها و نام گذاری های سال های اخیر از سوی مقام معظم رهبری، مبتنی بر راه حل و راهکارهایی است که باید مسئولان به آن توجه کنند مثل مانع زدایی از تولید و لزوم پشتیبانی از جریان تولید، کما این که شعار امسال نیز حمایت از تولید دانش بنیانی است که خودش اشتغال آفرین هم باشد.
وی ادامه داد: به هر صورت همه ما درک می کنیم که کشور نیاز جدی به عبور از مشکلات و بحران های اقتصادی مثل فقر و تبعیض و بیکاری دارد، منتهای مراتب باید با رویکرد علمی و تخصصی به دنبال حل و یا کاهش مشکلات اقتصادی بود و از سویی نیز عملکرد دولت در عرصه اقتصادی باید به درستی مورد نقد کارشناسی قرار گیرد.
فاطمی همچنین با تأکید بر لزوم بهره گیری حداکثری از توان و ظرفیت علمی و تخصصی نخبگان و جوانان در این راستا گفت: واقعیت آن است که بی برنامگی و ساختارهای غیرکارآمد به دولت ها ضربه زده و این در حالی است که برنامه ریزی برای حل مشکلات و غلبه بر بحران ها نیازمند رویکرد علمی و استفاده از ظرفیت نخبگان و جوانان است.
وی افزود: از دیگر سو باید از ظرفیت و توان مردم و بخش خصوصی برای گذر از مشکلات اقتصادی به درستی استفاده کرد، ضمن آن که می بایست از ایده ها و فکرهای خلاقانه نسل جوان تحصیل کرده و نیز افراد باتجربه استقبال کرد و این مساله مستلزم آن است که از چارچوب های بروکراتیک صرف خارج شویم.
وی ابراز داشت: همچنین باید جلوی رشد و شیوع یک سری رذایل اخلاقی مثل رشوه گرفتن و تملق در چارچوب اداری و دولتی را گرفت و برای این که چه در عرصه های اقتصادی و فرهنگی به تحول و رشد مناسب دست یابیم باید ضمن جلوگیری از این رذائل اخلاقی و رفتاری، فضایل را تقویت نمود.
مسئول انجمن مردم نهاد"شهر" در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تحول در رویکرد مدیریت شهری گفت: در شهر مقدس قم باید روی بحث زائرپذیری تمرکز و سرمایه گذاری کنیم نه این که حمایت ها صرفاً در حد حرف و شعار باشد.
وی افزود: متأسفانه ما به زائران به عنوان سفیران فرهنگی نگاه نمی کنیم و این ها ایراداتی است که باید رفع شود تا بتوانیم به شکوفایی و توسعه واقعی شهر و استان کمک کنیم و از این حیث و در راستای تحقق شعار سال در حوزه مدیریت شهری و گره گشایی از مسایل شهر، به عقیده بنده، ما نیاز فوری به تشکیل کارگروه هایی برای چاره اندیشی در خصوص حل بحران ها و مشکلات داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha